Aanvraagnummer: 5755
Organisatie: Gemeente Hilversum
Locatie: Hilversum
Uren per week: 36 uur
Tarief: Geen maximum
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 01-01-2025
Optie tot verlenging: 2 maal 3 maand(en)
Sluitingsdatum: 17-12-2024 09:00
Deel deze opdracht
Gemeente Hilversum, mediastad in het groen
Zorgen voor nu en werken aan morgen
Met dit motto verbinden we onze ambities voor Hilversum in de toekomst met de wensen en behoeften van de Hilversummers nu.
De afgelopen jaren hebben we gewerkt aan een stevig fundament. We vinden het belangrijk dat mensen naar elkaar omkijken, dat voorzieningen voor inwoners bereikbaar zijn en dat de buurten veilig blijven. We willen dat mensen zaken in hun eigen buurt kunnen regelen, met ondersteuning indien nodig. Daarnaast zetten we in op toekomstbestendige werkgelegenheid, betaalbare woningen, een duurzame leefomgeving en voorzieningen op het gebied van sport, kunst en cultuur.
Hilversum moet een leefbare, veilige stad zijn waar iedereen zich thuis voelt. We willen in de samenleving staan en in contact blijven met inwoners, bedrijven en organisaties. Zo blijven hun zorgen, ideeën en wensen een directe rol spelen in ons beleid.
Opdracht
De gemeenteraad van Hilversum bestaat uit 37 raadsleden en circa 20 commissieleden. De griffie adviseert, ondersteunt en faciliteert de gemeenteraad. Het team van de griffie bestaat uit 8 collega's: een griffier, een (interim) strategisch raadsadviseur, twee raadsadviseurs, een raadscommunicatieadviseur, twee griffiemedewerkers/officemanagers en een secretaris van de Rekenkamer.
Door de uitbreiding van gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden, de samenwerking in de regio en de toenemende complexiteit van de samenleving, is professionele en flexibele ondersteuning nodig. De griffie in Hilversum is in ontwikkeling naar een toekomstbestendige organisatie. De raad heeft de koers bepaald met het griffieplan 2024-2026. Door het vertrek van de interim strategisch raadsadviseur zijn wij op zoek naar een tijdelijke opvolger:
Strategisch raadsadviseur
Functieomschrijving:
Een ervaren raadsadviseur die:
- optreedt als griffier bij een commissie en als sparringpartner fungeert voor de commissievoorzitter en gemeentelijke collega's. Je werkt proactief en bewaakt de kwaliteit van raadsstukken;
- raads- en commissieleden adviseert en ondersteunt bij de uitoefening van politiek-bestuurlijke instrumenten, zoals moties en amendementen. Ook bewaak je de kwaliteit van het besluitvormingsproces;
- stukken opstelt voor de griffier en het presidium die bijdragen aan het functioneren van de raad, commissies en griffie;
- sparringpartner is voor de griffier en meewerkt aan de doorontwikkeling van de griffie;
- bijdraagt aan het automatiseren en actualiseren van werkprocessen op de griffie;
- werkbijeenkomsten initieert voor informatievoorziening, kennisontwikkeling en besluitvorming.
Vereisten
- Aantoonbaar afgeronde WO-opleiding in bestuurskunde of politicologie;
- Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar als raadsgriffier of raadsadviseur;
- Bereid om 75% van de tijd in het raadhuis van Hilversum te werken, inclusief vergaderavonden, maandagen en vrijdagen.
Gunningscriteria
- Ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving met 3 CV-voorbeelden van politieke sensitiviteit (30 punten);
- Werkervaring met veranderingsprocessen en strategische advisering, onderbouwd met CV-voorbeelden (25 punten);
- Beschikbaarheid voor 36 uur vanaf 1 januari 2025 (25 punten);
- Werkervaring als raadsadviseur of raadsgriffier (20 punten):
a. Meer dan 7 jaar (20 punten);
b. 5-7 jaar (10 punten);
c. 3-5 jaar (0 punten).
Competenties
- Analytisch vermogen;
- Bestuurlijke sensitiviteit;
- Inlevingsvermogen;
- Proactief;
- Nauwkeurig.
Functieschaal
Deze functie valt in schaal 12/13 van de bijbehorende cao.
Benodigd aantal professionals: 1
CV-eisen: Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, inclusief minimaal 2 referenties.
Werkdagen: Minimaal 75% van de opdracht wordt uitgevoerd op locatie in Hilversum. De vergaderavond (woensdag) en maandagen en vrijdagen zijn verplichte werkdagen.
Planning: Gesprekken worden gepland in overleg. Kandidaten ontvangen uiterlijk donderdag 19 december 2024 bericht.
Overige informatie
- Een VOG is verplicht. Kosten zijn opgenomen in het uurtarief.
- Reiskosten woon-werkverkeer worden niet vergoed. De reiskosten in opdracht van de gemeente zijn declareerbaar.
- Een eigen telefoon en laptop/iPad zijn verplicht (‘bring your own device’).
- Indien personeel wordt ingehuurd, dient de opdrachtnemer geregistreerd te staan conform de Waadi-regeling.