Strategisch Financieel Adviseur

Logo van Gemeente Borne met een blauw schild met daarop een gouden bijenkorf en drie bijen, bekroond door een kroon.

Aanvraagnummer: 12399
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Borne
Locatie: Borne
Uren per week: 36 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 5 maanden
Regio: Overijssel
Startdatum: 01-08-2025
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 17-06-2025 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Borne mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Borne. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Borne merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Gemeente Borne
De kracht van Borne is kleinschaligheid! Mensen 'kennen' elkaar en voelen onderlinge betrokkenheid. In Borne zijn de uitdagingen groot. De kansen eveneens. Jezelf kunnen en mogen zijn; dat vinden wij belangrijk! We waarderen, accepteren en respecteren elkaar om wie we zijn. Wij zijn een verbindende en regisserende partner. We zijn sterk in ons werk, samen met elkaar en met de Bornse gemeenschap.

De komende jaren bouwen we verder aan een organisatie waar het fijn werken is, waar je als medewerker gezien wordt en ertoe doet, waar je het gevoel hebt dat je bijdraagt aan een beter Borne. Bouw jij mee aan onze weg vooruit?

Opdracht
Als “Strategisch financieel adviseur” heb jij het overzicht op de P&C cyclus van de gemeente en ben jij met name verantwoordelijk voor het adviseren van management en directie. Wat houdt dat concreet in? 

  • Stuurt op de hoofdlijnen van de Planning & Control-cyclus (begroting, jaarrekening, tussentijdse rapportages).
  • Adviseert directie en management over strategische keuzes, investeringen en financiële risico’s.
  • Verbindt beleid en financiën: je helpt collega’s snappen wat hun plannen financieel betekenen.
  • Ziet trends aankomen en vertaalt die naar wat dat betekent voor de begroting, meerjarenraming of reserves.
  • Helpt keuzes maken: waar wél op investeren, waar niet? Jij levert de financiële scenario’s die daarbij helpen.

Wat ga je doen? 

  • Als sparringpartner voor het management, de directie en het bestuur bied je advies over (strategische) financiële vraagstukken, zowel gevraagd als ongevraagd.
  • Je coördineert de financiële P&C-cyclus en draagt bij aan de bestuurlijke P&C-cyclus. Dit houdt onder andere in dat je betrokken bent bij het opstellen van de begroting, de jaarrekening en tussentijdse rapportages. Daarnaast stel je de financiële P&C-planning op en organiseer je de accountant- en interimcontrole.
  • Je houdt ontwikkelingen in de gaten die impact hebben op de strategie en financiële positie van de gemeente, zoals wijzigingen in financiële regelgeving (o.a. BBV) en de financiële verhoudingen (o.a. gemeentefonds, lokale belastingen), en speelt hier proactief op in.
  • Samen met je financiële collega’s werk je aan de ontwikkeling van het financieel beleid op concernniveau. Denk hierbij aan het begrotings-, investerings-, rente-, reserve- en voorzieningenbeleid en het bewaken van de financiële concernkaders.

Wat breng jij mee? 

  • Een hbo-diploma, bij voorkeur in de richting van financiën, bestuurskunde of bedrijfskunde.
  • Ervaring met overheidsfinanciën.
  • Het vermogen om strategisch te denken en een goed ontwikkelde organisatiesensitiviteit.
  • Ervaring in een bestuurlijke omgeving en een politiek sensitieve houding.
  • Een proactieve instelling, waarbij je geen moeite hebt om vragen te stellen. Je kijkt altijd naar het grotere geheel en hebt affiniteit met procesmatig werken.
  • Een open houding ten opzichte van vernieuwing en verbetering, waarbij je actief zoekt naar manieren om processen te optimaliseren.

Vereisten
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als financieel adviseur binnen de overheid;
3. Aantoonbare werkervaring met “Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten” (BBV), beschrijf dit duidelijk in het CV;

Gunningscriteria
4. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van Financiën, bestuurskunde op bedrijfskunde (20 punten);
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch financieel adviseur binnen de overheid (50 punten);
6. Minimaal 1 jaar aantoonbare wekervaring als strategisch financieel adviseur binnen een gemeente (30 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
Aanpassingsvermogen
Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling)
Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk)
Klantgericht
Doorzettingsvermogen
Tactisch gedrag
Resultaatgericht werken
Samenwerken
Overtuigen
Assertiviteit
Besluitvaardigheid
Organiseren
Kritisch
Analyserend vermogen
Plannen en organiseren
Benodigd aantal professionals
1

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Uitzend- en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie zoals gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Indien de opdrachtnemer een uitzend- of uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Indien de opdrachtnemer een uitzend- of uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 26 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 20 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 17 juni 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.


Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!

Let-op: Deze opdracht betreft een detacheringsopdracht. Deze opdracht kan niet als ZZP'er worden uitgevoerd.