Aanvraagnummer: 2416
Organisatie: Gemeente Haarlemmermeer
Locatie: Gemeente Haarlemmermeer
Uren per week: 34 per week
Tarief: €150 per uur
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 22-07-2024
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 10-07-2024 17:00
Deel deze opdracht
Opdrachtomschrijving
Wil jij ervoor zorgen dat alle logistieke transport en alle taxivervoer van en naar Schiphol straks alleen nog met schone voertuigen plaats vindt? Doordat er per 1 januari 2026 een zero emissie zone (ZE-zone) in werking is? Lees dan verder, want dan hebben we een uitdagende opdracht voor jou.
Ons team Verkeer en Vervoer van het cluster Ruimte Economie en Duurzaamheid (RED) zoekt een projectleider invoering ZE-zone Schiphol.
De gemeente Haarlemmermeer is één van de gemeenten die een ZE-zone gaat invoeren. Om de impact voor het milieu maximaal te laten zijn, is gekozen voor Schiphol. In een ZE-zone mogen alleen nog bestelauto's en vrachtwagens komen die geen schadelijke emissies uitstoten. Er rijden dan alleen nog logistieke voertuigen op elektriciteit of waterstof. Dit helpt de luchtkwaliteit verbeteren. Naast de ZE-zone voor logistiek per 1 januari 2026 komt er ook een ZE-zone voor alle taxivervoer van en naar de luchthaven.
De invoering van de ZE-zone vergt een intensieve samenwerking tussen Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer. Hiervoor ondertekenen beide partijen een samenwerkingsovereenkomst. Schiphol is op grondgebied van Haarlemmermeer een zogenoemde gedelegeerd wegbeheerder. Schiphol zorgt voor de systemen (ANPR-camera’s) waarmee de ZE zone gehandhaafd kan worden.
De gemeente moet de verkeersbesluiten daarvoor nemen. Er komen twee een afzonderlijke verkeersbesluiten: één voor de logistiek ZE en één voor het taxivervoer ZE. Deze verkeersbesluiten worden genomen door middel van een zienswijzenprocedure.
Voor de communicatie en het toekennen van ontheffingen bij ZE-zones wordt een landelijk Centraal Loket ingericht. De handhaving wordt uitgevoerd met ANPR-camera’s die overtredingen registreren aan de hand van een database van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Ook voor die handhaving is de gemeente onmisbaar.
Kandidaatomschrijving
Als projectleider vertegenwoordig je de gemeente Haarlemmermeer in de stuurgroep waarin ook de Schiphol Group zitting heeft. Je stippelt het proces uit om tot de verkeersbesluiten te komen en je hebt daarbij oog voor zowel de juridische aspecten als voor de goede communicatie richting bedrijfsleven en taxibranche. Je krijgt daarvoor ondersteuning op juridisch vlak en voor de communicatie.
Je kunt goed inspelen op de belangen van de verschillende stakeholders, en beschikt over een bestuurlijke antenne bij de besluitvorming. Je signaleert knelpunten en vertaalt deze naar een juiste aanpak. De invoering van ZE-zones is nieuw beleid. Om van elkaar te leren is er periodiek overleg tussen de verschillen ZE-gemeentes: ook daar lever je een enthousiaste bijdrage.
Naast de totstandkoming van de verkeersbesluiten geef je richting aan de fysieke uitvoering van de ZE-zone en de handhaving daarvan. Voor die handhaving zijn onder meer afspraken nodig met het in te richten Centraal Loket, met de RDW en met het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Ook moet voor de handhaving bijvoorbeeld worden nagedacht over de koppeling van de ANPR-camera’s aan de gemeentesystemen en aan de inzet van BOA’s. Je kunt daarvoor gebruik maken van de expertise van je collega’s bij de gemeente Haarlemmermeer.
Ten slotte speel je samen met collega’s een rol bij de uitvoering van flankerende maatregelen zoals voldoende laadinfrastructuur en bijvoorbeeld het gebruik van waterstof voor de aandrijving van vrachtauto’s.
Eisen
- Integriteitsverklaring externen
- Doe de Waadi-check
Gunningscriteria
Motivatiebrief
Als projectleider vertegenwoordig je de gemeente Haarlemmermeer in de stuurgroep waarin ook de Schiphol Group zitting heeft. Je stippelt het proces uit om tot de verkeersbesluiten te komen en je hebt daarbij oog voor zowel de juridische aspecten als voor de goede communicatie richting bedrijfsleven en taxibranche. Je krijgt daarvoor ondersteuning op juridisch vlak en voor de communicatie.
Je kunt goed inspelen op de belangen van de verschillende stakeholders, en beschikt over een bestuurlijke antenne bij de besluitvorming. Je signaleert knelpunten en vertaalt deze naar een juiste aanpak. De invoering van ZE-zones is nieuw beleid. Om van elkaar te leren is er periodiek overleg tussen de verschillen ZE-gemeentes: ook daar lever je een enthousiaste bijdrage.
Naast de totstandkoming van de verkeersbesluiten geef je richting aan de fysieke uitvoering van de ZE-zone en de handhaving daarvan. Voor die handhaving zijn onder meer afspraken nodig met het in te richten Centraal Loket, met de RDW en met het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Ook moet voor de handhaving bijvoorbeeld worden nagedacht over de koppeling van de ANPR-camera’s aan de gemeentesystemen en aan de inzet van BOA’s. Je kunt daarvoor gebruik maken van de expertise van je collega’s bij de gemeente Haarlemmermeer.
Ten slotte speel je samen met collega’s een rol bij de uitvoering van flankerende maatregelen zoals voldoende laadinfrastructuur en bijvoorbeeld het gebruik van waterstof voor de aandrijving van vrachtauto’s.
Netwerk
Ervaring
Interview