Aanvraagnummer: 4734
Organisatie: Werk en Inkomen Lekstroom
Locatie: Nieuwegein
Uren per week: 32 tot 36 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 1-1-2025
Optie tot verlenging: 2 maal 12 maand(en)
Sluitingsdatum: 06-11-2024 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Opdracht
Om de overgang naar een nieuwe, geïntegreerde sociale infrastructuur in goede banen te leiden, zoeken we een ketenregisseur/kwartiermaker. Twee rollen die naast elkaar bestaan en ten dele in elkaar overlopen. Bij de ketenregie ligt de nadruk op het stroomlijnen van processen, inrichten van bestuurlijk overleg, en ontwikkelen van gezamenlijke sturingsinformatie. Bij het kwartiermaken gaat het om de voorbereiding en implementatie van de nieuwe sociale infrastructuur, die in 2028 gereed moet zijn. De ketenregisseur/kwartiermaker zal nauw samenwerken met de directeuren van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en Werkwijss en formeel worden aangestuurd door de stuurgroep van de wethouders uit de deelnemende gemeenten.
We zoeken iemand die affiniteit heeft met zowel de doelgroepen van de Participatiewet als met werkgevers. Iemand die gevoel heeft voor wat binnen de gemeenten en in de samenwerking nodig is om meerwaarde te creëren voor mensen in de doelgroep, arbeidsontwikkeling en de bedrijven in de regio. Iemand die zich de gezamenlijke visie van de Lekstroomgemeenten eigen kan maken, anderen daarin weet mee te krijgen en die visie kan vertalen naar samenwerkingsafspraken en vervolgens naar een (sociale) infrastructuur. Iemand die kan werken binnen kaders, maar daaraan een eigen invulling weet te geven op basis van een eigen mandaat en vertrouwen. We zoeken iemand die de regie op het proces en het bouwen aan de nieuwe infrastructuur hand in hand kan laten gaan, het overzicht houdt van de stappen die nu en straks nodig zijn en daarover verantwoording kan afleggen.
Organisatorische context
De gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik en Nieuwegein staan voor de uitdaging om een steeds grotere groep inwoners met een arbeidsbeperking en een afstand tot de arbeidsmarkt zo regulier mogelijk aan de slag te helpen en aan de slag te houden. Doel is dat iedereen naar vermogen participeert en dat wordt gekeken naar wat mensen wel kunnen in plaats van wat zij niet kunnen.
De huidige samenwerkingsvorm in de Lekstroomgemeenten wordt daarom in de komende drie jaar omgebouwd naar een infrastructuur die deze ambitie ondersteunt. Op weg naar en in de nieuwe infrastructuur willen we werken vanuit de uitgangspunten van de Participatiewet in Balans: menselijke maat, vertrouwen en eenvoud. Intussen blijft de dienstverlening aan onze inwoners op peil en blijven de bestaande organisaties, zoals WIL, Werkwijss en de lokale werkteams, hun rol spelen in de uitvoering van de Participatiewet. Daarnaast hebben we te maken met ontwikkelingen in de arbeidsmarktregio, in het bijzonder de Regionale Werkcentra.
We willen dat de doelgroepen van de Participatiewet zo snel en zo regulier mogelijk duurzaam aan het werk worden geholpen (inclusie). Dat is goed voor de betrokkene zelf, maar ook voor de gemeente- en de overheidsfinanciën. Het mooiste is wanneer mensen regulier en zonder ondersteuning aan het werk gaan, maar als dat niet lukt, zijn er bijvoorbeeld beschutte werkplekken beschikbaar. Dat betekent dat de nadruk ligt op het realiseren van werkplekken bij (lokale) reguliere werkgevers en dat daarbij de voorwaarden moeten worden gecreëerd – zoals begeleiding, jobcoaching en de inzet van loonkostensubsidie - waarbinnen mensen uit de nieuwe doelgroep duurzaam aan het werk kunnen.
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
1. Beschrijf één van de rollen die je in je loopbaan hebt vervuld, waarbij jouw talent om te schakelen op zowel bestuurlijk, ambtelijk als doelgroepniveau tot uiting kwam. (Maximaal 250 woorden). (20 punten)
2. Hoe omschrijf je jouw affiniteit met de doelgroepen van de Participatiewet en maatschappelijk georiënteerde ondernemers en welke actieve rol heb je vervuld in het werken met deze groepen? (maximaal 200 woorden). (20 punten)
3. Beschrijf een recent voorbeeld waarin je een innovatief veranderproces hebt begeleid. Hoe heb jij je rol als veranderaar opgepakt? / Wat typeert jou als veranderaar? (Maximaal 200 woorden). (20 punten)
4. Beschrijf een voorbeeld waaruit jouw ondernemerskwaliteiten blijken. (Maximaal 150 woorden). (20 punten)
5. Beschrijf een situatie waarin je lef nodig hebt gehad om vooruit te komen / resultaat te boeken. Waar bestond jouw lef uit en hoe heeft jouw omgeving hierop gereageerd? (maximaal 150 woorden). (20 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Kunnen schakelen op bestuurlijk, ambtelijk én doelgroep-niveau;
- Affiniteit met de doelgroep in de bijstand, arbeidsontwikkeling en ondernemers die zich maatschappelijk willen inzetten;
- Kennis van de Participatiewet en recente (beleids-)ontwikkelingen op dit terrein;
- Ervaring in het begeleiden van innovatieve processen;
- Een mensgericht, inspirerend en verbindend persoon die enthousiasme kan creëren;
- Kunnen formuleren van heldere doelstellingen en gewenst gedrag en weten hoe dit kan worden gefaciliteerd;
- De formele en de informele route kennen en beide durven bewandelen;
- De nadruk op ondernemen en “doen” en bijdragen aan een cultuur die dat bevordert.
Functieschaal
Deze functie zien wij gelijk aan functieschaal 15. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van Werk en Inkomen Lekstroom inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Hybride werken is mogelijk waarbij in deze rol uiteraard de nadruk zal liggen op actieve zichtbaarheid bij alle partijen (de deelnemende gemeenten, WIL en Werkwijss).
Planning
De gesprekken bij Werk en Inkomen Lekstroom zijn gepland op woensdag 13 november 2024 tussen 9 uur en 13 uur. De tweede ronde is op woensdag 20 november. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk bericht op maandag 11 november 2024. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de procedure. Hier krijgt de kandidaat bericht over na het eerste gesprek. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
- Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de Wijziging Leidraad Invordering nr. BLKB2012/1062M.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot woensdag 6 november 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.