Aanvraagnummer: 4733
Organisatie: Provincie Utrecht
Locatie: Provincie Utrecht
Uren per week: 16-20 uur
Tarief: €115 - €125 per uur
Regio: Utrecht
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: 2 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 07-11-2024 09:00
Deel deze opdracht
Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei te faciliteren zodat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Het domein Mobiliteit (MOB) werkt aan een mobiliteitsnetwerk dat mensen en goederen snel op hun bestemming brengt en met smart mobility bijdraagt aan duurzame welvaart, veiligheid en welzijn. Een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde omgeving maakt Utrecht tot een aantrekkelijkere vestigingsplaats, versterkt de economie en bevordert een duurzame leefomgeving.
Binnen Mobiliteit spelen urgente vraagstukken zoals een schaalsprong voor het openbaar vervoer en het fietsgebruik, knooppuntontwikkeling, verduurzaming van ons logistieke en mobiliteitssysteem (waaronder elektrificatie van het openbaar vervoer), maar ook aanleg en onderhoud van wegen, bruggen en tunnels.
Omdat openbaar vervoer een goed alternatief kan zijn voor de auto, zorgt de provincie Utrecht voor een regionaal openbaar vervoersysteem dat betaalbaar, toegankelijk en duurzaam is.
Het team Trambedrijf Beheer en Onderhoud (TBO) is onderdeel van het domein Mobiliteit waarin circa 35 professionals werken. TBO voert daarmee regie op het beheer en onderhoud van alle tram OV-assets zoals de tramvoertuigen, infra zijnde sporen, bovenleiding en beveiliging, haltes en remise gebouwen, busstallingen tot camerasystemen en digitale reizigersinformatiesystemen (DRIS). Deze dynamische omgeving wordt geleid door de teamleider TBO en is onderverdeeld in drie werkvelden: Ontwikkeling, Operationeel Assetmanagement, Telematica en Informatie.
Opdracht
Ben jij de omgevingsmanager die de uitdaging aangaat om het Openbaar Vervoer in de dynamische ruimtelijke omgeving te borgen en te werken aan de duurzame infrastructuur van de toekomst? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Als omgevingsmanager werk je aan de voorbereidingen en realisatie van Trambeheerprojecten. Daarvoor werk je in de daarvoor ingestelde projectteams. Deze teams bestaan uit een projectleider, contractmanager, omgevingsmanager en enkele specialisten. Daarbij wordt het zogenaamde IPM-model gevolgd. Er wordt gestuurd op geld, tijd, kwaliteit en draagvlak in de projectomgeving. De omgevingsmanager heeft als hoofdtaak het borgen van de belangen in de dynamische ruimtelijke omgeving met zo groot mogelijk draagvlak bij de betrokken omgeving. Hiermee leveren wij een bijdrage aan een gezonde, aantrekkelijke en schone leefomgeving. Voorbeelden van projecten op het gebied van openbaar vervoer en tram binnen team Trambedrijf Beheer en Onderhoud (TBO) zijn:
- Realisatie en ontwikkeling Lombokplein
- Opzetten Stakeholdermanagementplan
Je dagelijkse werk bestaat uit
Zowel intern met projectleiders en ontwerpers als extern met gemeenten, openbaarvervoerbedrijven en omwonenden werk je samen aan de voorbereiding en realisatie van openbaarvervoerprojecten. Je maakt een stakeholderanalyse en je bouwt duurzame netwerken op met stakeholders en zet technieken als strategisch omgevingsmanagement in om het Provincie-belang te borgen. Naast omwonenden gaat het daarbij om betrokken gemeenten en andere instanties. Onderwerpen die spelen, agendeer je proactief binnen het projectteam. Je pakt daarbij het eigenaarschap voor het stakeholdermanagement van een project van begin tot eind. Samen met de leden van de projectteams bespreek je welke wensen meegenomen kunnen worden in het ontwerp om het project nog beter te maken. Het doel is om uiteindelijk met gepaste trots een project op te leveren dat een duidelijke meerwaarde heeft voor de omgeving en kan rekenen op een breed draagvlak.
Je hebt oog voor belangen, issues en gevoeligheden die spelen en borgt deze in het project. Je houdt de regionale/lokale ontwikkelingen die relevant zijn voor het project bij en brengt het belang van de Provincie en het Openbaar Vervoer naar voren. Daarnaast kijk je naar sociale, economische en ruimtelijke ontwikkelingen op de lange termijn. Je zorgt voor de RO-procedures inclusief de vergunningen en conditionering. Als verbindende omgevingsmanager voel jij je als een vis in het water in een politiek-bestuurlijk gevoelige omgeving!
Je bent verantwoordelijk voor de volgende werkzaamheden:
- Vertalen van complexe vraagstukken naar een adequate strategie en aanpak om in- en extern draagvlak en steun te krijgen.
- Deelnemen aan in- en externe projectgroepen (met daarin onder andere gemeenten en andere overheden)
- Opstellen van een stakeholderanalyse en een communicatieplan
- Faciliteren van de maatschappelijke participatie en besluitvorming
- Afstemmen van belangen, intenties en gevoeligheden met de omgeving
- In beeld brengen van de eisen en wensen uit de omgeving en hoe daaraan invulling wordt gegeven in het project
- Inschatten of zich kansen of risico’s voordoen voor het project.
- Beantwoording van de inbreng uit de omgeving en media (vragen, klachten e.d.) en vragen van het bestuur, in samenspraak met de projectleider en de communicatieadviseur
- Gespreksvoering ten behoeve van de verwerving van de benodigde gronden.
Deze werkzaamheden voer je in teamverband uit, maar ook zelfstandig. Naast de werkzaamheden in de projecten werk je ook samen met andere omgevingsmanagers om kennis te delen en het projectmatig werken te versterken.
Vereisten / Knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelorniveau in de richting van Communicatie, Sociale Geografie, Civiele Techniek, Bestuurskunde, Technische Bedrijfskunde of Ruimtelijke Ordening;
2. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in een beheerorganisatie in het openbaar vervoer;
3. Aantoonbare werkervaring met light rail.
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in projectmatig werken; (35 punten)
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen een provincie of gemeente; (35 punten)
6. Aantoonbare werkervaring met het vergunningsverleningsproces binnen de overheid; (30 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Een echte netwerker en verbinder
- Samenwerken binnen en buiten het projectteam
- Initiatiefrijk
- Inlevingsvermogen
- Resultaatgericht en doortastend
- Flexibel
- Iemand die stevig in zijn/haar schoenen staat, vooral bij tegenstrijdige belangen
Vaardigheden
- Communicatief
- Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal (mondeling en schriftelijk)
- Politiek en bestuurlijk sensitief
- Strategisch omgevingsmanagement (SOM)
- Onderscheiden van hoofd- en bijzaken
Kennis
- Ruimtelijke ordening procedures
- Grondverwervingsprocedures
- Bekend met relevante wet- en regelgeving
Gunningscriteria beoordeling
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.
Ter indicatie: Uurtarieven liggen tussen 115,- en 125,-
Benodigd aantal professionals
1 professional voor 16-20 uur.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden op een later moment gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 7 november 2024, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.