Aanvraagnummer: 2943
Organisatie: Kadaster
Locatie: Kadaster
Uren per week: 32 - 36
Tarief: €90 - €120 per uur
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-09-2024
Optie tot verlenging: 2 x 3 maanden
Sluitingsdatum: 01-08-2024 23:59
Deel deze opdracht
Opdracht omschrijving
Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.
Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
De directie Financiën en Control (F&C) is op zoek naar een coördinator voor het Kadasterbrede verandertraject Governance, Risk en Compliance (GRC).
Bij het Kadaster loopt sinds eind 2023 het Programma Governance, Risk en Compliance (GRC).
Doelstelling van het programma is de volwassenheid van het risicomanagement naar een hoger niveau te brengen. Het programma loopt naast de reguliere organisatie die gebaseerd is op het op 3 Lijnen model met een concern afdeling Risk & Compliance vallend onder de directie F&C en decentrale risk & compliance officers bij de verschillende directies. Het programma kende tot voor kort een zestal werkstromen en is gebaseerd op een organische aanpak: doen (move-it, experimenteren), samen (risk & compliance officers en business) en leren onderweg (wat je moet leren, leer je door te doen).
Na evaluatie van het eerste half jaar wordt een aantal wijzigingen doorgevoerd. De organische aanpak begint langzaam vruchten af te werpen, echter de behoefte aan het opleveren van een aantal concrete zaken is groot. Daarom is besloten het verandertraject en de inhoud meer te scheiden, zodat een aantal inhoudelijke zaken versneld kunnen worden én er voldoende tijd en ruimte komt voor de veranderkundige aanpak. De twee inhoudelijke werkstromen (het realiseren van een Integraal Control Framework, en Compliance Management) worden uit het programma gehaald zodat de aandacht maximaal komt liggen op het verandertraject. Omdat de huidige programmamanager een nieuwe uitdaging elders aangaat zoeken we een tijdelijke, externe coördinator voor dit verandertraject GRC.
Opdrachtomschrijving
Jouw uitdaging is het in beweging krijgen van (groepen) mensen. Je zorgt er voor dat er een goede samenwerking en verbinding (binnen het 3-Lijnen-samenwerkingsmodel) wordt gerealiseerd binnen de risk & compliance functie (op decentraal niveau en concernniveau) en tussen de risk & compliance functie en de business. Ook zorg je ervoor dat de samenwerking tussen de risk & compliance functie met aanpalende domeinen, zoals informatiebeveiliging en privacy, wordt verbeterd. Op deze wijze wordt de volwassenheid van risico management, de risico cultuur en het risico bewustzijn verder verhoogd. En dat dit ook echt in het DNA van de organisatie is verankerd.
Dit doe jij in samenwerking met de reguliere Kadasterorganisatie. Je zorgt er voor dat aan het einde van je opdracht de samenwerking en verbinding in de reguliere organisatie is geborgd.
Eventuele voorstellen tot verbetering van de veranderkundige aanpak, vanuit je expertise en ervaring, zijn welkom om te bespreken.
Verantwoordelijkheden
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:
- Het coördineren en aansturen van het verander traject.
- Het realiseren van een goede samenwerking en verbinding binnen de risk & compliance functie, en tussen de risk functie en de business, waaronder de samenwerking van de risk & compliance functie met aanpalende domeinen.
- Het borgen van de samenwerking en verbinding in de reguliere organisatie.
- Het waar nodig informeren en afstemmen met de vijf directies (inclusief F&C), de Raad van Bestuur, de Auditcommissie Raad van Toezicht en de externe accountant.
- Rapporteren en verantwoorden aan de Stuurgroep en directeur F&C.
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 september 2024 (of zo snel als mogelijk) tot en met 31 oktober 2025 voor 32-36 uur in de week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 x 3 maanden . De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de leidinggevende.
Overige eisen
Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.
U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen,, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
Minimaal 5 jaar ervaring met veranderkundige processen in complexe situaties, gericht op het realiseren van samenwerking en verbinding tussen verschillende perspectieven, rollen, functies en belangen.
Affiniteit met risicomanagement en compliance.
Ervaring en affiniteit met publieke organisaties.
Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Een proactieve samenwerkingsstijl. • Een breed arsenaal aan beïnvloedingsstijlen, afhankelijk van de situatie en de gesprekspartner. • Sterk in het signaleren, analyseren en benoemen van patronen en onderstromen. • Deze analyse kunnen omzetten naar handelingsperspectief. • Goed kunnen omgaan met weerstand, effectief in mobiliseren van de juiste energie. • Hoge organisatiesensitiviteit; heeft snel door hoe de hazen lopen. • Mensgericht zonder het resultaat uit het oog te verliezen. • Meer doener dan denker; stap voor stap resultaten bereiken.
Gunningscriteria
Gewicht van prijs : 40 %
Gewicht van kwaliteit : 60 %
Uitleg gunningscriteria
Op basis van de beoordeling van het ingediende tarief (prijs) en de kwalitatieve criteria wordt de rangorde van kandidaten samengesteld. Met de drie kandidaten die hierbij het hoogst scoren wordt een verificatiegesprek gehouden. Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Naar aanleiding van de verduidelijking, toelichting en eventuele bewijsmiddelen die het kadaster middels het verificatiegesprek heeft verkregen, kunnen scores worden bijgesteld. Hierdoor is het mogelijk dat de rangorde binnen de drie hoogst scorenden wordt aangepast. De hoogste scorende kandidaat, na uitvoering van de verificatiegesprekken komt in aanmerking voor gunning.
De punten toekenning voor het gunningscriterium kwaliteit binnen de beoordelingssystematiek is als volgt:
Score Beoordeling
0 Geen antwoord/invulling
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet beschreven
1 Onvoldoende
Omschrijving: Onderwerp voldoet in zijn geheel niet
2 Matig
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet (volledig) behandeld of voldoet op onderdelen niet aan de wensen van het Kadaster
3 Voldoende
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld en sluit aan bij de wensen van het Kadaster. Er is geen sprake van meerwaarde.
4 Goed
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster en bevat enkele positief onderscheidende kenmerken er is sprake van enige meerwaarde
5 Uitstekend
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster, bevat positief onderscheidende kenmerken en overtreft hiermee in ruime mate de verwachtingen van de opdrachtgever. Er is sprake van aanzienlijk meerwaarde.
De EMVI komt als volgt tot stand:
prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100, maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )
Indien er meer informatie wordt gegeven dan gevraagd zal alleen het maximaal aantal toegestane woorden worden beoordeeld. Alle woorden vanaf het maximaal toegestane aantal zullen niet aan de beoordelaars worden doorgegeven.
Gunningscriteria Kwaliteit
50 %U beschrijft (max. 300 woorden) hoe u de coördinatie van het verandertraject GRC beziet en hoe u deze tot een goed einde denkt te brengen. Beoordeling: De mate waarin de aanpak van de coördinatie aansluit bij de situatie van het Kadaster.
50 %U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.
Gunningscriterium Prijs
Minimaal: € 90,00
Maximaal: € 120,00
Competenties te toetsen in interviewfase
Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Waarbij de nadruk ligt op de eisen en de kwalitatieve gunningscriteria.
Interviewfase
Uitsluitend de Kandidaten die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.
Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningscriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningscriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Kandidaten worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.
De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 21 augustus 2024 in Apeldoorn of via MS Teams. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.