Aanvraagnummer: 5095
Organisatie: Waterschap Aa en Maas
Locatie: s-Hertogenbosch
Uren per week: 32 per week
Tarief: €0 - €125 per uur
Duur van de opdracht: 1-1-2025 t/m 31-12-2025
Regio: Noord-Brabant
Startdatum: 01-01-2025
Optie tot verlenging: 4 x 12 maanden
Sluitingsdatum: 3-12-2024 17:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Opdrachtomschrijving
Waterschap Aa en Maas
Wij werken 24 uur per dag met water. Dat doen we voor zo’n 778.000 inwoners en bedrijven en de natuur in het oosten van Brabant. Dagelijks onderhouden en inspecteren wij dijken, zuiveren wij 300 miljoen liter water en zorgen we voor veilig, voldoende en schoon water. Onze hoogste prioriteit is om bij te dragen aan de veiligheid, gezondheid en het welzijn van de inwoners in deze regio. Bovendien staan wij voor innovatief en duurzaam waterbeheer. Dit doen wij voor nu en later, zodat ook onze kinderen en kleinkinderen hier de vruchten van kunnen plukken.
Het werkgebied van Aa en Maas ligt in het oostelijk deel van de provincie Noord-Brabant en heeft een omvang van ruim 161.000 hectare en ligt in meerdere gemeenten: ‘s-Hertogenbosch, Oss, Helmond, Meierijstad, Heusden, Maashorst, Deurne, Gemert-Bakel, Bernheze, Land van Cuijk, Laarbeek, Someren, Asten, Boekel, St. Michielsgestel, Geldrop-Mierlo, Waalwijk, Vught, Nuenen. In de gemeenten Waalwijk, Vught, Nuenen en Heeze-Leende beheert Aa en Maas een aantal onbewoonde gebieden, zoals natuur- of landbouwgronden.
Bij dit waterbeheer laten wij ons continu leiden door onze missie: “Het ontwikkelen, beheren en in stand houden van gezonde, robuuste en veerkrachtige watersystemen, die ruimte bieden aan een duurzaam gebruik voor mens, dier en plant in het gebied, waarbij de veiligheid is gewaarborgd en met oog voor economische aspecten”.
Vanuit onze missie hebben we de volgende hoofdtaken:
Veilig water, burgers en bedrijven bieden we veiligheid tegen overstromingen door de dijken goed te beheren. Ook onderhouden wij beken, weteringen en sloten om wateroverlast te voorkomen.
Voldoende water, wij zorgen voor voldoende water voor de land- en tuinbouw én natuurgebieden.
Schoon water, v
oor 778.000 inwoners en bedrijven maken wij het afvalwater weer schoon. Ook controleren wij de waterkwaliteit van recreatieplassen. Bovendien zorgen wij dat beken, sloten en weteringen schoon zijn.
Het project Meanderende Maas
Het project Meanderende Maas, Ravenstein-Lith heeft als belangrijkste doel het verhogen van de waterveiligheid waarbij gebiedskwaliteiten worden versterkt door een combinatie van dijkversterking, rivierverruiming en natuurontwikkeling. Concrete aanleiding is dat dijken aan Brabantse zijde van het riviertraject niet voldoen aan de nieuwe veiligheidsnormen die per 1 januari 2017 van kracht zijn.
Het is een integraal project, dat zowel onder het HWBP, MIRT als KRW valt. In het project wordt samengewerkt door 10 partners: waterschap Aa en Maas (trekker), provincie Noord-Brabant, gemeente Oss, ministerie van IenW, Rijkswaterstaat, Natuurmonumenten, provincie Gelderland, gemeente Wijchen, gemeente West Maas en Waal en waterschap Rivierenland. Met behoud van eigen bevoegdheid sturen ze samen op het realiseren van het project.
Op 9 juli 2024 is realisatiefase gestart met de ondertekening van de bestuursovereenkomst tussen de publieke partijen en ondertekening van de overeenkomst voor de uitvoering (fase 2) met Boskalis. De samenwerking met de aannemer is vormgegeven middels een twee-fasen-aanpak. De uitvoering duurt naar verwachting tot eind 2030. Verder loopt de grondverwerving door in de realisatiefase. En er zijn diverse projectbesluiten en vergunningen, in totaal 19 stuks vastgesteld. Voor een toelichting op de aanpak van de realisatiefase wordt verwezen naar
bijlage 4
, Managementsamenvatting.
Voorwaarden
Op de opdracht zijn de Algemene Waterschapsinkoopvoorwaarden 2018 van toepassing (AWVODI-2018). Met de Opdrachtnemer wordt een overeenkomst van opdracht gesloten conform het bij deze aankondiging gevoegde model. De kandidaat dient een geheimhoudings- en integriteitsverklaring te ondertekenen conform het bij deze aankondiging gevoegde model. Indien de betreffende adviseur in de functie waarop de Overeenkomst betrekking heeft, omgang met persoonsgegevens heeft, dan zal het adviesbureaus dat of intermediair die de adviseur ter beschikking stelt als verwerker worden aangemerkt en dient een verwerkersovereenkomst ondertekend te worden conform het bij deze aankondiging gevoegde model.
Overige voorwaarden
1. Indiening: Het niet tijdig indienen van de Inschrijving leidt tot uitsluiting van verdere deelname aan deze aanbestedingsprocedure.
2. Gestanddoeningstermijn : De Inschrijving dient een gestanddoeningstermijn te hebben van 50 dagen na de dag waarop de uiterste termijn voor het indienen van de inschrijvingen is verstreken. Het waterschap kan verzoeken de termijn van gestanddoening te verlengen. Aan een zodanig verzoek kan door de inschrijver geen aanspraak op de opdracht worden ontleend. In geval door een (afgewezen) inschrijver een kort geding wordt aangespannen tegen de gunningsbeslissing van het waterschap, gaat de inschrijver door indiening van een inschrijving akkoord met een automatische verlenging van de gestanddoeningstermijn tot 14 kalenderdagen na vonnis in kort geding.
3. Gunning: Indien het geoffreerde tarief boven de vastgestelde raming komt kan het waterschap besluiten niet tot gunning over te gaan.
4. Eisen, voorwaarden en voorbehoud: De Inschrijving voldoet aan de gestelde eisen. De (algemene) leveringsvoorwaarden van inschrijver zijn niet van toepassing. Het waterschap wijst deze van de hand. Er zijn geen voorbehouden gesteld aan de ingediende inschrijving.
5. Onjuistheden: Alle documenten zijn met zorg samengesteld. Mocht Inschrijver desondanks tegenstrijdigheden en/of onvolkomenheden tegenkomen, dan maakt Inschrijver deze zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk op het uiterste tijdstip voor het indienen van vragen, bekend met een opgave van de correctievoorstellen en eventuele onderbouwing. Ook eventuele bezwaren tegen (delen van) dit document dient u zo spoedig mogelijk schriftelijk kenbaar te maken. Van inschrijvers wordt een proactieve houding verwacht. Dit betekent dat een inschrijver geen rechtsgeldig beroep kan doen op onvolkomenheden of tegenstrijdigheden die door hem niet binnen de hiervoor genoemde termijn aan de orde zijn gesteld, terwijl dit redelijkerwijs wel mogelijk was geweest. Ten aanzien van deze onvolkomenheden of tegenstrijdigheden heeft de inschrijver in die situatie zijn rechten verwerkt.
6. Schadevergoeding : Het waterschap behoudt zich het recht voor de opdracht uiteindelijk niet te gunnen. In dat geval hebben de inschrijvers geen recht op schadevergoeding betreffende de gemaakte kosten in het kader van deze aanbesteding.
7.
Recht:
Op de opdracht is Nederlands recht van toepassing.
Wijze van beoordeling
Het waterschap beoordeelt de inschrijvingen als volgt:
- De procesleider van het waterschap controleert de inschrijvingen op volledigheid. Indien Inschrijver één of meerdere (gevraagde) documenten niet heeft ingestuurd of op één of meerdere documenten gevraagde informatie ontbreekt, dan kan het waterschap Inschrijver uitsluiten van verdere deelname aan de aanbestedingsprocedure.
- De procesleider van het waterschap controleert of Inschrijver de eisen en bepalingen, die zijn omschreven in deze nadere uitvraag en de overige aanbestedingsdocumenten, gelezen en begrepen heeft. Indien Inschrijver inschrijft gaat het waterschap ervan uit dat u akkoord gaat met deze eisen en bepalingen.
- Daarna verspreid de procesleider van het waterschap de kwalitatieve stukken aan het beoordelingsteam. De inschrijvingen worden als eerste individueel beoordeeld. De resultaten worden gebundeld door de procesleider. Daarna belegt de procesleider een consensusmeeting en zit deze voor om te komen tot een gezamenlijk kwalitatief oordeel. Als het kwalitatieve oordeel is gemaakt, worden de prijzen door de procesleider bekend gemaakt aan het beoordelingsteam waarna de definitieve BPKV wordt bepaald. De procesleider begeleidt de beoordeling, maar beoordeelt zelf niet mee.
Mededeling van de gunningsbeslissing
Gelijktijdig met het bekendmaken van de gunningsbeslissing aan de inschrijver met wie het waterschap de overeenkomst wil sluiten, zullen de overige inschrijvers eveneens een mededeling van deze gunningsbeslissing ontvangen.
Zij ontvangen hiertoe een mededeling met tevens een motivering voor de redenen van de afwijzing. Het waterschap verzendt de motivering digitaal naar de contactpersoon van de aanbesteding.
Zolang er niet op alle punten volledige overeenstemming is bereikt, is er geen sprake van enige gebondenheid van Waterschap Aa en Maas. In dat geval is er ook geen enkele verplichting tot vergoeding van welke schade of kosten.
Rechtsbescherming
Indien inschrijver het niet eens is met de gunningsbeslissing kan beroep ingesteld worden tegen deze beslissing bij de rechtbank Oost-Brabant locatie 's-Hertogenbosch. Postbus 70584, 5201 CZ ’s-Hertogenbosch. De mededeling van het waterschap van een voorgenomen gunningsbeslissing houdt geen aanvaarding in, als bedoeld in artikel 6:217, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek, van het aanbod van de Inschrijver.
Het waterschap sluit niet eerder de overeenkomst op basis van een gunningsbeslissing dan nadat een termijn van vijf (5) kalenderdagen na (digitale) bekendmaking van de mededeling van die gunningsbeslissing is verstreken.
Een inschrijver verliest zijn recht om op te komen tegen de gunningsbeslissing wanneer het waterschap niet binnen bovenstaande termijn na de (digitale) bekendmaking van de gunningsbeslissing is gedagvaard in kort geding voor de bevoegde voorzieningenrechter. De opschortende termijn dient inschrijver derhalve ook als een vervaltermijn te zien waarbinnen hij tegen de gunningsbeslissing in rechte kan opkomen.
Het volgende tot de opschortende termijn dienen in acht te worden genomen:
- Indien een afgewezen inschrijver voor het verstrijken van de opschortende termijn een kort geding aanhangig heeft gemaakt en de dagvaarding daarvan betekend is op het adres van het waterschap, zal het waterschap in beginsel de uitkomst van deze procedure (in eerste aanleg) afwachten voordat er verder uitvoering wordt gegeven aan de gunningsbeslissing en ondertekening van de opdracht.
- Inschrijvers die een voorziening in rechte willen vragen tegen de gunningsbeslissing dienen dit tijdig voor de afloop van de hierboven vermelde opschortende termijn schriftelijk mede te delen aan het waterschap onder gelijktijdige toezending van een conceptdagvaarding en met vermelding van de datum waarop de rechter de zaak zal behandelen.
- Om te voorkomen dat een uitgebrachte dagvaarding het waterschap niet tijdig bereikt verzoeken wij Inschrijver zo spoedig mogelijk een afschrift van de dagvaarding te mailen naar: inkoop@aaenmaas.nl .
Klachten
Bij een aanbestedingsprocedure kan het voorkomen dat tussen het waterschap en ondernemers ontevredenheid ontstaat over hoe we in de aanbestedingsprocedure hebben gehandeld. Dat kan leiden tot een klacht. Hiervoor hebben we de Klachtenregeling Aanbesteding opgesteld. Het doel hiervan is om klachten over een aanbesteding op een laagdrempelige wijze af te handelen.
Wie er een klacht in kan dienen en welke regels er verder gelden, leest u in de Klachtenregeling van Aa en Maas. U vindt de klachtenregeling op https://www.aaenmaas.nl/overons/samenwerken/klachten-aanbesteden/ . Ook vindt u daar het digitale klachtenformulier.
Kandidaatomschrijving
Voor het project Meanderende Maas zijn we op zoek naar een ervaren adviseur contractmanagement voor de realisatiefase. In die rol maak je onderdeel uit van het contractmanagementteam en bouw je verder aan de inrichting en uitvoering van SCB.
Vanuit je rol werk je nauw samen met de IPM-rolhouders, risicomanager en collega’s binnen het contractmanagementteam. Daarnaast heb je afstemming met de Opdrachtnemer en adviseer je de contractmanager. Dit betekent dat je moet kunnen opereren op project- en discipline- en niveau en kan schakelen tussen strategie en uitvoering. Je bent iemand die een hands-on mentaliteit heeft o.a. ten aanzien van het opstellen van toetsplan(ning), het aansturen/opvolgen van SCB-toetsen en het uitvoeren van toetsen in de rol van lead auditor. In deze fase is het van belang dat je affiniteit, kennis en ervaring hebt met de uitvoering van grote projecten om je rol van adviseur contractmanagement waar te kunnen maken.
Onze filosofie is dat het IPM-team verantwoordelijk is voor het totaal. De contractmanager behartigt de formele contractuele- & financiële sturing naar Opdrachtnemer. De IPM-leden sturen over de band van de inhoud en dragen daarvoor ook de verantwoordelijkheid. Vanuit je rol adviseer je de contractmanager, maar ondersteun je dus ook IPM-leden op het terrein van SCB. Deze ondersteuning bestaat uit zowel adviseren van IPM leden alsmede coachen van teamleden. Tot slot neem je deel aan diverse overleggen en heb je een rol in de samenwerking met de Opdrachtnemer.
Je bent vertrouwd met het adviseren van de contractmanager, het coachen van collega’s en invulling geven aan het begrip samenwerkingsgerichte contractbeheersing (de keuze van Opdrachtgever voor de invulling van SCB op dit project).
Verantwoordelijkheden adviseur contractmanagement
- Het verder uitwerken van de SCB-werkwijze en instrumentarium,
- Het coachen van teamleden in het werken volgens de principes van SCB;
- Het periodiek en in overleg met contractmanager en risicomanager opstellen en actualiseren van een toetsplan op basis van project- en procesgerichte risicobeoordelingen;
- Het met Opdrachtnemer afstemmen van het toetsplan en toetsverslagen;
- Het coördineren van SCB-toetsen en instrueren van medetoetsers;
- Het zelfstandig uitvoeren van systeem- en procestoetsen in de rol van (lead)auditor;
- Reviewen van toetsverslagen;
- Organisatie en begeleiding van toetsevaluaties;
- Het periodiek met disciplineleiders afstemmen van toetsen;
- Het periodiek met realisatiebegeleiders afstemmen van waarnemingen en gezamenlijke keuringen met Opdrachtnemer;
- Het adviseren van de contractmanager bij de opvolging van geconstateerde bevindingen, impact op risico’s en eventuele escalatie;
- Beheer van de SCB-documenten in share point;
Vaardigheden:
- · Adviesvaardigheden
- · Coachingsvaardigheden
- · Communicatieve vaardigheden
- · Samenwerken
Houding en gedrag:
- Resultaatgerichtheid
- Proactiviteit
- Organiserend vermogen
- Onafhankelijkheid
Eisen
- Bijlage 2 Geheimhouding en Integriteitsverklaring
Gunningscriteria
GC1 : Werkervaring in grote infrastructurele projecten met vergelijkbare karakteristieken als Meanderende Maas
Werkervaring in grote infrastructurele projecten in een vergelijkbare rol
Werkervaring in dijkversterking en uiterwaardontwikkeling
- Ervaring als adviseur contractmanagement in een dijkversterking (5 %)
- Ervaring als adviseur contractmanagement in een dijkversterking en uiterwaardontwikkeling in verkenningsfase of planuitwerkingsfase, maar niet in de realisatiefase (5 %)
- Ervaring als adviseur contractmanagement in een dijkversterking en uiterwaardontwikkeling in realisatiefase (10 %)
Interview
- Mondelinge toelichting op de beschreven werkervaring in relatie tot de gestelde eisen en gunningscriteria.
- Beoordeling van vaardigheden zoals benoemd in de omschrijving van de kandidaat.
- Beoordeling van houding en gedrag zoals benoemd in de omschrijving van de kandidaat.
- De kandidaat kan de motivatie voor sollicitatie nader toelichten, waarbij gelet zal worden op enthousiasme, resultaatgerichtheid en samenwerking.
Scoretabel
25% De kandidaat heeft de rol die gevraagd wordt volledig doorgrond en de mate van kennis en ervaring van de kandidaat aansluit zeer goed aan op de opdracht.
20% De kandidaat heeft de rol die gevraagd wordt goed doorgrond en de mate van kennis en ervaring van de kandidaat aansluit goed aan op de opdracht.
15% De kandidaat heeft de rol die gevraagd wordt voldoende doorgrond en de mate van kennis en ervaring van de kandidaat aansluit voldoende aan op de opdracht.
10% De kandidaat heeft de rol die gevraagd wordt beperkt doorgrond en de kennis en ervaring van de kandidaat aansluit in beperkte mate aan op de opdracht.
0% De kandidaat heeft de rol die gevraagd wordt onvoldoende doorgrond en de mate van kennis en ervaring van de kandidaat aansluit onvoldoende aan op de opdracht.