Aanvraagnummer: 7624
Organisatie: Metropoolregio Eindhoven
Locatie: Eindhoven
Uren per week: 16 per week
Tarief: ā¬100 - ā¬130 per uur
Duur van de opdracht: 31-3-2025 t/m 31-12-2026
Regio: Noord-Brabant
Startdatum: 31-03-2025
Optie tot verlenging: 2 x 12 maanden
Sluitingsdatum: 14-03-2025 17:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Opdrachtomschrijving
Aanleiding
Zuidoost-Brabant groeit de komende jaren in aantallen inwoners, bezoekers, bedrijvigheid en werknemers. Dat gaat samen met een forse woningbouw- en ontwikkelopgave en vertaalt zich in een toename van het aantal verplaatsingen. De bereikbaarheid van en doorstroming in het gebied komen daarmee onder druk te staan. We moeten dan ook op een andere manier naar de mobiliteit van de toekomst kijken. Daarom werken we als regio aan slimme oplossingen voor een goede bereikbaarheid in een gezonde, duurzame en aangename leefomgeving: brede welvaart.
Brainporthubs
Grote mobiliteitshubs vlakbij de snelweg (Brainporthubs) zijn onderdeel van deze slimme oplossingen. Niet als doel op zich maar als belangrijke rand voorwaardelijke schakels in het mobiliteitssysteem van de toekomst om de gehele Brainportregio bereikbaar en leefbaar te houden, ook na 2030. De Brainporthubs hebben als doel reizigers (forensen en bezoekers) die met de auto op weg zijn naar de economische toplocaties in Zuidoost-Brabant te verleiden om het laatste stuk van hun reis op een andere manier te reizen. De hubs zijn zo ook een alternatief voor mensen die afhankelijk blijven van reizen met de auto. Tegelijkertijd bieden de regionale hubs lokale kansen. Denk aan de verbeterde bereikbaarheid voor bedrijven en bewoners door de vervoersmogelijkheden die een hub biedt, meervoudig ruimtegebruik en aan leefbaarheidseffecten.
De Brainporthubs hebben pas kans van slagen als het een aantrekkelijk alternatief wordt voor gebruikers of als parkeren op de bestemmingslocatie niet langer mogelijk of ongewenst is. De hubs moeten daarom in nauwe samenhang worden gezien met de verstedelijkingsopgaven, investeringen in de weg, (toekomstige) hoogwaardige OV-verbindingen, fietsinfrastructuur en met regionaal/lokaal overheidsbeleid en beleid bij werkgevers. Het gaat uiteindelijk om een integraal mobiliteitsnetwerk dat gebruikers moet verleiden en inspireren op een andere manier te gaan reizen. Daarin gaat het niet meer om modaliteiten maar om slimme mobiliteit en om samenwerking tussen overheden, werkgevers en andere stakeholders om het gebruik te optimaliseren.
Kaders
Mede op basis van eerste verkeerskundige analyses is in 2020 een ontwikkelplan opgesteld voor de Brainporthubs. Dit plan is adaptief en flexibel, maar geeft richting en houvast voor de locatiekeuze van de hubs en/of een afbakening van de zoekgebieden. Onderstaande afbeelding geeft een beeld van de mogelijk plek van de hubs, beredeneerd vanuit alle windrichtingen (snelwegverbindingen) naar de regio.
Het ontwikkelplan is vastgesteld door het Portefeuillehouders overleg Mobiliteit van de regio (Poho
MRE) en beschrijft de aanpak om te komen tot een netwerk van Brainporthubs. Het ontwikkelplan
biedt hiervoor een basis, maar is slechts het begin van de uitwerking. In de afspraken die Rijk, regio en het bedrijfsleven hebben gemaakt in het kader van de Brainportdeal (2022) en Beethovendeal (2024) is de noodzaak van het realiseren van Brainporthubs bekrachtigd en zijn hier ook de eerste middelen voor gereserveerd. Uitgaande van de verschillende āwindrichtingenā betekent dit dat er plekken moeten worden gevonden voor hubs die -in potentieel- door kunnen groeien. Dit vraagt onder meer voldoende massa (vraag en aanbod) om een voldoende en goed vervoersaanbod te creĆ«ren,
marktpartijen te verleiden te investeren in de gevraagde voorzieningen en daadwerkelijk een
alternatief te bieden aan werkgevers voor alternatieve parkeerlocaties. Tegelijkertijd is als
uitgangspunt gekozen om te werken aan een groeistrategie per hub, gebaseerd op vraag van
gebruikers en aanbod aan vervoer. Het serviceniveau groeit dan mee met de omvang van de hub.
Aanpak
Ten behoeve van de hubs wordt er een aanpak gevolgd die bestaat uit drie hoofdfases:
- Planstudie (komen tot een voorkeurslocatie voor een hub aan de betreffende A-weg) met uitwerking van ruimtelijke inpassing en verkeerskundige ontsluiting op niveau van een schetsontwerp (SO).
- Planfase (o.a. ruimtelijk), de procedures die doorlopen moeten worden voordat een omgevingsvergunning kan worden aangevraagd/ingediend.
- Realisatie (op basis van voorontwerp en definitief ontwerp), inclusief de keuze voor het in de markt zetten van de bouw van een hub.
Voor de Brainporthubs gekoppeld aan de A2 Noord, A2 Zuid, A58 en A67 West is de planstudiefase
(fase a) inmiddels (grotendeels) doorlopen. De studies zijn uitgevoerd in nauwe wisselwerking tussen
de betrokken gemeenten(n), Regio, Provincie en overige stakeholders (RWS, bedrijfsleven). Voor deze Brainporthubs dienen de komende maanden de werkzaamheden voor de planfse (fase b) te worden opgestart. Voor de Brainporthubs A50 en de A67 Oost dienen de planstudies (fase a) te worden opgestart. Voor alle Brainporthubs geldt om te starten met de volgende dat fasen dat er rekening dient te worden gehouden met de context, mogelijkheden en belangen in het betreffende gebied en van de Brainportregio.
Parallel hieraan wordt gewerkt aan de uitwerking van de governance van en voor de hubs, inclusief de keuzes over eigendom, exploitatie en beheer. Hiervoor is een Bestuurlijke Begeleidingsgroep (BBG) samengesteld, bestaande uit de wethouders van de direct betrokken gemeentes, de wethouders van Veldhoven en Eindhoven en de gedeputeerde van de Provincie Noord-Brabant. Deze BBG is adviserend aan de formele ābesluitvormingā in de Brainportregio
De organisatie
Over de Metropoolregio Eindhoven (MRE)
De MRE is een intergemeentelijk samenwerkingsverband van de gemeenten in Zuidoost Brabant. De MRE richt zich op de samenwerking van de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Binnen deze samenwerking werken we aan de strategische grensoverschrijdende opgaven op het gebied van ruimte & wonen, mobiliteit, economie, energietransitie en landelijk gebied. De ambitie is een economisch sterke regio met een stabiele sociale basis en vitale leefomgeving voor alle inwoners, nu en in de toekomst.
De MRE werkt intensief samen met de Provincie Noord-Brabant en andere publieke, private en maatschappelijke landelijke en regionale partners. Dit om de grote opgaven op het gebied van brede welvaart en dus ook de benodigde schaalsprong van het mobiliteitssysteem in de Brainportregio te realiseren. Er worden stappen gezet om ook de uitvoering van de verschillende opgaven zoals de Brainporthubs te versnellen. Daarbij zet de MRE samen met haar partners ook stappen om dit met elkaar nog slimmer te doen Dat is soms best spannend en we hebben elkaar daarbij allemaal nodig. Het kan zijn dat onderstaande governance nog wat gaat wijzigen. Dat vraagt ook van de projectleiders om adaptief te blijven en mee te doen om hieraan een proactieve bijdrage te leveren.
Governance systeem Brainporthubs Brainportregio
Bestuurlijk besluitvorming vindt plaats in het Poho Mobiliteit MRE (regionale overheden) en BAG Mobiliteit (regionale overheden inclusief partners Rijk, bedrijfsleven en maatschappelijke partners). Ter voorbereiding op het Poho Mobiliteit MRE is er een Bestuurlijke Begeleidingsgroep (BBG) Brainporthubs waar vertegenwoordigers van de 6 hubgemeenten, Provincie Noord-Brabant en gemeenten Veldhoven, Eindhoven en Helmond zijn vertegenwoordigd. De voorzitters van het BBG Brainporthubs zijn de wethouder van de gemeente Veldhoven en gedeputeerde van de Provincie Noord-Brabant.
Ambtelijk opdrachtgevers voor de Brainporthubs namens de gezamenlijke overheden zijn de MRE en Provincie Noord-Brabant. Er is een klein Kernteam Brainporthubs die de dagelijkse aansturing verzorgt en de bredere Ambtelijke Begeleidingsgroep (ABG) Brainporthubs voorbereid. De ABG Brainporthubs bereidt o.a. de BBG Brainporthubs voor en borgt de samenhang op het totale Brainportsysteem. Hierin zijn ambtelijke vertegenwoordigers van de MRE, Provincie Noord-Brabant, 6 hubgemeenten, Eindhoven, Veldhoven, Helmond, RWS en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven betrokken. Zowel het Kernteam als ABG Brainporthubs wordt voorgezeten door de programmaregisseur Brainporthubs.
Governance 6 Brainporthubs per locatie
Naast de overkoepelende aansturing van de Brainporthubs vragen de complexiteit, omvang maar ook specifieke lokale situatie om maatwerk per Brainporthub. Daarom is er per Brainporthub een werkgroep, voorgezeten door een projectleider. Sommigen werkgroepen zijn recent gestart (o.a. voor planstudies A50 en A67 Oost). De werkgroepen voor de Brainporthubs waarvoor de planstudies grotendeels eerder zijn afgerond en waar de planfase dient te worden opgestart (A2 Noord, A67 West, A58 en A2 Zuid) moeten weer worden opgezet en/of worden geactiveerd. Ervaring is dat een dedicated projectleider met een werkgroep bestaande uit de betrokken gemeente(n), provincie, RWS en optioneel de MRE nodig is om tot verdere stappen te komen. De betrokken overheden bieden in kind capaciteit aan zodat ze ook kunnen deelnemen en bijdragen aan de werkgroep. De Programmaregisseur Brainporthubs kan hierin meedenken en is opdrachtgever van de projectleider. Het is aan de projectleider Brainporthub om deze werkgroep aan te sturen cq op te zetten om te zorgen dat de activiteiten die nodig zijn in het kader van (uitvragen van) planstudie OF planfasen van de Brainporthubs uit te voeren. Via de werkgroep kan ook lokale bestuurlijke afstemming en besluitvorming per Brainporthub worden voorbereid. Een paar keer per jaar zal de projectleider worden gevraagd om aan te sluiten bij bredere werksessies met het Kernteam en/of ABG Brainporthubs (op systeemniveau Brainporthubs Brainportregio) en om input te geven op de bovenregionale bestuurlijke overleggen. Dit wordt vooralsnog door de Programmaregisseur Brainporthubs gecoƶrdineerd.
Werkzaamheden Projectleiders Brainporthubs
- Je bent verantwoordelijk voor het opzetten, coƶrdineren en mede uitvoeren van de Planfase Brainporthubs A67 West Eersel en A58 Oirschot (projectleider 3). Je zorgt voor voortgang, realisatiekracht en stemt af met je omgeving: ambtelijk, bestuurlijk en waar nodig ook met andere maatschappelijke partners en het bedrijfsleven. Zowel op Brainporthubniveau als breder in de Brainportregio.
- Je bent per Brainporthub projectleider van een werkgroep (per projectleider dus twee werkgroepen). Deze bestaat uit een team met leden van de specifieke gemeente(n), Provincie Noord-Brabant, RWS en optioneel ook MRE en andere publieke (en private) maatschappelijke partners. De betrokken werkgroepleden hebben ongeveer in kind 2 uur per week beschikbaar om mee te denken en mee te doen.
- Je zorgt voor een strakke opdrachtformulering aangaande de aanbesteding van Ā onderzoeksopdracht(en) voor de planfase (projectleider 3) aan adviesbureaus (consortia). Voor de onderzoeksopdrachten zijn middelen beschikbaar. Voor de planstudies is het de ambitie om ruim voor de zomervakantie de planstudies na een aanbestedingsprocedure te starten en halverwege 2026 af te ronden. Voor de planstudies kan de projectleider voortbouwen op de aanbestedingsdocumenten van de eerdere planstudies van de andere Brainporthubs. Voor de planfase willen we in 2025 consortia uitvragen die de verschillende producten en diensten Ā -die ter voorbereiding op de realisatiefase nodig zijn - Ā de komende jaren uit te voeren. Er is reeds zeer veel kennis en er zijn ook veel onderzoeken beschikbaar waar de projectleider op kan voortbouwen.
-
Samen met de Programmaregisseur Brainporthubs leg je verantwoording af aan de Bestuurlijke Begeleidingsgroep Brainporthubs en het Poho Mobiliteit MRE, dat fungeert als bestuurlijk opdrachtgever.
- Je stelt aan het begin van je opdracht een kort Plan van Aanpak op waarin je werkwijze, planning en benodigde middelen concretiseert om bovenstaande punten te realiseren. Hierbij is het belangrijk om aan te sluiten bij en voort te bouwen op de vele informatie, besluitvorming en ook bestaande overlegstructuren. Deze zul je na gunning van de opdracht ontvangen. Dit om dingen slim en niet dubbel te doen. Dit Plan van Aanpak stem je af met de Programmaregisseur en Ambtelijke Begeleidingsgroep (ABG) Brainporthubs.
Kandidaatomschrijving
De ideale kandidaat heeft onderstaande ervaring, competenties & netwerk:-
Ervaring: afgelopen 7 jaar: mate van relevante werkervaring opgebouwd inzake:
- Ontwikkeling Mobiliteitshubs
- Coƶrdineren planstudies/ planfasen mobiliteitsprojecten en programmaās
- Voorbereiden ambtelijke en bestuurlijke overleggen en besluitvorming
- Aansturen/uitvragen/coƶrdineren aanbestedingen en samenwerking adviesbureaus, etc
- Ruimtelijke procedures / omgevingswet
-
Competenties: afgelopen 7 jaar: mate van relevante competenties toegepast inzake:
- Omgevingssensitief en politieke bestuurlijk gevoeligheid
- Samenwerkings- en verbindingsgericht
- Doorpakker/proactief/ resultaatgericht
- Schakelen tussen strategisch en operationeel niveau
- Schakelen tussen projectblauw en omgevingssensitief
-
Netwerk Brainportregio: afgelopen 7 jaar mate van werken in de Brainportregio met:
- Werken voor en met overheden in de Brainportregio
- Werken voor en met bedrijfsleven en andere maatschappelijke partners in de Brainportregio
Eisen
- Referenties, maximaal 4 A4
- Motivatie: maximaal 1 A4
Gunningscriteria
Ervaring, Competenties, Netwerk
Interview
Met de top 3 van inschrijvers wordt een interview gehouden waar getoetst wordt op kennis, ervaring en competenties behorende bij de functie.