Aanvraagnummer: 4765
Organisatie: Gemeente Midden-Groningen
Locatie: Gemeente Midden-Groningen
Uren per week: 32 per week
Tarief: €70 - €90 per uur
Regio: Groningen
Startdatum: 1-1-2025
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 15-11-2024 17:00
Deel deze opdracht
Opdrachtomschrijving
Ben jij die locatiemanager die bij één van onze gemeentelijke opvanglocaties binnen Midden-Groningen een veilige woonomgeving wil creëren voor vluchtelingen uit Oekraïne? Wij zijn op zoek naar een stevige kandidaat die de mouwen opstroopt en met enthousiasme deze uitdaging aangaat.
Waarom wij op zoek zijn naar jou
Door de crisis in Oekraïne hebben veel mensen hulp nodig. Honderdduizenden inwoners zijn op de vlucht vanwege de situatie in hun land. De Nederlandse gemeenten slaan de handen in één door het inrichten van gemeentelijke opvanglocaties. Voor één van opvanglocaties in Midden-Groningen zijn we met spoed op zoek naar een locatiemanager.
Wat ga je doen?
De functie van locatiemanager is een tijdelijke functie van 6 maanden binnen de Gemeente Midden-Groningen. Voor deze gemeentelijke opvanglocatie zijn wij op zoek naar een manager die een veilige woonomgeving voor bewoners weet te creëren en eerste aanspreekpunt is op de locatie. We willen menswaardige opvang en maatschappelijke meerwaarde bieden door in te zetten op zelfredzaamheid van onze bewoners.
Hoe ziet jouw werkweek eruit?
- Je bent verantwoordelijk voor de opvanglocatie en creëert samen met de collega’s een plek waar bewoners gestimuleerd worden zelf verantwoordelijkheid te nemen.
- Je motiveert bewoners om actief bij te dragen aan de leefbaarheid op de locatie. Aan jou de taak om bewoners aan te spreken op afspraken en hierbij te helpen.
- Je signaleert als er spanningen ontstaan en gaat hierover in gesprek met de bewoners.
- Je ben t op de hoogte van nieuwe regelingen en processen t.a.v. vluchtelingen en implementeert deze. Denk aan wijzigingen in leefgeld, derdelanders en O-document wetgeving.
- Je houdt de gemeentelijke collega’s op de hoogte van de ontwikkelingen ten aanzien van de locatie en de (specifieke) afspraken die zijn gemaakt met de vluchtelingen. De locatiemanagers van de verschillende opvanglocaties hebben gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de piketdienst. Dit betekent dat je tenminste 1 keer per 6 weken telefonisch bereikbaar dient te zijn buiten kantoortijden voor alle Gemeentelijke opvanglocaties. In een enkele situatie moet je ook ter plaatse zijn. Om samen met collega's tot een goede piketplanning te komen is flexibiliteit van belang.
Met wie werk je samen?
Je bent een spin in het web die de vraag van vluchtelingen en aanbod van de gemeente maar ook de ketenpartners weet samen te brengen. Je draagt zorg voor de afstemming en communicatie met de stakeholders (zoals bijvoorbeeld het Rode Kruis, de GGD en Vluchtelingenwerk Nederland) in de directe omgeving van de opvanglocatie. Je komt te werken in een team met collega´s met verschillende achtergronden. Daarbij heb je de verantwoordelijkheid voor het aansturen van een klein team. Het is een veilig team, waarin je alles tegen elkaar kunt zeggen, waar ruimte is om jezelf te ontwikkelen en waar fouten maken mag. Humor en optimisme vinden we heel belangrijk.
Kandidaatomschrijving
Je hebt kennis van de situatie in Oekraïne en de taak van de gemeente hierin. Je draagt de doelgroep een warm hart toe. De functie van locatiemanager vraagt om de nodige flexibiliteit omdat geen enkele vluchteling of situatie hetzelfde is. Je stelt de medewerkers in staat om de vaak gevoelige situaties goed aan te kunnen. Je beweegt flexibel tussen je rol van coach, verander- en omgevingsmanager. Je hebt goede gesprekstechnieken, interculturele communicatie en bent een kei in conflictbemiddeling. Je kent de weg in de hulpverleningsprocessen waardoor je problemen signaleert en kwetsbare groepen begeleidt naar de juiste instanties. Je gebruikt daarbij ook je opgedane kennis binnen de wereld van bijvoorbeeld distributie en logistiek.
Wat breng jij mee?
Je hebt kennis van de situatie in Oekraïne en de taak van de gemeente hierin. Je draagt de doelgroep een warm hart toe. De functie van locatiemanager vraagt om de nodige flexibiliteit omdat geen enkele vluchteling of situatie hetzelfde is. Je stelt de medewerkers in staat om de vaak gevoelige situaties goed aan te kunnen. Je beweegt flexibel tussen je rol van coach, verander- en omgevingsmanager. Je beschikt over goede communicatie op verschillende niveaus, interculturele communicatie en bent een kei in conflictbemiddeling. Je kent de weg in de hulpverleningsprocessen waardoor je problemen signaleert en kwetsbare groepen begeleidt naar de juiste instanties. Je gebruikt daarbij ook je opgedane kennis binnen de wereld van bijvoorbeeld distributie en logistiek.
Het team is nog volop in ontwikkeling. De taken van de medewerkers zijn continu in ontwikkeling omdat de behoefte van de bewoners verandert en ook in de regelgeving regelmatig dingen wijzigen. Op de locatie waar je komt te werken bestaat het team uit medewerkers die al vanaf het begin bij de opvang betrokken zijn en medewerkers die net gestart zijn. Om goede samenwerking te bereiken en de ontwikkelingen bij te kunnen benen, is ervaring met coaching en leidinggeven van belang.
Verder vragen we:
- HBO-werk- en denkniveau.
- Ervaring in een managementfunctie.
- Aantoonbare leidinggevende capaciteiten.
- Ervaring binnen een politiek gestuurde organisatie.
- Bij crisis kun je binnen 45 min aanwezig zijn op een van de locaties.
- Per 1 januari beschikbaar, indien mogelijk eerder.
Je competenties en talenten:
· Cultuursensitief
· Aansturen en leidinggeven
· Initiatiefrijk
· Samenwerking stimuleren
· Communicatieve vaardigheid
· Flexibiliteit
· Helicopterview
· Hands-on-mentaliteit
· Besluitvaardigheid en lef
Eisen
Gunningscriteria
Woonplaats
Ervaring
- 0-2 jaar (10 %)
- 2-4 jaar (15 %)
- 4+ jaar (20 %)
Ervaring
Interview