Regisseur Beleid Fysieke Leefomgeving

Logo van Katwijk met gestileerde blauwe golven boven de naam, geschreven in donkerblauwe letters.

Aanvraagnummer: 3583
Organisatie: Gemeente Katwijk
Locatie: Gemeente Katwijk
Uren per week: 24 uur
Tarief: €152 per uur
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 23-09-2024
Optie tot verlenging: ja, 1x 6 maanden
Sluitingsdatum: 08-09-2024 23:59

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht omschrijving

Opdrachtgever

Met ruim 65.000 inwoners vormt Gemeente Katwijk een krachtige gemeentelijke organisatie en is zij tegelijk in staat om dichtbij en samen met de inwoners van de vier kernen Katwijk aan Zee, Katwijk aan den Rijn, Rijnsburg en Valkenburg te werken aan de kwaliteit van werken, wonen en leven. Meer informatie is te vinden op www.katwijk.nl.

Opdracht omschrijving

Inleiding

De gemeente is in de afgelopen jaren enorm gegroeid en ook in de komende jaren zet die groei door. Daarmee veranderen positie en opgaven van Katwijk in de regio. Als gemeente is het zaak in te spelen op deze veranderingen. Dit vraagt om een organisatie die wendbaar en slagvaardig is, waarin er samen wordt gewerkt aan goede resultaten en uitkomsten samen met inwoners en andere partners. Het vraagt om een actieve houding, versus een reactieve. Om dit te bereiken, is het belangrijk dat medewerkers zich flexibel opstellen, weten wat er van hen wordt verwacht en snel en efficiënt inspelen op de behoeften van de samenleving en daarin initiatieven nemen. Door processen en werkwijzen te professionaliseren, kunnen de gemeentelijke taken naar behoren worden uitgevoerd. Daardoor verandert de omgang tussen bevolking, organisatie en bestuur.

Schakelrol organisatie topprioriteiten Fysieke Domein

Een van de cluster die een sleutelpositie heeft in deze veranderingen en verantwoordelijk is voor de top-3 prioriteiten van het huidige coalitieakkoord is het cluster Beleid Fysieke Leefomgeving (hierna BFL). Daarom is het noodzakelijk om dit cluster door te ontwikkelen. Deze doorontwikkeling moet naast de drukke dagelijkse bezigheden worden vormgegeven en geïmplementeerd. Om dat goed te kunnen doen is sinds augustus 2023 een regisseur bijgeschakeld die, samen met de clustermanager en de HR manager, de basis legt voor de sturing van het cluster en het inrichten van een bijbehorende structuur, met bijbehorende rollen en taken en gedrag. Daarnaast worden de opgaven van BFL verder geïdentificeerd en gespecificeerd en het eigenaarschap daarvoor belegd binnen het cluster. Dit alles voortbordurend op de uitgangspunten van het programmaplan Persoonlijk leiderschap & zelforganisatie en het Advies Doorontwikkeling BFL. De regisseur heeft overzicht over de werkzaamheden en werkwijzen van de senioren van het cluster en kan daardoor de verbinding leggen tussen de collega’s onderling, in samenspraak met de verschillende clusters en partners die voor het werkveld van BFL en het bestuur van belang zijn. Als kwartiermaker heeft de regisseur dus een schakelfunctie in de implementatie van processen, opgaven en programma’s, binnen BFL en tussen clusters, ook op een wijze zodat een interne medewerker het uiteindelijk kan overnemen.

Voorbeeldgedrag

Door deze manier van werken vertoont de regisseur voorbeeldgedrag dat voor iedereen binnen het cluster de standaard wordt. Voor het ontwikkelen van het persoonlijk leiderschap van de medewerkers van het cluster is de regisseur zo goed op de hoogte van het werkveld, dat hij/zij de integraliteit kan borgen, bijdraagt aan de inhoudelijke prioritering en kan beoordelen of de daarmee geleverde kwaliteit van voldoende niveau is om invulling te geven aan de opgaven van BFL. Met de bestuursadviseurs is de regisseur in staat het gesprek over de opgaven tussen BFL en bestuur te organiseren en goed te laten verlopen, zodanig dat de boodschap helder is en vertaald kan worden.


Verantwoordelijkheden

De nadruk van de werkzaamheden van de regisseur/ kwartiermaker ligt op:

  • Sturing en advisering op kwaliteitsvraagstukken;
  • Sturing en advisering op organisatievraagstukken;
  • Sturing en advisering op procesvraagstukken.

Samen met de clustermanager en HR manager vindt de precieze werkverdeling plaats. Te denken hierbij valt aan een verdeling van de drie subrollen, elk circa een dag/week: (1) in het managen van wederzijdse verwachtingen bestuur – organisatie (pho’s, strategie- en actieoverleggen), (2) het vervullen van een schakelfunctie tussen opdrachtgever en -nemer, beleid onderling en beleid en uitvoering en (3) het verder professionaliseren van organisatie- en bedrijfsvoeringsprocessen.

Meer specifiek:

  • Voorbereiding, voorzitterschap en doorontwikkeling van de portefeuillehouders overleggen (PHO’s)
  • Verbindende schakel strategische advisering ruimtelijke ontwikkelopgaven binnen kernteam met portefeuillehouders en directie/ clustermanagement (met daarin senior adviseurs en opgaven- en programmamanagers)
  • Verbindende schakel tussen adviseurs BFL en opdrachtgevers Gebiedsontwikkeling Valkenhorst en Ontwikkelstrategie Katwijk (topprioriteiten Wonen, Mobiliteit en Energie); beiden op programmaniveau
  • Doorontwikkeling van organisatorische- en bedrijfsvoering processen (bijvoorbeeld als ambtelijk opdrachtgever voor prioritaire bestuurlijke voorstellen, strategisch ‘geweten’ lange termijn agenda (Gemeenteraad), actualisatie investeringsagenda, inhoudelijke prioritering bestuurlijke agenda (op hoofdlijn) en het samenbrengen en bewaken daarvan en het overleg binnen de Fysieke keten Beleid – Uitvoering, met Sociaal)
  • Doorontwikkeling en kwaliteitsbewaking input bij politieke processen (bijvoorbeeld integrale benadering producten P&C cyclus,, kwaliteitsborging voorstellen bestuurlijke besluitvorming en bevorderen integraliteit en aanjagen van inhoudelijk complexe multidisciplinaire dossiers
  • Ondersteuning doorontwikkeling teams/werkvelden (bijvoorbeeld coach/sparringpartner op inhoudelijke dossiers van beleidsmedewerkers)
  • Kwartiermaker voor de inbedding en continuïteit van de rol in de interne organisatie
  • Gevraagd en ongevraagd meedenken en -werken met clustermanager en HR Manager in hun driehoeksoverleg.

Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 23-9-2024 tot en met 22-3-2025 voor 24 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de start- en einddatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.


Kwaliteit (eisen)

U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe.

'Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad.

Welk type overeenkomst is op de kandidaat van toepassing? (Overeenkomst inhuur arbeidskrachten, tussenkomst ZZP’er of (modelovereenkomst) met ZZP’er?)

Wie is tekenbevoegd (naam en functie)?

een afgeronde hbo-opleiding


Prijs (eisen)

Maximaal: € 152,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Gunningscriteria

Sortering
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van prijs : 30 %
Gewicht van kwaliteit : 70 %
Uitleg gunningscriteria

Op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.

De EMVI komt als volgt tot stand:

prijs score = 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )


Gunningscriteria (wensen)

40 %

Minimaal 5 jaar ervaring in de afgelopen 10 jaar in een leidinggevende, management of coördinerende functie (bijvoorbeeld als teamleider) bij een overheidsinstantie. Beschrijf dit met concrete voorbeelden met omvang van het team en resultaten in het cv.

40 %

Minimaal 5 jaar ervaring in de afgelopen 10 jaar als senior beleidsadviseur, proces-, programma- of projectmanager op complexe opgaven bij een overheidsinstantie (bij voorkeur binnen het fysieke domein, op het snijvlak van bestuur en organisatie) Beschrijf dit met concrete voorbeelden en resultaten in het cv.

20 %

Een afgeronde wo opleiding


Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Overtuigingskracht

  • Je bent communicatief vaardig waarbij je anderen op een enthousiaste manier weet je overtuigen
  • Je weet het gesprek tussen beleidsvoorbereiders en bestuur te organiseren en in goede banen te leiden

Omgevingsbewustzijn

  • Je hebt inzicht en gevoel voor bestuurlijke en politieke verhoudingen (politiek-bestuurlijk sensitief)
  • Je bent op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de gemeente en de regio

Initiatief

  • Je bent in staat over de grenzen van het eigen vakgebied heen te kijken en externe ontwikkelingen te vertalen naar de interne organisatie

Analytisch vermogen

  • Heeft overzicht en kan daardoor nieuwe opgaven signaleren en de betekenis daarvan vertalen naar de ontwikkeling van het cluster

Coachen op gevorderd niveau

  • Is in staat mensen met elkaar te verbinden om het optimale resultaat te behalen


Het interview

Beschrijving (uitleg)

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen.

De cv’s worden beoordeeld op de Kwaliteit (eisen) die hierboven zijn benoemd in de (offerte)aanvraag. Dit zijn de minimumeisen/knock-outcriteria. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor stap 2. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie van cv’s

Bij stap 2 worden de punten/percentage(s) toegekend. Per gunningscriterium (wens) staat de (maximaal) te behalen score/percentage aangegeven. Indien aan alle “Gunningscriteria (wensen)” wordt voldaan zal de totaal te behalen score (100%) worden gegeven. Als er een bepaalde wens niet (geheel) voldoet zal er voor die wens geen (volledige) score worden toegekend. Het voldoen aan de wens(en) moet duidelijk uit het cv blijken.

Op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) wordt de top van kandidaten samengesteld. De tien (10) kandidaten die het beste scoren worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De opdrachtgever streeft ernaar drie (3) kandidaten uit te nodigen voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Interview

In het interview wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het interview wordt gevoerd door twee of meerdere vertegenwoordigers van de opdrachtgever. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de gemeente Katwijk het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Opdrachtgever behoudt het recht om (de opdracht) niet te gunnen.

Gesprekken vinden 16-9 of 17-9 plaats