Aanvraagnummer: 5370
Organisatie: Provincie Utrecht
Locatie: Utrecht
Uren per week: 8 uur
Tarief: €100 per uur
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Utrecht
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: 2 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 05-12-2024 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Opdracht
Aanleiding/context
Vanuit de provincie Utrecht willen we bedrijventerreinen ondersteunen op het gebied van verduurzamen. Hiervoor doen we mee met het Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen (PVB) dat specifiek gericht is op het opzetten of verbeteren van de organisatiegraad op een bedrijventerrein en vervolgens het verduurzamen hiervan.
Waarom organisatiegraad op bedrijventerreinen verbeteren en bedrijventerreinen verduurzamen?
Het efficiënt verduurzamen van hun vastgoed en bedrijfsvoering is voor ondernemers vaak een complexe uitdaging, veelal door een gebrek aan tijd en kennis. Een goede samenwerking en (formele) organisatiegraad op bedrijventerreinen speelt een cruciale rol in het kunnen verduurzamen van het gehele bedrijventerrein. Hierbij gaat het om het samenbrengen van individuele en collectieve behoeftes rondom thema’s zoals energie, warmte en netcongestie, maar ook klimaatadaptatie en circulaire economie. Dit draagt ook bij aan de toekomstbestendigheid van het terrein.
Inzet Aanjager Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen/Aanjager PVB
Als Aanjager PVB heb je de taak om een organisatiegraad op te zetten waar die nog niet aanwezig is, of, het opschalen, uitbreiden of intensiveren van een al bestaande organisatiegraad ten behoeve van de verduurzaming. Hierin lever je maatwerk in je samenwerking met de ondernemers op het bedrijventerrein, de betreffende Utrechtse gemeente, andere relevante stakeholders zoals ondernemerscollectieven en de provincie Utrecht. Daarnaast onderzoek je welke duurzaamheidsopgaven het bedrijventerrein heeft en help je om de prioritering hiervoor op te stellen. Vandaaruit begeleid je het proces om te komen tot de organisatievorm die het beste past bij deze opgaven. Je faciliteert ook het proces om deze organisatievorm op te zetten en om concrete (project)plannen te maken voor de duurzaamheidsinitiatieven. In de gesprekken die je met de bedrijven op het bedrijventerrein hebt, informeer je ze tot slot ook over de verschillende kansen en (subsidie)mogelijkheden op het gebied van verduurzaming.
Wat verwacht de provincie Utrecht van jou als Aanjager PVB?
- Je initieert afstemming met de lokale gemeente, ondernemers, ondernemerscollectieven en de Provincie Utrecht om te bepalen met welke specifieke bedrijventerreinen je aan de slag gaat om 1. de organisatiegraad te vergroten en/of 2. de verduurzaming van (delen van) het terrein te starten of intensiveren. Lokaal en in afstemming met de stakeholders wordt bepaald welk bedrijventerrein per gemeente het meest kansrijk is om te starten.
- Je bouwt zelfstandig een relatie op met een of meerdere kwartiermakers op de bedrijventerreinen en/of aanspreekpunten en relevante stakeholders op het geselecteerde bedrijventerrein en binnen de lokale gemeenteorganisatie.
- Je helpt lokale ondernemers op het bedrijventerrein om die organisatievorm te kiezen die past bij de duurzaamheidsopgaven die ze willen gaan oppakken. Mogelijke (juridische) vormen zijn een BIZ, ondernemersvereniging, coöperatie of stichting.
- Je begeleidt, helpt en adviseert het (te vormen) samenwerkingsverband van bedrijven met het inventariseren van de kansen, wensen en prioriteiten voor projecten op het gebied van het verduurzamen van (delen van) het bedrijventerrein.
- Je helpt het (te vormen) samenwerkingsverband met het opzetten van eerste (concept) projectplannen voor de hoogste prioriteit verduurzamingsopgave.
- Bij opstellen concept plan van aanpak denk aan doel, stakeholders, benodigde middelen, planning, fasering, bepalen welke financiën nodig zijn en waar wat kan worden aangevraagd inclusief wie welke rol heeft in uitvoering; alles in nauwe samenwerking met ondernemerscollectief en de gemeente.
- Waar nodig en mogelijk helpen met opstellen subsidie aanvraag eerste projecten.
- Je hebt een verbindende rol richting andere gemeentelijke, regionale en provinciale beleidsterreinen en maatschappelijke opgaven.
- We verwachten dat je zicht hebt op andere initiatieven binnen de provincie Utrecht die raken aan het verduurzamen van bedrijventerreinen en het verbeteren van hun organisatiegraad.
- Je neemt deel aan regulier overleg bij de provincie over je voortgang en rapporteert hierover volgens gedefinieerde RVO-richtlijnen.
- Je neemt deel aan provinciale kennissessies op onderwerpen die relevant zijn voor de samenwerkingsverbanden van ondernemers en bedrijventerreinen en hun verduurzamingsopgaven.
- Het uiteindelijke doel van je rol is om op een bedrijventerrein te komen tot een bekrachtiging van de organisatiegraad waaruit blijkt dat het collectief verduurzamingsopgaven gaat oppakken in de vorm van een concreet conceptplan.
- Voor deze rol krijg je training van PVB Nederland en de provincie. Ook maak je deel uit van een netwerk van aanjagers in Nederland.
- Tot slot, je hebt geen dubbele belangen in het gebied en/of geeft die belangen expliciet aan in je sollicitatie.
Wat verwacht de Gemeente Houten van jou als Aanjager PVB?
In gemeente Houten hebben we 6 bedrijventerreinen. Sinds de opstart van het Ondernemersfonds Houten hebben deze terreinen allemaal een (niet juridisch geformaliseerde) vorm van organisatie. Op bedrijventerrein Doornkade wordt op dit moment gewerkt aan een onderzoek naar de opstart van een energiehub met als doel om te inventariseren of een lokale energiehub een oplossing kan bieden voor de netcongestieproblemen. We willen graag een boost geven aan de verdere verspreiding van de opgedane ervaring op dit bedrijventerrein, zodat er meer kruisbestuiving ontstaat met de andere bedrijventerreinen in Houten.
In Houten verwachten wij daarom boven op de gestelde eisen vanuit Provincie Utrecht, ten minste het volgende van de aanjager:
- Je stemt af met het lokale duurzaamheidsnetwerk van ondernemers en gemeente zodat jouw werkzaamheden naadloos passen binnen bestaande activiteiten.
- Je onderhoudt nauw contact met het team dat zich bezighoudt met het onderzoek naar de mogelijkheid van een energiehub om te zorgen dat ook hier jouw werkzaamheden aansluiten binnen de wensen van ondernemers.
Beoogd resultaat op het toegewezen bedrijventerrein:
- Lijst met verduurzamingsprojecten en activiteiten die de ondernemers willen aanpakken, afgestemd met de gemeente Houten en op volgorde van prioriteit;
- Concept projectplan voor het door de ondernemers gekozen belangrijkste project/activiteit;
- Een ingevulde RVO Monitor over de voortgang en het gerealiseerde resultaat.
Toevoeging
Voor het uitvoeren van de opdracht wordt verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn, zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.
Vereisten / Knock-outcriteria
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het opzetten, organiseren en begeleiden van samenwerking tussen bedrijven op bedrijventerreinen in de afgelopen 10 jaar;
2. Aantoonbaar bedrijfsnetwerk en/of ondernemerservaring;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het initiëren en realiseren van integrale duurzame projecten voor bedrijven op bedrijventerreinen in de afgelopen 10 jaar.
Gunningscriteria
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met samenwerken op duurzaamheidsthema’s in de publiek-private samenwerking tussen overheid en ondernemers in de afgelopen 10 jaar; (20 punten)
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het initiëren, leiden en realiseren van verandertrajecten waarin ondernemers met diverse belangen werden samengebracht in de afgelopen 10 jaar; (20 punten)
6. Aantoonbaar actueel netwerk van ondernemers, ondernemersverenigingen en gemeente in de provincie Utrecht; (20 punten)
7. Uurtarief maximaal €100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werkverkeer; (10 punten)
8. Aantoonbaar actueel netwerk in Houten op 1 of meerdere bedrijventerreinen; (15 punten)
9. Aantoonbare kennis van de bedrijventerreinen in Houten en je kent de dynamiek bij de verschillende bedrijvenverenigingen en/of ondernemerssamenwerkingsverbanden; (15 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u of de aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties & vaardigheden
- Initiatiefrijk: je stapt proactief op relevante stakeholders af
- Communicatief: je bent een volwaardig gesprekspartner voor ondernemers en overheden
- Integer: je handelt met respect, bent transparant en werkt vertrouwelijk
- Oplossingsgericht: je hebt het vermogen om met oplossingen voor uitdagingen te komen
- Resultaatgericht: je bent goed in het realiseren van gewenste doelen met oog voor alle stakeholders
- Samenwerkend: je bent een teamspeler en hebt een goed ontwikkelde antenne voor uiteenlopende stakeholderbelangen
- Netwerker: je bent een proactieve netwerker
- Leiderschap: je hebt sterke procesvaardigheden om het ontwikkelingsproces van onderlinge samenwerking tussen bedrijven te begeleiden.
- Kennis: je beschikt over voldoende kennis op het vlak van verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen
- Projectmanagement: je bent goed in ordenen, plannen en voortgang bijhouden inclusief financiële rapportage
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.
Benodigd aantal professionals
1x Aanjager PVB Houten
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg. Is hybride werken mogelijk: ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op locatie in Utrecht op dinsdag 10 december 2024 tussen 09.00 uur en 12.00 uur, vrijdag 13 december 2024 tussen 10.00 uur en 12.00 uur of tussen 14.00 uur en 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 5 december 2024 09.00 uur.