Fraud Blocker Optimaliseren inrichting DSO-LV Planketen | Kadaster | ZZP

Optimaliseren inrichting DSO-LV Planketen

Logo van het Kadaster met een gestileerde blauwe letter 'K' naast het woord 'kadaster' in lichtblauwe tekst.

Aanvraagnummer: 5271
Organisatie: Kadaster
Locatie: Kadaster
Uren per week: 36
Tarief: €0 - €154 per uur
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-01-2025
Optie tot verlenging: geen
Sluitingsdatum: 03-12-2024 23:59

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht omschrijving

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Omschrijving project

Het team TBO is op zoek naar een tijdelijke Productmanager DSO-LV.

De Nederlandse wet- en regelgeving gericht op de leefomgeving bestaat uit talloze wetten en regels. Er is een ingewikkeld geheel ontstaan, waarin bijna niemand meer de weg kan vinden. Dat moet eenvoudiger en beter. Daarom is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels.

Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op:

  • De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur;
  • Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen;
  • De verschillen tussen regio’s.

De invoeringsdatum van de Omgevingswet was 1-1-2024. De bevoegd gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) moeten nu in staat zijn sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken. De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën.

Digitaal Stelsel Omgevingswet
De uitvoering van Omgevingswetprocessen zal worden ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor wordt het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten.

DSO – van Programma aansturing naar beheerorganisaties
Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het inwerkingtredingsniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid.

Met het eindigen van het pDSO worden een aantal blijvende veranderingen doorgevoerd. De strategische besturing van het DSO komt bij de Strategische Beheer Organisatie (SBO) te liggen, een onderdeel binnen het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijk Ordening (VRO). De SBO wordt eindverantwoordelijk voor een goed end-to-end werkend DSO-stelsel. In opdracht van de strategische beheerder zijn de tactische beheertaken m.b.t. het DSO-LV belegd bij de Tactische Beheer Organisatie (TBO) van het Kadaster. De TBO krijgt daarmee de belangrijke taak van het tactisch aansturen en beheren van de samenhangende componenten die het DSO-LV vormen, als ook de verdere uitbouw en de doorontwikkeling ervan. De huidige ontwikkelpartners van de betreffende componenten worden operationeel beheerorganisaties. Daarnaast zal het jaar 2025 gekenmerkt worden door de omslag van de ontwikkeling en implementatie van de landelijke voorziening naar een werkend stelsel als ook de afronding van het inwerkingtredingsniveau, doorontwikkeling en uitbouw van het DSO-LV.

Opdrachtomschrijving
Je bent als tijdelijke Productmanager verantwoordelijk voor een optimalisering van de DSO-LV planketen, zodat de transitie van het DSO programma naar de Tactische Beheer Organisatie soepel kan verlopen. Gezien de complexiteit van het programma en de DSO-LV planketen in het bijzonder, én de vele partijen buiten de Kadaster organisatie die daarin een rol spelen, zoeken wij een senior Productmanager met ruime werkervaring in het IV domein van overheden en in een complex en interbestuurlijk stakeholdersveld. Daarbij is kennis van en ervaring met de DSO-LV planketen een must.

Aan het einde van de opdracht:

  • Is er een technische roadmap die aangeeft hoe de LVBB wordt verbouwd tot een duurzaam en exploiteerbare voorziening, die goedgekeurd is en is voorzien van de noodzakelijke financiële middelen voor de realisatie.
  • Is er een ontwikkelplan voor de functionele ontwikkeling van de planketen voor 2025, 2026 en een vooruitzicht voor 2027
  • Is er een implementatieplan voor de inbedding van de functionele wijzigingen uit de standaardversies STOP 1.4/1.5 en IMOW 3.1/3.2 in de plansoftware en in de processen van bevoegd gezagen
  • Zijn er standaard rapportages voor het sluiten van Epics in het portfolio o.b.v. de opgeleverde functionaliteit en kosten (baten zijn hierbij expliciet uitgesloten) en validatierapportages.

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

In deze opdracht treedt je op als gedelegeerd opdrachtgever voor de ontwikkeling en exploitatie van de landelijke voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV) en de Landelijke voorziening Beschikbaarstellen en Bekendmaken (LVBB) en alle aanverwante componenten en koppelingen richting de Operationele Beheer Organisaties (OBO’s).

Hierdoor ben je:

  • De initiator en organisator van een aangepaste vraagarticulatie methodiek door de interbestuurlijke partners en hun koepelorganisaties (zowel ambtelijk als bestuurlijk), om de exploitatie van het stelsel mogelijk te maken en de uitkomsten door te vertalen naar door de OBO’s te leveren diensten;
  • Formuleren van ontwikkelvoorstellen op de productvisie en deze uitdragen
  • Opstellen van de eisen aan digitale dienstverlening van de planketen en het opstellen van de producten en diensten catalogus;
  • Op strategisch niveau adviseur richting de Strategische beheer organisatie (SBO) en voorbereiden van interbestuurlijke besluitvorming;
  • Verantwoordelijk voor het opstellen van de meerjarenplanningen en roadmaps zoals genoemd in de resultaatverplichting, en het laten realiseren van jaarplannen door de OBO’s binnen de geldende kaders (tijd, geld en kwaliteit)
  • Verantwoordelijk voor het besluitvormingsproces van wijzigingen in de standaard voor STOP 1.5 en IMOW 3.2 en eventueel noodzakelijke subversies;
  • Opdrachtgevend aan het inrichten van metadata en stelsel specifieke content ten behoeve van de werking van de LTO testomgeving voor decentrale leveranciers ten behoeve van het uitvoeren van het implementatieplan STOP 1.4/1.5 en IMOW 3.1/3.2;
  • Verantwoordelijk voor de organisatie van communicatie naar alle belanghebbende stakeholders over de ontwikkeling van het stelsel;
  • Verantwoordelijk voor het organiseren van het leveranciersoverleg en andere ondersteuning van implementerende partijen conform het op te leveren implementatieplan STOP 1.4/1.5 en IMOW 3.1/3.2.

Beschikbaarheid

De kandidaat is beschikbaar vanaf 1 januari 2025 tot en met 30 juni 2025 voor 36 uur per week. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. .


Overige eisen

Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.

U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 3 pagina's A4 toe. Graag het cv in Pdf-formaat aanleveren. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 3 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Verzoek om het cv in PDF formaat aan te bieden. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.

WO werk- en denkniveau.

Minimaal 20 jaar werkervaring in meerdere branches en functies.

Minimaal 5 jaar ervaring in zowel IT management als project/programma/verander management gerelateerde functies in een complexe omgeving met meerdere stakeholders en aanpalende projecten.

Minimaal 5 jaar ervaring als productmanager in een scaled agile omgeving en bij voorkeur in een SAFe georganiseerd programma.

Minimaal 2 jaar kennis van de Omgevingswet en de planketen van de DSO-LV aangetoond middels een uitgevoerd project.

Aantoonbare ervaring met overlegstructuren binnen de overheid en werken in een breed stakeholderveld in een (inter)bestuurlijke context.

Aantoonbare bestuurlijke sensitiviteit en weet goed om te gaan met verschillende percepties, maar kan wel standvastig blijven acteren op het algemeen belang.

Je beheerst gangbare projectmanagement en agile technieken, SAFe, certificering is een pré.

Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Resultaatgericht • Helicopterview • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld • Klantgericht • Proactief en initiatiefrijk • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk • Analytisch vermogen


Gunningscriteria

Sortering
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van prijs : 20 %
Gewicht van kwaliteit : 80 %
Uitleg gunningscriteria

Uitleg gunningscriteria
Op basis van de beoordeling van het ingediende tarief (prijs) en de kwalitatieve criteria wordt de rangorde van kandidaten samengesteld. Met de drie kandidaten die hierbij het hoogst scoren wordt een verificatiegesprek gehouden. Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Naar aanleiding van de verduidelijking, toelichting en eventuele bewijsmiddelen die het kadaster middels het verificatiegesprek heeft verkregen, kunnen scores worden bijgesteld. Hierdoor is het mogelijk dat de rangorde binnen de drie hoogst scorenden wordt aangepast. De hoogste scorende kandidaat, na uitvoering van de verificatiegesprekken komt in aanmerking voor gunning.

De punten toekenning voor het gunningscriterium kwaliteit binnen de beoordelingssystematiek is als volgt:

Score Beoordeling
0 Geen antwoord/invulling
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet beschreven

1 Onvoldoende
Omschrijving: Onderwerp voldoet in zijn geheel niet

2 Matig
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet (volledig) behandeld of voldoet op onderdelen niet aan de wensen van het Kadaster

3 Voldoende
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld en sluit aan bij de wensen van het Kadaster. Er is geen sprake van meerwaarde.

4 Goed
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster en bevat enkele positief onderscheidende kenmerken er is sprake van enige meerwaarde

5 Uitstekend
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster, bevat positief onderscheidende kenmerken en overtreft hiermee in ruime mate de verwachtingen van de opdrachtgever. Er is sprake van aanzienlijk meerwaarde.

De EMVI komt als volgt tot stand:

prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100, maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )

Indien er meer informatie wordt gegeven dan gevraagd zal alleen het maximaal aantal toegestane woorden worden beoordeeld. Alle woorden vanaf het maximaal toegestane aantal zullen niet aan de beoordelaars worden doorgegeven.


Gunningscriteria Kwaliteit

50 %

Beschrijf uw ervaring in de rol als productmanager in een SAFe georganiseerd programma binnen de overheid in een breed stakeholderveld in een (inter)bestuurlijke context. Geef een voorbeeld dat het beste aansluit bij deze opdracht (max. 300 woorden). Beoordeling: De mate waarin de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.

40 %

Beschrijf een situatie waaruit uw bestuurlijke sensitiviteit is gebleken en hoe u omgaat met verschillende percepties, maar wel standvastig weet te blijven acteren op het algemeen belang. Geef een beschrijving die het beste aansluit bij deze opdracht. (max. 200 woorden). Beoordeling: De mate waarin de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.

10 %

U bent SAFe gecertificeerd. Beoordeling: Nee 0 punten, ja 5 punten.


Gunningscriterium Prijs

Maximaal: € 154,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Waarbij de nadruk ligt op de eisen en de kwalitatieve gunningscriteria.


Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Uitsluitend de Kandidaten die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningscriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningscriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Kandidaten worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 9 december 2024 in Apeldoorn of via MS Teams. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.