Aanvraagnummer: 3096
Organisatie: Gemeente Arnhem
Locatie: Gemeente Arnhem
Uren per week: 32
Tarief: €130 per uur
Regio: Gelderland
Startdatum: 02-09-2024
Optie tot verlenging: Ja, 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 12-08-2024 08:00
Deel deze opdracht
Opdracht omschrijving
- Aanleiding (context) van de opdracht:
De gemeente heeft de ambitie om 16.000 woningen in een periode tot 2040 toe te voegen. Ruim 11.000 woningen daarvan moeten landen in de Spoorzone Arnhem-Oost. Daarmee is de Spoorzone Arnhem Oost een van de NOVEX-gebieden in Nederland. Binnen de Spoorzone is het project Schaapsdrift e.o. ingericht om ca. 450 woningen te realiseren binnen de bestaande buurt ten noorden van Station Presikhaaf. Binnen de Spoorzone lopen vier verschillende project waarbij er nauwe samenwerking is tussen de projectmanagers in een wekelijks afstemmingsoverleg onder leiding van de ontwikkelmanager/ opdrachtgever Kirsten van Rijen.
Het is een lopend project en i.v.m. het stoppen van de huidige senior projectmanager wordt er een nieuwe senior projectmanager gezocht die het project over kan nemen. In het project werk je samen met een junior projectmanager.
Het project:
Deze locatie ligt ingeklemd tussen de Wichard van Pontlaan, de (oude) Velperweg, De Esperantolaan en het spoor naar Zutphen. Het is een gebied met woningen, bedrijvigheid en particuliere opslag. De gemeente Arnhem heeft de ambitie om hier woningen toe te voegen. Het gaat om wonen en werken in een groene omgeving waarbij verdichting kan plaatsvinden en transformatie naar een stedelijke omgeving nabij de stationslocatie Presikhaaf.
Op 8 maart 2022 heeft het college besloten om het voorlopige voorkeursrecht in te stellen voor de Schaapsdrift en omgeving. Na het daaropvolgende raadsbesluit is het voorkeursrecht geldig voor 3 jaar. Voor 31 mei 2025 dient er een omgevingsplan te zijn vastgesteld. Op 31 mei 2023 heeft de raad de startnotitie voor kennisgeving aangenomen. De gebiedsvisie is op 10 april 2024 aangenomen met een amendement. Dit betekent dat wij nu werken aan:
- het stedenbouwkundigplan
- een omgevingsplan
- onderhandelingen met de grondeigenaren
- Het uitvoeren van een participatieplan waarbij er verschillende overleggen met de hele buurt zijn gepland en specifieke overleggen met de bewonersvereniging.
- Het opzetten van een sociaal plan voor huurders van de te verwerven woningen en de hurende ondernemers. Dit laatste is voor groot deel ook onderdeel van het transformatieplan dat voor de hele spoorzone wordt opgesteld.
- Het rapporteren naar aanleiding van de planning en de grondexploitatie aan de ontwikkelmanager.
-
De projectmanager is verantwoordelijk voor het aansturen van de hiervoor genoemde werkzaamheden. Hiervoor is een projectteam en een kernteam ingericht. In het kernteam zitten de adviseurs die de verschillende werkzaamheden aansturen (jr projectmanager, stedenbouwkundige, communicatie adviseur, planeconoom, jurist grondzaken, verwerver, jurist ruimtelijke zaken). Het projectteam is onder punt 2 nader beschreven. Het project kent door het vestigen van de Wvg een krachtenveld met veel emoties bij bewoners en ondernemers. Ook de politiek heeft veel aandacht voor dit project waardoor politieke sensitiviteit en omgevingsbewustzijn een must zijn voor de senior projectmanager. Door een grote tijdsdruk moet de senior projectmanager snel kunnen schakelen tussen verschillende onderwerpen en hierbij de juiste adviseurs om de tafel krijgen.
Wat is het beoogde opdrachtresultaat?
September – concept stedenbouwkundig plan gereed. De projectmanager stemt dit product af met de interne organisatie en zorgt ervoor dat de inhoud is afgestemd met de planeconoom en het omgevingsplan. - December - vrijgave ontwerp omgevingsplan door college en vaststellen definitief stedenbouwkundig plan.
- Mei 2025 – Vaststelling omgevingsplan door de gemeenteraad.
Verantwoordelijkheden
De senior projectmanager heeft de overall verantwoordelijkheid voor het project. Dit betekent de je binnen de grondexploitatie, de planning en de scope de volgende sporen aanstuurt:
- Stedenbouwkundig planvorming – Het stedenbouwkundige bureau moet voor december een definitief stedenbouwkundig plan en omgevingskwaliteitsplan opstellen en ambtelijk laten toetsen. Participatie hoort hier uiteraard ook bij.
- Omgevingsplan – in december moet er een ontwerp omgevingsplan ter visie worden gelegd. Er is een jurist Ruimtelijke zaken die de inhoud aanstuurt, maar jij bewaakt de koppeling met het stedenbouwkundig plan, de gesprekken met de grondeigenaren.
- Grondzaken; Er zijn een jurist grondzaken en een verwerver betrokken bij het project. Jij stuurt de processen omtrent de onderhandelingen en het gevestigde voorkeursrecht aan. Verder wordt er een sociaal plan voorbereidt voor de te verplaatsen bewoners en ondernemers.
- Planeconomie: de planeconoom bewaakt de grondexploitatie. Jij zorgt er in overleg voor dat de planvorming hierbinnen gebeurt.
- Communicatie; het project kent zoals beschreven een sterk krachtenveld. Hiervoor is een communicatie en participatieplan opgesteld. Jij bewaakt dit en samen met de communicatie adviseur voer je verschillende overleggen met de belangrijkste spelers.
Je werkt samen met een junior projectmanager. Van de junior projectmanager wordt verwacht dat de genoemde producten tot stand komen in overleg met de projectgroep en het stedenbouwkundige bureau. In het projectteam zijn adviseurs op de volgende onderwerpen aanwezig: Stedenbouw, Landschap, Groen en ecologie, klimaatadaptatie en water, archeologie, cultuurhistorie, mobiliteit, energie en duurzaamheid, ruimtelijke zaken, planeconomie, grondzaken, bodem, geluid, externe veiligheid, beheer openbare ruimte, projectleider openbare ruimte.
Ook is voor dit project participatie onmisbaar. Hiervoor is een plan opgesteld dat wordt uitgevoerd door de senior projectmanager en de communicatieadviseur. De senior projectmanager voert de belangrijkste overleggen met bijvoorbeeld de bewonersvereniging en een aantal eigenaren.
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 september tot en met 1 juni 2025 voor 32 uur per week. Kandidaat is beschikbaar voor een gesprek op 16 augustus in de ochtend. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Overige eisen
Eis 1. U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld evenals een uitgebreide toelichting op de eisen en wensen zoals bij de betreffende eis/wens wordt aangegeven. Indien gewenst kunt u gebruik maken van het template cv van de Gemeente.
Eis 2. Opleiding (minimale opleiding): Bachelor (hbo) / Wo (master) werk- en denkniveau; Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde werk- en denkniveau beschikt, zal uw bieding terzijde worden gelegd.
Eis 3. Gevraagde werkervaring: minimaal 5 jaar ervaring opgedaan als projectmanager of programmamanager in de afgelopen 10 jaar. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jj t/m mm-jj).
Eis 4. Vereiste (gedragscompetenties) en vaardigheden: flexibel snel kunnen schakelen communicatief sterk politiek bewust Bovenstaande competenties / vaardigheden hoeven niet benoemd te worden in het CV maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk uit te komen tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat tijdens het verificatiegesprek de kandidaat niet over de gevraagde competenties / vaardigheden beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de offerte.
Eis 5. Hierbij verklaar ik akkoord te gaan met opdracht specifieke voorwaarden. Zie bijlage OSV Gemeente Arnhem. Tevens ga ik ook akkoord met de algemene voorwaarden van broker Headfirst (www.headfirst.nl).
Gunningscriteria
Gewicht van prijs : 30 %
Gewicht van kwaliteit : 70 %
Top
Op basis van de beste kwaliteit-prijsverhouding (BKPV) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.
De BKPV komt als volgt tot stand:
prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100 , maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )
Offertes die onder de maat scoren, lager dan 50% zullen wij niet beoordelen en kunnen worden afgewezen op basis van een te lage kwaliteit.
De Gemeente Arnhem behoudt zich het recht voor om offertes terzijde te leggen indien er overmatig veel taal -en/of spelfouten voorkomen.
Gunningscriteria Kwaliteit
30 %Wens 1. Opleiding (minimale opleiding): Minimaal een afgeronde HBO opleiding. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen
30 %Wens 2. Minimale werkervaring: Minimaal 3 jaar (werk)ervaring als projectmanager of programmamanager binnen het ruimtelijke domein. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen
20 %Wens 3. Minimale werkervaring: Relevante ervaring opgedaan binnen een gemeentelijke organisatie in de afgelopen 7 jaar. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen
20 %Wens 4. Kennis van: Wet voorkeursrecht gemeenten en gebiedsontwikkeling. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen
Gunningscriterium Prijs
Maximaal: € 130,00
Competenties te toetsen in interviewfase
Competenties / vaardigheden hoeven niet benoemd te worden in het CV maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk uit te komen tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat tijdens het verificatiegesprek de kandidaat niet over de gevraagde competenties / vaardigheden beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de offerte.
Interviewfase
De interviews zullen plaatsvinden op 16 augustus in de ochtend bij voorkeur fysiek op locatie. U wordt hierover tijdens de uitnodiging over geïnformeerd.
Uitsluitend de externen die na een schriftelijke beoordeling van de offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een interview.
Indien na de schriftelijke beoordeling van de offertes blijkt dat er meer dan drie externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningcriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningcriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken externen worden uitgenodigd voor een interview.