Projectleider Omgevingsplan

Logo van de gemeente Schagen, met een gestileerde groene 'S' in een zeshoek met rode klep, naast de tekst 'Gemeente Schagen.

Aanvraagnummer: 11024
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Schagen
Locatie: Laan 19, 1741 EA
Uren per week: 18 per week
Tarief: 123 per uur
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 12-05-2025
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 02-06-2025 17:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten



Opdrachtomschrijving

Periode: 6 maanden, met optie tot verlenging van 2 × 6 maanden
Functie: Projectleider Omgevingsplan

Context en huidige stand van zaken:
De gemeente bevindt zich midden in de transitie naar het Omgevingsplan. Het transitieplan is vastgesteld door de gemeenteraad. Een werkgroep is actief bezig met het opstellen en testen van een eerste deel-omgevingsplan. De regelbibliotheek en procedure voor een eerste deelgebied zijn nagenoeg gereed. Daarnaast functioneren de koppelingen tussen het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de gemeentelijke programmatuur.

Opdrachtomschrijving:
De projectleider Omgevingsplan is verantwoordelijk voor de coördinatie en implementatie van het omgevingsplan binnen de ambtelijke en bestuurlijke organisatie. De werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Bijwonen van regionale overleggen met betrekking tot het omgevingsplan.

  • Wekelijks overleg met de interne werkgroep.

  • Intensieve samenwerking met en kennisoverdracht aan de werkgroep.

  • Aansturing en uitvoering van de implementatie van het omgevingsplan.

Planning en resultaatverantwoordelijkheid:
De projectleider is verantwoordelijk voor het realiseren van de volgende mijlpalen:

  1. Eind 2025: Oplevering concept nota van uitgangspunten met gebiedsverhalen voor het verhuisgebied 'kernen' ter vaststelling door college en raad.

  2. Juni 2026: Voltooid participatietraject op basis van de conceptnota uit stap 1.

  3. December 2026: Vaststelling van de definitieve nota van uitgangspunten, inclusief vormvrije milieueffectrapportage (MER) en ontwerpregeling voor het verhuisgebied 'kernen' door college en raad.

  4. Oktober 2026: Oplevering concept nota van uitgangspunten met gebiedsverhalen voor het verhuisgebied 'stad Schagen' ter vaststelling door college en raad.

Gewenste startdatum: Zo spoedig mogelijk in overleg.

Kandidaatomschrijving

Gevraagd profiel kandidaat:

Voor deze opdracht zoeken wij een ervaren projectleider met diepgaande kennis van de Omgevingswet en aantoonbare ervaring met vergelijkbare trajecten. De ideale kandidaat voldoet aan de volgende eisen:

  • Beschikt over gedetailleerde (juridische) kennis van de Omgevingswet.

  • Heeft aantoonbare ervaring als projectleider binnen complexe overheidsprojecten.

  • Heeft ervaring met het opstellen en wijzigen van (deel)omgevingsplannen.

  • Is een stevig aanspreekpunt voor zowel de interne organisatie als voor het externe bureau dat de uitvoering mede begeleidt.

  • Heeft affiniteit met – en bij voorkeur kennis van – de digitale aspecten van de Omgevingswet, waaronder annoteren en het werken met het DSO.

Interviewplanning


Zo snel mogelijk meer informatie.

Toelichting op rooster


12 tot 18 uur per week

Eisen

  • Opleiding
  • Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding. Dit wordt door het CV aangetoond.
  • Werkervaring
  • Kandidaat heeft werkervaring als projectleider op het gebied van de Omgevingswet. Dit wordt door het CV aangetoond.
  • Werkervaring
  • Kandidaat heeft werkervaring op het gebied van omgevingsrecht en planologisch-juridische procedures. Dit wordt door het CV aangetoond alsmede wordt benoemd waar dit is opgedaan.
  • Gevraagde documenten
  • Aanleveren na gunning
    • VOG
    • Geactualiseerde UEA
    • Verklaring van geheimhouding en integriteit

    Gunningscriteria



    Weging prijsdeel: 30 %



    Opleiding: weging 10 %

    Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding op het gebied van rechten, planologie of bestut;'>10 %

    Werkervaring: weging 20 %

    Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider op het gebied van de Omgevingswet. Dit wordt door het CV aat;'>20 %

    Werkervaring: weging 5 %

    Kandidaat heeft affiniteit met / kennis van de digitale kant van de Omgevingswet (annoteren). Dit wordt door het CV aant;'>5 %

    Werkervaring: weging 10 %

    Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider op het gebied van de Omgevingswet. Deze ervaring is opgedaan bij een gemeente. Dit wordt door het CV aat;'>10 %

    Interview: weging 25 %

    Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.