Verzuimcoach

Logo van de Dienst Justitiële Inrichtingen, ministerie van Justitie en Veiligheid van Nederland, met een blauw wapen aan de linkerkant en tekst aan de rechterkant.

Aanvraagnummer: 12736
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Dienst Justitiële Inrichtingen
Locatie: Den Haag
Uren per week: 24 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 01-07-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 17-06-2025 17:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Omschrijving afdeling

Justis, de screeningsautoriteit, is een uitvoeringsorganisatie die valt onder het ministerie van Justitie en


Veiligheid (JenV). Als screeningsautoriteit beoordeelt Justis de betrouwbaarheid van personen en


organisaties en draagt daarmee bij aan de rechtsstaat en een veiliger samenleving.


Justis levert een breed palet aan (screenings)producten: de Verklaring omtrent Gedrag (VOG), het


Bibob-advies, de controle op rechtspersonen, naamswijzigingen, gratieverzoeken, vergunningverlening


aan particuliere recherchebureaus, bezwaar bij wapenverloven en ontheffingen voor wapenbezit en


vergunningverlening voor buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s).


Bij Justis werken ruim 400 medewerkers. Deze zijn verdeeld over negen afdelingen: vier


productieafdelingen (COVOG, het Landelijk Bureau Bibob, TRACK en V&T), het Klant Contact Centrum


en vier Stafafdelingen (IV, JZU, SIO en CKA).


De wereld van het screenen, en daarmee de inhoud van het vak, verandert in hoog tempo door


globalisering, het werken en leven in netwerken en digitalisering. Justis speelt hierop in door als


betrouwbare, integere en deskundige uitvoeringsorganisatie de juiste producten te leveren. Dat doet de


organisatie in nauwe samenspraak met opdrachtgevers en gericht op de behoefte van de samenleving.


Justis ontwikkelt zich naar een zelfbewuste en deskundige uitvoeringsorganisatie die flexibel en


wendbaar is – een organisatie die midden in de samenleving staat en betrouwbaar en integer de nodige


en afgesproken screeningsproducten levert. Justis weet dus wat er leeft in de samenleving en welke rol


screenen daarbij speelt.


Justis investeert veel in het vak screenen en in opleiding en begeleiding van de medewerkers.


Speerpunten hierbij zijn de permanente ontwikkeling van medewerkers binnen hun vakgebied en


nieuwsgierigheid naar ontwikkelingen in de samenleving. Innovatie en vernieuwing en contact met de


samenleving zijn dan ook onderwerpen die voortdurend op de agenda staan


SIO (Stafbureau Innovatie Organisatie) is een afdeling van ongeveer 20 collega’s en is verantwoordelijk


voor de (corporate) communicatie, HRM, bedrijfscontinuïteit (waaronder facilitair en beveiliging) en


managementondersteuning. Deze stafafdeling heeft als doel de screeningsafdelingen te ondersteunen


en zo bij te dragen aan het succes van Justis.


Bij SIO wordt projectmatig werken steeds belangrijker en de projecten vragen in toenemende mate om


een interdisciplinaire aanpak. Er is vraag naar een integrale aanpak waarbij samengewerkt wordt met


verschillende expertises binnen en buiten SIO.



Functieomschrijving
Justis zoekt tijdelijk (voor een jaar) een Verzuimcoördinator.
In deze functie treed je op als inhoudelijk specialist op het gebied van ziekteverzuim en in het bijzonder
ten aanzien van de uitvoering van de Wet Verbetering Poortwachter (WVP). Je denkt actief mee over het
verbeteren van de verzuimpreventie, signaleert knelpunten, adviseert over verbeteringen en acteert
hier ook op. Tevens signaleer en adviseer je over het verzuimproces tussen alle betrokken partijen,
zodat verzuimdossiers conform WVP zijn geactualiseerd. Ook lever je een bijdrage aan verschillende
directie team rapportages en geef je adviezen waarmee we grip houden op ons verzuim of wat er nodig
is om hier succesvoller in te zijn.
Verder adviseer en ondersteun je HR in de aanpak van het ziekteverzuim en treed je op als inhoudelijk
deskundige voor de HR-adviseur en de casemanager. In nauwe samenspraak met de HR-adviseur ben
je in deze functie inhoudelijk ook verantwoordelijk voor de behandeling van complexe verzuimcasussen.
Daarnaast rapporteer je regelmatig over het verzuim binnen de organisatie en lever je
managementinformatie die bijdraagt aan het nemen van weloverwogen beslissingen. Je neemt een
actieve rol in het verbeteren van het verzuim- en preventiebeleid door trends en knelpunten te
signaleren en hierop te anticiperen met passende interventies.
Je bent in staat om gesprekken te voeren met medewerkers en managers, waarbij je hen ondersteunt
en adviseert in het kader van verzuim en re-integratie. Daarnaast draag je bij aan het vinden van
passend werk binnen spoor 1, waarbij je rekening houdt met de mogelijkheden en beperkingen van de
medewerker. Hierbij werk je nauw samen met externe partners (arbeidsdeskundig onderzoek en spoor
2 re-integratie).


Eisen&Wensen

- De aangeboden kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO- opleiding;
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring als Verzuimcoördinator en/of
Casemanager Verzuim in de afgelopen 8 jaar.


-Kandidaat heeft een opleiding of training gevolgd op het gebied van verzuim (b.v. de
opleiding Casemanager regie op verzuim CROV of Register case- en care manager RCCM); 
-Kandidaat heeft minimaal 3 jaar kennis van en ervaring met de ondersteuning en
advisering van medewerkers en managers in het kader van verzuim en 1ste en 2e spoor re-integratie.
In de afgelopen 8 jaar.
-Kandidaat heeft minimaal 3 jaar kennis van en ervaring met het signaleren van knelpunten
en het initiëren van verbetervoorstellen ten aanzien van het verzuim- en preventiebeleid. 


Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!