Fraud Blocker Strategisch informatieadviseur professionalisering IV-organisatie afdeling Financiën

Strategisch informatieadviseur professionalisering IV-organisatie afdeling Financiën

Rood logo met een gestileerd leeuwsymbool naast het woord 'Nijmegen' in een vet, schreefloos lettertype.

Aanvraagnummer: 5213
Organisatie: Gemeente Nijmegen
Locatie: Gemeente Nijmegen
Uren per week: 24- 32
Tarief: €105 - €130 per uur
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-01-2025
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 04-12-2024 08:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht omschrijving

De afdeling Financiën van de gemeente Nijmegen staat de komende jaren voor belangrijke uitdagingen op het gebied van automatisering, digitalisering en datagedreven werken. Op korte termijn implementeren we een nieuw financieel systeem dat diverse nieuwe kansen en mogelijkheden biedt. We worden ook geconfronteerd met vragen op gebied van AI en robotisering en hoe dit toepasbaar is binnen ons werk. Ook zoeken we naar mogelijkheden om het datagedreven werken binnen de afdeling te verbeteren op het vlak van inzet en adoptie van rapportages en dashboards. Om in te kunnen spelen op deze ontwikkelingen moeten we de manier waarop we ons organiseren en onze informatievoorziening managen verder professionaliseren. Daarom willen we een adviseur inhuren die ons helpt richting te geven aan deze transformatie. Je rapporteert de voortgang van het project aan het hoofd Bedrijfsadministratie en Informatievoorziening en het MT Financiën en onderhoudt een functionele lijn naar het centrale team van informatiestrategen (bureau I&A).


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste verantwoordelijkheden binnen deze inhuuropdracht zijn:

- Informatiemanagement opzetten

Uitwerken van een advies en implementatieplan voor de professionalisering van de IV-organisatie van de afdeling Financiën van de Gemeente Nijmegen. Dit zorgt ervoor dat financiële processen en besluitvorming optimaal ondersteund zijn en blijven door betrouwbare informatievoorziening. Dit is gericht op de facetten:

  • Processen voor strategievorming voor informatievoorziening.
  • Beheer iPortfolio (projectportfolio).
  • Processen voor beheer van informatiesystemen.
  • Afspraken voor rapportagebeheer.
  • Governance (beschrijven van rollen en verantwoordelijkheden voor data, systemen en processen)
  • Processen voor innovatie en technologie
  • Beveiliging en compliance

    - Concretiseren van het takenpakket voor de te creëren functie van Senior Informatieadviseur Financiën
    Duidelijke afbakening en specificatie van de verantwoordelijkheden van de Senior Informatieadviseur Financiën, met focus op strategisch informatiemanagement. Dit levert een concretisering op van het bijgevoegde functieprofiel.

    - Voorbereiding voor verdere ontwikkeling

  • Het creëren van een solide basis waarop de toekomstige ontwikkeling van het informatiemanagement kan voortbouwen, met oog voor innovatie en efficiëntieverbetering.
  • Het vormen van een interdisciplinair team bestaande uit functioneel beheerders, BI-specialisten, en andere relevante IT-professionals binnen de financiële afdeling dat past bij de toekomstige situatie.
  • Levert een bijdrage aan het opzetten van een governance-structuur op waarin regelmatige overleggen worden gehouden tussen de Senior Informatieadviseur Financiën, de Senior Financieel adviseur(s) en het centrale team van informatiestrategieteam (bureau I&A).

    - Adviseren in lopende vraagstukken op de informatievoorziening
    Inhoudelijke adviezen verstrekken op lopende inhoudelijke vraagstukken binnen de informatievoorziening op het gebied van processen, systemen en data. Op dit moment lopen er voornamelijk vraagstukken op de implementatie en adoptie van dashboards op het gebied van bedrijfsvoering en financiën.


Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 01-01-2025, of zo snel mogelijk daarna, tot en met 31-07-2025 voor 24- 32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 x 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.


Overige eisen

U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting.)

Aantoonbaar door opleiding en/of werkervaring beschikkend over hbo- niveau;

Aantoonbaar ervaring bij meerdere opdrachten waarbij het doorontwikkelen van teams en functies mbt IV- management centraal staat;

Je hebt aantoonbaar minimaal 1 jaar kennis van en ervaring met het verbeteren van de manier waarop informatiemanagement wordt ingezet binnen een overheidsorganisatie;

Aantoonbaar expertise dmv opleiding op het gebied van het inrichten van IV- management en IV- procesoptimalisatie;

Aantoonbaar ervaring met het werken en implementeren van informatiemanagement;

Je bent beschikbaar op maandag, dinsdag en donderdag;

Je bent minimaal 50% op locatie aanwezig.


Gunningscriteria

Sortering
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van prijs : 20 %
Gewicht van kwaliteit : 80 %
Uitleg gunningscriteria

Top

Op basis van de beste kwaliteit-prijsverhouding (BKPV) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.

De BKPV komt als volgt tot stand:

prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100 , maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )


Gunningscriteria Kwaliteit

30 %

Aantoonbaar ervaring binnen een gemeente; Geef maximaal 3 relevante voorbeelden. Elk overtuigend voorbeeld scoort 10% ;

30 %

Aantoonbaar ervaring met IV-organisatie gericht op datagedreven werken die relevant is voor de publieke sector, en bekendheid met de uitdagingen en mogelijkheden die gepaard gaan met de adoptie van dashboards en soortgelijke toepassingen; 1 jaar is 10%, 2 jaar is 20%, > 3 jaar is 30%;

40 %

Aantoonbaar ervaring specifiek binnen het Domein Bedrijfsvoering; geef maximaal 2 voorbeelden waaruit blijkt dat je bewezen resultaten hebt geboekt in het oplossen van vraagstukken op het gebied van informatiemanagement binnen dit domein. Elk overtuigend voorbeeld scoort 20 %.


Gunningscriterium Prijs

Minimaal: € 105,00
Maximaal: € 130,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

  • Strategisch inzicht op het vlak van informatievoorziening:
    afstemmen op lange-termijndoelen van een organisatie
  • Overtuigingskracht:
    anderen overtuigen van de noodzaak van veranderingen en oplossingen binnen informatiemanagement.
  • Analytisch vermogen:
    complexe data, systemen en processen analyseren en problemen oplossen.
  • Communicatie en advies:
    heldere communicatie en advies geven aan technische en niet-technische stakeholders.
  • Samenwerking:
    effectief samenwerken binnen en tussen teams.
  • Innovatie en technologie:
    trends en technologische verbeteringen in automatisering en datagedreven werken onderscheiden en adviseren over toepassingen.


Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Uitsluitend de Externen die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een interview.

Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningcriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningcriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Externen worden uitgenodigd voor een interview.

De interviews zullen plaatsvinden op 9/ 10/ 11 december 2024. Gelieve hier rekening mee te houden.