Inbedden Security in Grote Projecten

Logo van het Kadaster met een gestileerde blauwe letter 'K' naast het woord 'kadaster' in lichtblauwe tekst.

Aanvraagnummer: 7821
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Kadaster
Locatie: Apeldoorn
Uren per week: 32 - 40 per week
Tarief: 100 - 130 per uur
Duur van de opdracht: 8 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: 07-04-2025
Optie tot verlenging: 2 x 3 maanden
Sluitingsdatum: 20-03-2025 23:59

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Opdracht omschrijving

Algemeen
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.

De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.


Omschrijving project
Het Kadaster is midden in de overstap van haar huidige IT-leverancier richting een multi-vendor constructie (project KITA). Ook is de vervanging van ERP in 2025 een groot project. Dit levert voor het Kadaster ook op de terreinen van IB nieuwe uitdagingen op die deels tijdelijk en deels structureel van aard zijn. Denk aan de advisering bij de migratie over de beveiliging van dataverbindingen, de opslag van gegevens, de inrichting van security incidentprocedures en het inrichten van overlegstructuren. Na de migratie, die vooral de focus heeft op een zo snel mogelijke transitie, zal de tweede fase moeten resulteren in verdere verhoging van de beveiliging.

Hierin moet afgestemd worden met (security) architecten, interne ISO’s, de CISO, diverse projectleiders, procesdeskundigen, etc. Op korte termijn zullen de acceptatiecriteria voor security verder aangescherpt moeten worden.

Opdrachtomschrijving
De kandidaat dient zorg te dragen dat de beveiliging goed wordt ingebed in de migratietrajecten. Deels door opstellen van risico’s, criteria en maatregelen en door de implementatie daarvan volgen. Dit vergt het kunnen bewegen tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau en daarbij evenwicht aanbrengen tussen business belang en beveiliging.

Inhoudelijk rapporteert de kandidaat aan de CISO.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Risicomanagement (flexibel kunnen toepassen van verschillende werkwijzen)
  • BIO, ISO 27001, NIS2 (kennis van wet- en regelgeving, kunnen uitleggen en interpreteren)
  • IT security (inhoudelijk begrip, niet hoeven te kunnen implementeren van techniek)
  • Audittechnieken (als gesprekspartner)

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

  • Verantwoordelijk voor het correct inbrengen en laten implementeren van security maatregelen in de grote projecten van het Kadaster, met name de IT en ERP vervanging. Dit op basis van geïdentificeerde (business risico’s).
  • Verantwoordelijk voor het afstemmen van de risico’s en eisen met de CISO alvorens deze in de projecten in te brengen. Daarbij zorgdragend dat de voorstellen in lijn zijn met de strategische kaders.
  • Verantwoordelijk voor kennisoverdracht aan de organisatie, met name richting de ISO’s.


De op te leveren resultaten zijn

  1. Duidelijke security vereisten aan diverse (technische) componenten en processen, inclusief de besluitvorming over de implementatie daarvan. Binnen één maand na start opdracht.
  2. Monitoringsmechanisme om vast te stellen of en waar voldaan wordt aan de vereisten. Binnen twee maanden na start opdracht.
  3. Minimaal 2 ISO’s zijn na afronding van de werkzaamheden in staat deze over te nemen en voort te zetten. Gereed december 2025
  4. Afwegingsmechanisme over identificatie en volgorde van realisatie van maatregelen op basis van risico’s voor de business. Gereed juli 2025
  5. Beschrijving van gerealiseerde niveau en nog te bereiken niveau om geïdentificeerde business risico’s af te dekken. Gereed augustus 2025
  6. Beschrijving van geprioriteerde business risico’s. Gereed juli 2025 (eerste versie) en december 2025 (tweede versie)
  7. Acceptatiecriteria security. Gereed Juli 2025
  8. Duidelijk traceerbare documentatie voor overdracht en ten behoeve van aantoonbaarheid voor onder andere (ISO 27001) audits. Gereed september 2025.

Beschikbaarheid

De kandidaat is beschikbaar vanaf 7 april 2025 tot en met 31 december 2025 voor minimaal 32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met twee keer drie maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand.De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.


Overige eisen

Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.

U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 4 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 4 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Verzoek om het cv in PDF formaat aan te bieden.Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.

WO werk- en denkniveau, aan te tonen door minimaal afgeronde relevante Hbo-opleiding of hoger, aangevuld met minimaal 8 jaar werkervaring in het vakgebied IB.

Minimaal 10 jaar werkervaring in informatievoorziening en/of IT in rollen als adviseur, informatieanalist, procesmodelleur, security specialist, etc.

Minimaal 8 jaar werkervaring in riskmanagement en/of security specialist.

Minimaal 4 jaar ervaring met overheidsorganisaties die wettelijke taken uitvoert en werkt met een breed stakeholderveld.

Minimaal ervaring met 2 IT-migratietrajecten met een financiële omvang van 10 miljoen euro of hoger.

Ervaring met procesontwerp en ontwikkeling, aan te tonen door 3 relevante trajecten.

Ervaring met risico-management: - minimaal 4 jaar als onderdeel van andere werkzaamheden of - minimaal 2 jaar specifiek als risicomanager.

Technische kennis van IT over security en architectuur, minimaal 4 jaar werkervaring.

Ervaring met use-case management vanuit een SOC context: minimaal 2 jaar

Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Resultaatgericht; • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld; • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief; • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk; • Proactief en initiatiefrijk; • Analytisch vermogen.


Gunningscriteria

Sortering
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van prijs : 20 %
Gewicht van kwaliteit : 80 %
Uitleg gunningscriteria

Uitleg gunningscriteria
Op basis van de beoordeling van het ingediende tarief (prijs) en de kwalitatieve criteria wordt de rangorde van kandidaten samengesteld. Met de drie kandidaten die hierbij het hoogst scoren wordt een verificatiegesprek gehouden. Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Naar aanleiding van de verduidelijking, toelichting en eventuele bewijsmiddelen die het kadaster middels het verificatiegesprek heeft verkregen, kunnen scores worden bijgesteld. Hierdoor is het mogelijk dat de rangorde binnen de drie hoogst scorenden wordt aangepast. De hoogste scorende kandidaat, na uitvoering van de verificatiegesprekken komt in aanmerking voor gunning.

De punten toekenning voor het gunningscriterium kwaliteit binnen de beoordelingssystematiek is als volgt:

Score Beoordeling
0 Geen antwoord/invulling
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet beschreven

1 Onvoldoende
Omschrijving: Onderwerp voldoet in zijn geheel niet

2 Matig
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet (volledig) behandeld of voldoet op onderdelen niet aan de wensen van het Kadaster

3 Voldoende
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld en sluit aan bij de wensen van het Kadaster. Er is geen sprake van meerwaarde.

4 Goed
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster en bevat enkele positief onderscheidende kenmerken er is sprake van enige meerwaarde

5 Uitstekend
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster, bevat positief onderscheidende kenmerken en overtreft hiermee in ruime mate de verwachtingen van de opdrachtgever. Er is sprake van aanzienlijk meerwaarde.

De EMVI komt als volgt tot stand:

prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100, maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )

Indien er meer informatie wordt gegeven dan gevraagd zal alleen het maximaal aantal toegestane woorden worden beoordeeld. Alle woorden vanaf het maximaal toegestane aantal zullen niet aan de beoordelaars worden doorgegeven.


Gunningscriteria Kwaliteit

20 %

Beschrijving de aanpak voor de uit te voeren werkzaamheden (max 400 woorden).Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.

20 %

Je bent in staat om kennis over te dragen aan zittend personeel. Beschrijf hoe je dat aan gaat pakken (max 200 woorden).Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.

10 %

Je bent in staat business belangen en security eisen af te wegen, motiveer dit (max 100 woorden).Beoordeling: De mate waarin de motivatie aansluit bij de wensen van het Kadaster.

10 %

Je bent in staat security in heldere taal uit te leggen: uitleg moet gegeven kunnen worden op MBO-niveau begrijpbare taal. Motiveer dit.Beoordeling: De mate waarin de motivatie aansluit bij de wensen van het Kadaster.

20 %

Je kunt stakeholders en besluitvorming beïnvloeden, beschrijf hoe je dat aangepakt (max 200 woorden.Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.

10 %

Je kunt afwijken van gebaande paden en kunt nieuwe werkwijzen ontwikkelen, motiveer dit (max 200 woorden). Beoordeling: De mate waarin de motivatie aansluit bij de wensen van het Kadaster.

10 %

Je bent flexibel in aanpak en toepassing van standaarden: kunt afwijken van standaarden, baselines, werkwijzen, etc. Beschrijf in max 400 woorden hoe standaarden zoals BIO, ISO 27001 of vergelijkbaar ingezet en toegepast worden zonder dat dit blokkerend werkt.Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.


Gunningscriterium Prijs

Minimaal: € 100,00
Maximaal: € 130,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Waarbij de nadruk ligt op de eisen en de kwalitatieve gunningscriteria.


Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Uitsluitend de Kandidaten die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningscriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningscriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Kandidaten worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 26 maart 2025 in Apeldoorn. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.


Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!