Senior adviseur planeconomie

Logo met een grijze leeuw en een rode diagonale lijn over het woord "Amersfoort" in zwarte tekst.

Aanvraagnummer: 3142
Organisatie: Gemeente Amersfoort
Locatie: Gemeente Amersfoort
Uren per week: 24 per week
Tarief: €120 per uur
Regio: Utrecht
Startdatum: 01-11-2024
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 30-08-2024 17:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdrachtomschrijving

Amersfoort is een stad die zich in hoog tempo ontwikkelt, vol projecten en initiatieven. Onze organisatie beweegt daarin mee. Als regiegemeente hebben we een compacte ambtelijke organisatie en is de cultuur direct en open. Jij komt te werken bij de afdeling Programma’s en Projecten die op tal van manieren de uitvoering helpt realiseren. Deze afdeling, bestaande uit 6 teams, is de gemeentebrede afdeling van de gemeente Amersfoort voor procesmanagement, in het bijzonder programma- en projectmanagement. Bovendien vervullen we gemeentebrede vastgoedbeheertaken en verrichten we allerhande vastgoed gerelateerde zaken. Binnen een van de teams, namelijk Vastgoedontwikkeling en beheer zoeken wij een ervaren planeconoom.


Als adviseur planeconomie werk je samen met projectmanagers en beleidsadviseurs aan grotere en kleinere projecten op het gebied van duurzame ontwikkeling en/of gebiedsontwikkeling, openbare ruimte en/of verduurzaming maatschappelijk vastgoed.

Werkinhoud betreft:

  • Planeconomie met brede scope waarbij zowel de financiële aspecten van vastgoed- als grondexploitatie worden meegenomen.
  • Beheren van een aantal grondexploitaties (actief en faciliterend) met een specialisme op bedrijventerreinen
  • Bijdragen aan de consolidatie van de meerjarenprognose grondexploitaties en het gemeente brede financieel kader

Concreter:

  • Opstellen van risicoanalyses en het uitvoeren van haalbaarheidsstudies
  • Mede vormgeven mogelijke ontwikkelscenario’s, financieel uitwerken van business cases van ruimtelijke en/of vastgoedontwikkelingen
  • Opstellen kostenverhaalsregels Omgevingsplan
  • Mede vormgeven afspraken grondtransacties met ontwikkelaars
  • Reguliere planeconomische werkzaamheden als budgetbewaking, deelnemen aan projectoverleggen / werkgroepen, opstellen van financiële rapportages etc.


LET OP!

In het kader van gelijke kansen en het voorkomen van manipulatieve inschrijvingen, waarbij een inschrijver veel verschillende cv’s indient en zo kan sturen op wie in de top komen, mag een inschrijver maximaal 1 offerte/kandidaat aanbieden. Bij meer dan 1 aangeboden offerte/kandidaat zal alleen de eerst binnengekomen aanbieding meedingen naar de opdracht.

Urenregistratie/facturatie

De gewerkte uren dienen te worden geregistreerd via de inhuurdesk van de Gemeente Amersfoort en na akkoord van de inhurende manager kan er via Mijn inhuurdesk op Gemeenteamersfoorthuurtin.nl een factuur digitaal worden verzonden aan de gemeente.


Kandidaatomschrijving

Je bent iemand met ervaring met grote binnenstedelijke opgaves in een facilitaire en actieve (gemeentelijke) rol.
Iemand met voldoende kennis van ruimtelijke ordening en aanpalende vakgebieden en van relevante wet- en regelgeving (in het bijzonder kostenverhaal in de omgevingswet).

  • Je hebt een toepasselijke financieel-technische opleiding op WO of HBO niveau.
  • Je beschikt over goede (plan-)economische ervaring, minstens 4 jaar, in een gemeentelijk grondbedrijf en met binnenstedelijke projecten.
  • Je hebt ruime ervaring met de gebiedsontwikkeling van bedrijventerreinen en transformatiegebieden, ervaring met het proces rond verkoop of ruil van grond;
  • Je hebt expertise in het modelleren en uitbreiden van financiële rekenmodellen en kennis van innovatieve methoden van circulaire gebiedsontwikkeling en de effecten daarvan op de planeconomische sturing.
  • Je hebt kennis van marktwaardering voor sociale en middeldure huurwoningen, inclusief het begrijpen van de invloed van verduurzamingsmaatregelen op de waarde.

Verder heb je een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen binnen het lokaal bestuur. Je hebt oog voor kansrijke ontwikkelingen en neemt initiatieven om deze ontwikkelingen te benutten. Vanuit een pro-actieve houding weet je als betrokken planeconoom de projectleiders en het projectteam te voorzien van adviezen.

Je bent een slagvaardige en analytische rekenaar, ondernemend en klantgericht ingesteld, zorgvuldig en transparant in de richting van de mensen met wie je samenwerkt. En natuurlijk ben je een prettige collega met gevoel voor humor.


Je voldoet aan de hierna te noemen competenties:

  • Omgevingsbewust
  • Onderhandelen: gericht op samenwerking
  • Samenwerkend: zorgen voor gezamenlijkheid
  • Resultaatgericht handelen: plannen en toetsen
  • Onafhankelijkheid: vasthoudend
  • Communicatief vaardig (mondeling en schriftelijk)

Eisen

Opleiding
Je hebt minimaal een WO of HBO opleiding in een toepasselijke financieel-technische richting als bedrijfseconomie succesvol voltooid. Diploma vereist.

Gunningscriteria

Weging prijsdeel: 15 %


Motivatiebrief
Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

- Inhoudelijke toelichting op concrete ervaring als planeconoom bij gebiedontwikkelingsprojecten (soort ontwikkeling, processen, bijzondere projecten e.d.)

- Inhoudelijke toelichting op eigen competenties en kwaliteiten (type persoon) en wijze van werken

- Motivatie voor invulling van deze vacature


Weging: 10 %


Ervaring als financieel adviseur bij grondontwikkeling van grotere bedrijfslocaties
Aantoonbare ervaring in het CV, meerdere en verschillende projecten betreffende grondverkopen op bedrijventerreinen inclusief financiële verslaglegging, meer dan 4 jaar
Weging: 10 %


Opstellen kostenverhaalregels anterieure overeenkomsten
Aantoonbare ervaring als planeconoom bij het opstellen van kostenverhaalsregels voor facilitaire projecten en complexe stationslocaties
Weging: 10 %


Kennis van gronduitgifte en tenders voor functies zoals windturbines
Aantoonbare ervaring als gebiedseconoom voor prijsbepaling van grond bestemd voor complexe maatschappelijke voorzieningen en zogenaamde ‘specials’ zoals windturbines
  • Meer dan 3 projectvoorbeelden (15 %)
  • 2 a 3 projecten (10 %)
  • 1 project (5 %)
Weging: 15 %


Ervaring op het gebied van rekenregels voor ontwikkelingen met veel sociale en middeldure huur
Aantoonbare ervaring in het C.V. als financieel adviseur bij projecten met sociale en middeldure huur. Kennis van marktwaardering voor sociale en middeldure huurwoningen. Begeleiding bij voorkeur van meer dan 3 grote projecten in de afgelopen 7 jaar
  • Meer dan 3 grote projecten (15 %)
  • 2 a 3 grote projecten (10 %)
  • 1 groot project (5 %)
Weging: 15 %


Interview
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Tijdens de gesprekken zullen we de kandidaten toetsen op hun competentieprofiel en onderzoeken we zoveel mogelijk de geschiktheid om de werkzaamheden bij deze opdracht uit te kunnen voeren. Onderdeel van deze geschiktheid is ook een persoonlijkheid die ‘matcht’ met de directe collega’s.

We vragen inhoudelijk door op concrete ervaring passend bij de werkzaamheden en we vragen door op het gestelde in de C.V. en de motivatiebrief.


Weging: 25 %

Interviewplanning

Gesprekken zullen in week 37 plaatsvinden, op ma 9, di 10 of do 12 september.