Fraud Blocker Agile coach voor realiseren nieuwe team structuur DSO OBO Kadaster

Agile coach voor realiseren nieuwe team structuur DSO OBO Kadaster

Logo van het Kadaster met een gestileerde blauwe letter 'K' naast het woord 'kadaster' in lichtblauwe tekst.

Aanvraagnummer: 5188
Organisatie: Kadaster
Locatie: Kadaster
Uren per week: 36-40
Tarief: €95 per uur
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-01-2025
Optie tot verlenging: 1 x 3 maanden
Sluitingsdatum: 02-12-2024 23:59

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht omschrijving

Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.

Algemeen
De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.

Omschrijving project
Het team Technologische Innovatie is op zoek naar een Agile Coach voor het realiseren van de nieuwe team structuur binnen de DSO OBO Kadaster.

Je wordt ingezet in de DSO OBO Kadaster. Deze eenheid ontwikkelt en beheert alle Kadaster-diensten die worden gebruikt binnen de Omgevingswet. Met de Omgevingswet heeft de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigd en samengevoegd, zodat het bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. De Omgevingswet is een bundeling van 26 wetten en regels over ruimtelijke ordening, wonen, infrastructuur, milieu, water en natuur. Aannemers, ondernemers, overheden en omwonenden kunnen bij één loket snel zien snel wat er mag of mogelijk is in de leefomgeving, Bij hetzelfde loket kunnen meteen vergunningen worden aangevraagd.

Binnen het DSO programma werken verschillende overheidsorganisaties op een Agile wijze samen op basis van het SAFe framework. Dat betekent onder andere dat er wordt gewerkt in sprints van 2 weken en Program Increments van een kwartaal.

De DSO OBO Kadaster bestaat nu uit 7 DevOps teams, met in totaal ongeveer 30 ontwikkelaars. Daarnaast werken er meerdere Informatie Analisten, Software Architecten, UX Designers en Integratiespecialisten samen met de DevOps teams. Bij de verschillende teams en diensten zijn 3 PO’s betrokken.

Wij werken met Agile Scrum in sprints van 2 weken, met alle bekende events. We proberen elkaar scherp te houden op ons sprintdoel, en vinden het belangrijk dat een retrospective afwisselend en zinvol is.
We doen DevOps, wat betekent dat we volledig verantwoordelijk zijn voor onze applicaties, van idee tot productie.

De vijf teams binnen de OBO’s werken nauw samen om de gewenste functionaliteit voor het programma Digitaal Stelsel Omgevingswet te realiseren.

Opdrachtomschrijving
Je komt terecht in een organisatie die ervaren is in Scrum, Agile en SAFe. In 2025 gaat de DSO OBO Kadaster een grote stap maken in de transitie van een projectgerichte organisatie naar een beheer gerichte organisatie. De structuur van de teams en de service boom gaat veranderen. Het aantal medewerkers gaat afnemen, zowel in het kader van ontwikkelaars als ook het aantal PO’s. Dit gaat zorgen voor een nieuwe ‘storming’ fase.

Het aantal teams wordt teruggebracht van 7 naar 4, met 2 PO’s. Het aantal medewerkers zal met ca. 20% afnemen en de medewerkers zullen in een andere samenstelling worden verdeeld over de nieuwe teams.

Jouw belangrijkste opdracht als Agile Coach is deze transitie vorm te geven. Je hebt hierbij oog voor team happiness, maar ook voor productiviteit, betrouwbaarheid en voorspelbaarheid.

Als Agile Coach kijk je met een frisse blik naar onze werkwijze en processen. Je adviseert teams bij het ontwikkelen naar efficiënter en effectiever te worden in wat zij doen en beter in staat te zijn om meerwaarde te creëren voor onze klanten.

Vanwege de complexiteit van het domein en de politieke gevoeligheid rond de Omgevingswet, willen we dat je eerder hebt gewerkt in multi-departementale overheidsprojecten met een politiek/bestuurlijk karakter. Bekendheid met (werken in) het DSO zien we als een grote pré.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Agile & Agile principes
  • Scrum, Kanban, Scrumban, DevOps
  • SAFe Scaled Agile
  • O365, Sharepoint, Teams en Jira
  • Obeya
  • Miro, Slack

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

  • De nieuwe team structuur verankeren in de DSO OBO Kadaster;
  • De teams en de PO’s adviseren in deze transitie;
  • Agile tooling, werkwijzen en documentatie bijwerken op nieuw schrijven;
  • Jouw persoonlijke meerwaarde voor deze opdracht is je uitgebreide ervaring met multi departementale overheidsprojecten met een sterk politiek/bestuurlijk karakter.


De op te leveren resultaten zijn

  • De DSO OBO Kadaster begeleiden in de organisatietransitie en op 31-12-2025 een efficiënte en effectieve nieuwe organisatie opleveren. Als KPI’s worden Team Happiness en Scrum voorspelbaarheid gehanteerd. Resp. gemiddeld ‘Happy’ (3 van 4 punten) en 80%.;
  • Op 31-12-2025 alle Agile tooling, werkwijzen en documentatie opleveren voor de nieuwe team structuur;
  • 24 OBO Kadaster integrale OBO demo events gefaciliteerd, een aan het einde van elke spint in 2025;
  • Op 31-03-2025, 30-06-2025 en 30-09-2025 vanuit de OBO Kadaster een bijdrage geleverd aan 3 DSO-brede SAFe PI events voor de planningsdagen van Q2, Q3 en Q4 in 2025.

Beschikbaarheid

De kandidaat is beschikbaar vanaf 06-01-2025 tot en met 31-12-2025 voor 36-40 per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 3 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.


Overige eisen

Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.

U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 5 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 5 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Verzoek om het cv in PDF formaat aan te bieden. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.

Minimaal HBO werk- en denk niveau.

Minimaal 3 jaar ervaring met ontwikkeling van digitale producten (c.q. Agile software development), bij minimaal 3 verschillende organisaties.

Minimaal 3 jaar ervaring als Scrum master en/of Agile coach.

Minimaal 1 jaar ervaring met werken in ketens in een SAFe / Agile omgeving.

Aantoonbare recente ervaring met software ontwikkeling in multi departementale overheidsprojecten met een politiek/bestuurlijk karakter.

Recente ervaring met werken in het DSO is een pré.

Relevante certificering als Scrum master/Agile coach (minimaal PSM1 of equivalent).

Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift.

Ervaring in grote overheidsprojecten met politieke gevoeligheid is een pré.

Door de kandidaat zélf geschreven CV en motivatie.

Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Lange termijn resultaatgericht; • Holistisch; • Helicopterview; • Empathisch; • Daadkrachtig; kan zijn/haar overzicht bewaren in een snel veranderende werkomgeving; • In staat om zowel zelfstandig als in teamverband binnen een organisatie te bewegen en acteren; • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk; • Klantgericht; • Proactief en initiatiefrijk; • Teamspeler; • Analytisch vermogen.


Gunningscriteria

Sortering
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van prijs : 20 %
Gewicht van kwaliteit : 80 %
Uitleg gunningscriteria

Uitleg gunningscriteria
Op basis van de beoordeling van het ingediende tarief (prijs) en de kwalitatieve criteria wordt de rangorde van kandidaten samengesteld. Met de drie kandidaten die hierbij het hoogst scoren wordt een verificatiegesprek gehouden. Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Naar aanleiding van de verduidelijking, toelichting en eventuele bewijsmiddelen die het kadaster middels het verificatiegesprek heeft verkregen, kunnen scores worden bijgesteld. Hierdoor is het mogelijk dat de rangorde binnen de drie hoogst scorenden wordt aangepast. De hoogste scorende kandidaat, na uitvoering van de verificatiegesprekken komt in aanmerking voor gunning.

De punten toekenning voor het gunningscriterium kwaliteit binnen de beoordelingssystematiek is als volgt:

Score Beoordeling
0 Geen antwoord/invulling
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet beschreven

1 Onvoldoende
Omschrijving: Onderwerp voldoet in zijn geheel niet

2 Matig
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet (volledig) behandeld of voldoet op onderdelen niet aan de wensen van het Kadaster

3 Voldoende
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld en sluit aan bij de wensen van het Kadaster. Er is geen sprake van meerwaarde.

4 Goed
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster en bevat enkele positief onderscheidende kenmerken er is sprake van enige meerwaarde

5 Uitstekend
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster, bevat positief onderscheidende kenmerken en overtreft hiermee in ruime mate de verwachtingen van de opdrachtgever. Er is sprake van aanzienlijk meerwaarde.

De EMVI komt als volgt tot stand:

prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100, maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )

Indien er meer informatie wordt gegeven dan gevraagd zal alleen het maximaal aantal toegestane woorden worden beoordeeld. Alle woorden vanaf het maximaal toegestane aantal zullen niet aan de beoordelaars worden doorgegeven.


Gunningscriteria Kwaliteit

25 %

U geeft een beschrijving van een specifieke casus hoe u de productiviteit, betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van een scrum team, of liever een omvangrijkere organisatie/eenheid, naar een hoger niveau heeft weten te tillen. (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van ervaring en aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.

25 %

U beschrijft uw ervaring als Agile Coach in software ontwikkelteams (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van ervaring en aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.

25 %

U geeft een beschrijving van uw ervaring met het vertegenwoordigen van (meerdere) teams in een SAFe / Agile omgeving, welke uitdagingen u daarbij tegenkomt en hoe u dergelijke situaties aanpakt (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van ervaring en aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.

25 %

U geeft een beschrijving van uw ervaring met software ontwikkeling in multi departementale overheidsprojecten met een politiek/bestuurlijk karakter (max. 300 woorden zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.


Gunningscriterium Prijs

Maximaal: € 95,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Waarbij de nadruk ligt op de eisen en de kwalitatieve gunningscriteria.


Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Uitsluitend de Kandidaten die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningscriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningscriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Kandidaten worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 11 december 2024 via MS Teams. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.