Sr. Jurist Sociaal Domein

Logo van rijswijk met een gestileerde blauwe leeuw naast een schild en een tak met bladeren op een witte achtergrond.

Aanvraagnummer: 3505
Organisatie: Gemeente Rijswijk
Locatie: Rijswijk
Uren per week: 32 tot 36 uur
Tarief: €90 per uur
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 01-10-2024
Optie tot verlenging: 2 maal 4 maand(en)
Sluitingsdatum: 05-09-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie
Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. Rijswijk groeit. Het aantal inwoners steeg in zes jaar tijd van 49.000 in 2016 naar 57.000 in 2024. De groei gaat na 2024 door.  De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven.

De ambtelijke organisatie telt ca. 500 interne medewerkers en ongeveer 200 externe medewerkers. Rijswijk is een organisatie die wordt getypeerd door een familiaire sfeer, korte lijnen, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen initiatief. We kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: Toewijding, Betrokkenheid, Betrouwbaarheid en Deskundigheid die leidend zijn in ons dagelijks handelen.  

Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.

Team
Het team Juridische Zaken (JZ) kenmerkt zich door ambitie, betrokkenheid, teamspirit en een goede dosis humor. Binnen het team worden gemeente brede onderwerpen behandeld, waaronder betreffende het sociaal en fysiek domein, inkoop & aanbesteding, gemeentelijke belastingen, privaatrecht, klachtencoördinatie en privacy. JZ behandelt bezwaar- en beroepszaken en adviseert over vrijwel de volledige breedte van de gemeentelijke beleidsterreinen.
In je werk word je administratief bijgestaan door teamleden van het cluster Juridische Ondersteuning. JZ  bestaat uit 25 personen.

Opdracht

Jouw werkzaamheden bestaan uit:

  • het zelfstandig behandelen van bezwaarschriften op gebied van het sociaal domein (o.a. Participatiewet, Wmo, Jeugdwet en Huisvestingsverordening). Bezwaarschriften worden op ambtelijk niveau afgehandeld;
  • het behandelen van (hoger) beroepszaken en verzoeken om een voorlopige voorziening;
  • het toetsen van beleid en verordeningen;
  • het adviseren van het bestuur en collega's binnen de gemeente;
  • het actief bijdragen in de borging van de juridische kwaliteit.

Vereisten / kock-outcriteria
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het terrein van de Participatiewet;
2. Een afgeronde hbo bachelor opleiding Rechten;
3. Uiterlijk beschikbaar per 1 oktober 2024 voor 32 – 36 uur per week;
4. Uurtarief van maximaal € 90,- incl. reiskosten en excl. BTW.

Gunningscriteria (weging)
5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met ambtelijke bezwaarafhandeling op het gebied van de Participatiewet (25 punten);
6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het voeren van beroepsprocedures namens de gemeente op het gebied van de Participatiewet (25 punten).
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als jurist met bezwaarbehandeling Participatiewet (35 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met Corsa, Suite4Wiz, Octopus, benoem dit duidelijk in het cv (15 punten);
- werkervaring met alle 3 de systemen (15 punten);
- werkervaring met 2 van de systemen (10 punten);
- werkervaring met 1 systeem (5 punten);
- werkervaring met geen van de systemen (0 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre je / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Een stevige persoonlijkheid met daadkracht en doorzettingsvermogen;
  • Inspirerend, zichtbaar en benaderbaar voor collega’s;
  • Flexibel en wendbaar;
  • Communicatief sterk.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria” worden beoordeeld.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 11 september 2024 van 09.00 uur tot 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 9 september 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie
De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot donderdag 5 september 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.