Aanvraagnummer: 4638
Organisatie: Veiligheidsregio Utrecht
Locatie: Veiligheidsregio Utrecht
Uren per week: 0 tot 36 (deels oproep) uur
Tarief: €65 per uur
Regio: Utrecht
Startdatum: Zo spoedig mogelijk
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 01-11-2024 12:00
Deel deze opdracht
Ter info: deze opdracht wordt aanvankelijk gegund aan 1 kandidaat voor 24 tot 32 uur. Vier kandidaten dienen als buffer voor opschaling bij urgentie. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor de juiste kandidaat te selecteren, evenals de overige 4 beschikbare poolkandidaten die in de toekomst oproepbaar kunnen worden ingezet.
Organisatie
Uw veiligheid, ons werk
De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is een samenwerkingsverband van en voor de 26 Utrechtse gemeenten. Wij zorgen elke dag voor de veiligheid van alle mensen die in de regio wonen en verblijven. Dat doen wij met onze centralisten op de 112-meldkamer, onze brandweermensen en onze collega’s van de directies risicobeheersing, crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio. Wij zijn er voor de mensen in de samenleving, die rekenen op onze professionaliteit. Onze ambitie is om dat met onze partners steeds beter te doen.
De afdeling Crisistaken is onderdeel van de directie Crisisbeheersing. Onderdeel van deze afdeling is het team Uitvoeringsorganisatie Huisvesting Evacuees (UHE). Dit team begeleidt op verzoek van de Rijksoverheid voor een bepaalde tijd een aantal Nederlandse staatsburgers die door de Nederlandse overheid vanuit een crisisgebied naar Nederland zijn gerepatrieerd (of in specifieke gevallen zijn geëvacueerd), bij het weer een plek vinden in de Nederlandse samenleving.
Opdracht
Je begeleidt in deze opdracht een aantal Nederlandse staatsburgers (en eventueel hun kerngezin) met vaak een dubbele nationaliteit. Zij zijn door de Nederlandse overheid vanuit een crisisgebied naar Nederland gerepatrieerd. Deze begeleiding is gericht op de eerste stappen die zij moeten zetten om weer hun plaats te kunnen vinden in de Nederlandse maatschappij. Hiervoor zijn drie belangrijke zaken nodig: het op orde hebben van de formele documenten die je in Nederland nodig hebt, het vinden van eigen woonruimte en het vinden van werk/inkomen.
Bij aankomst in Nederland bleek dat een aantal van de gerepatrieerden geen eigen verblijfplaats in Nederland had. De meesten hebben lange tijd in het buitenland verbleven en hebben daar hun bestaan en netwerk opgebouwd. Zij hebben in Nederland geen familie of eventuele familie en vrienden uit hun Nederlandse netwerk kunnen hen niet tijdelijk huisvesten of helpen woonruimte te vinden. Tevens kunnen ze momenteel geen inkomen in Nederland genereren, doordat ze niet verbonden zijn aan een Nederlandse werkgever. Zij zijn dus technisch gezien dakloos en hebben geen bron van inkomsten.
Het ministerie van BZK heeft daarom besloten om deze gerepatrieerden tijdelijk een verblijfadres aan te bieden. Hierdoor kunnen zij een eigen verblijfsadres regelen en werk/inkomen vinden. Verder heeft het ministerie van BZK de afdeling Crisistaken van de VRU gevraagd om deze gerepatrieerden te helpen met informatie en advies. Dit zodat de gerepatrieerden snel zelf hun weg kunnen vinden naar woonruimte en werk/inkomen.
Het daadwerkelijk regelen en realiseren van deze zaken is de eigen verantwoordelijkheid van de gerepatrieerde. Je helpt hen met de door jou verstrekte informatie en adviezen om dit proces op gang te brengen en bewaakt de voortgang. Je bent uitdrukkelijk niet degene die de te regelen zaken praktisch uitvoert en realiseert. Dit is de eigen verantwoordelijkheid van de gerepatrieerde.
Werkzaamheden
Je bent als Consulent UHE de richtingwijzer voor je cliënt(en) en verstrekt informatie over het vinden van woonruimte, inkomen, scholing (voor hun kinderen) e.d. Daarnaast adviseer je hen en monitor je of ze daadwerkelijk in actie komen; indien niet, escaleer je naar je cliënt en het Hoofd Crisistaken.
Je voert periodiek gesprekken met de gerepatrieerde op hun tijdelijke verblijfplaats. Van deze gesprekken maak je verslagen die in het cliëntendossier worden opgeborgen. Omdat deze vorm van begeleiding nieuw is, ontwikkel je samen met je collega(s) en het hoofd Crisistaken de informatie die aan de cliënten ter beschikking kan worden gesteld. Hiervoor onderhoud je contacten met derde organisaties.
Vereisten / Knock-outcriteria
1. Aantoonbare werkervaring in het sociale domein met informatieverstrekking en advies aan cliënten betreft het op orde krijgen van documenten voor Nederland, woonruimte, werk en onderwijs voor kinderen (benoem in het cv);
2. Aantoonbare werkervaring met het begeleiden en activeren van cliënten in het sociale domein (benoem in het cv);
3. Je bezit een auto voor cliëntbezoeken (benoem in de inschrijving);
4. Maximum uurtarief van €65,- exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer;
5. Voeg minimaal 1 referentie toe (naam, functie, organisatie, e-mailadres en telefoonnummer) (benoem in het cv);
6. Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal, in woord en geschrift (benoem in het CV).
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
7. Minimaal 2 jaar werkervaring als medewerker of adviseur Sociaal domein gericht op woonruimte en werk/inkomen (30 punten);
8. Werkervaring met cliënten die informatie en advies nodig hebben in het sociale domein (25 punten);
9. Motivatie waarom deze opdracht je aanspreekt en waarom jij geschikt bent (25 punten);
10. Een afgeronde Hbo-opleiding in het sociale domein (15 punten);
11. Beschikbaarheid en vakanties in het cv (5 punten).
Geef in het cv duidelijk en met concrete informatie aan in hoeverre u / de aangeboden kandidaat aan het profiel voldoet.
Competenties
- Zelfstandigheid;
- Empathisch, zonder het zakelijke doel uit het oog te verliezen;
- Anderen inspireren en motiveren;
- Doorzettingsvermogen;
- Samenwerking en teambuilding bevorderen;
- Problemen analyseren en oplossen;
- Resultaatgericht zijn;
- Helder communiceren;
- Relaties opbouwen en onderhouden.
Functieschaal
Deze functie is vergelijkbaar met functieschaal 9 van de CAR-UWO Veiligheidsregio’s (versie 2024). U wordt gevraagd uw kandidaat met een All-in uurtarief aan te bieden van maximaal € 65,00 (excl. BTW).
Benodigd aantal professionals
5.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 1 referentie.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Planning
De gesprekken bij de VRU zijn gepland op dinsdag 5 november 2024 tussen 10.00 uur en 15.00 uur. Ieder gesprek duurt maximaal drie kwartier. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk maandag 4 november 2024 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- Nederlandse staatsburgers worden tijdelijk opgevangen in vakantieparken verspreid over Nederland. Deze cliënten zijn niet mobiel en je bezoekt hen op de vakantieparken. De parken liggen in landelijke gebieden, dus reizen met openbaar vervoer is niet mogelijk. Gebruik een eigen auto, vergoeding per afgelegde kilometer;
- De werkzaamheden van het team UHE zijn altijd tijdelijk en het team moet binnen 24 tot 48 uur operationeel zijn. Er wordt een pool van geschikte kandidaten op ZZP- of detacheringsbasis gecreëerd. Professionals in deze pool worden niet exclusief beschikbaar gehouden maar worden als eerste benaderd bij activatie of uitbreiding van het team;
- Per direct wordt 1 Consulent UHE gezocht;
- Het uurtarief is inclusief alle overige kosten en toeslagen;
- De VRU vraagt bij aanvang van de opdracht om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Hiervan moet een kopie, samen met ID-bewijs, worden overhandigd.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, dan is opname in het handelsregister als personeelsterbeschikker vereist (conform Waadi).
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 1 november 2024, 12.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.