Senior Adviseur Omgevingsrecht (Ruimtelijke Ordening)

Logo van de gemeente Amstelveen met de tekst "Gemeente Amstelveen" met een rood en zwart schildembleem met daarop drie zilveren kruisen.

Aanvraagnummer: 12201
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Amstelveen
Locatie: Amstelveen (niet locatie gebonden)
Uren per week: 16 per week
Tarief: 0 - 104 per uur
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 01-07-2025
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 13-06-2025 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Opdrachtomschrijving

De zittende kandidaat wordt verzocht zich in te schrijven voor deze opdracht.

Opdracht

Amstelveen en Aalsmeer zijn hard aan de slag met de omvangrijke omwenteling van regels en procedures door de Omgevingswet. Dit betekent dat het tijdelijke deel van het omgevingsplan Amstelveen en Aalsmeer omgezet moet worden naar 1 omgevingsplan Amstelveen en Aalsmeer.
Het gaat hierbij vooral om het omzetten van de regels uit de bestemmingsplannen naar regels (en locaties) in het omgevingsplan. Daarnaast gaat het ook om verordeningen, bijvoorbeeld over erfgoed en bomen, te vertalen naar regels in het omgevingsplan. Ook wordt er voor specifieke ontwikkelingen gewerkt met een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (zogenaamde bopa). Hiervoor moet een motivatie worden opgesteld of een aangeleverde motivatie met onderzoeken moet beoordeeld worden. 

De bovengenoemde werkzaamheden worden zelfstandig zonder hiërarchische aansturing uitgevoerd.  Om deze werkzaamheden te kunnen uitvoeren is specialistische kennis nodig. Er wordt daarom gevraagd om de tijdelijke inhuur van een senior adviseur omgevingsplannen voor 2 dagen.

Omschrijving werkzaamheden

  • Je bent gespecialiseerd in het wijzigen van omgevingsplannen en het in procedure brengen hiervan.
  • Als zelfstandig adviseur ben je in het kader van de opdracht zelfstandig verantwoordelijk voor het opstellen, muteren en aanvullen van regels binnen het omgevingsplan, inclusief het beoordelen van voorstellen van derden.
  • Je stelt wijzigingsbesluiten en bestuurlijke voorstellen op, zorgt voor onderlinge consistentie en publiceert deze via Rx.Base.
  • In samenwerking met andere specialisten en externe partijen stem je inhoudelijk af, adviseer je over de totstandkoming van het plan en neem je deel aan projectgroepen.
  • Je fungeert als aanspreekpunt op basis van je expertise, zonder hiërarchische aansturing met als doel het waarborgen van een juridisch consistent en goed onderbouwd omgevingsplan, waarbij wijzigingsbesluiten op efficiënte wijze worden opgesteld, afgestemd en gepubliceerd, ter ondersteuning van de ruimtelijke beleidsdoelstellingen van de gemeente Amstelveen.
  • Als zelfstandig adviseur ook verantwoordelijk voor het opstellen van motivaties van bopa’s en het beoordelen van door externe partijen aangeleverde motivaties van bopa’s.

Kandidaatomschrijving

  • Je beschikt over een relevante Hbo-opleiding in de richting van bestuursrecht/omgevingsrecht of planologie/sociale geografie.
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring als senior adviseur ruimtelijke ordening bij een gemeente.
  • Je hebt ervaring met het zelfstandig opstellen van bestemmingsplannen en begeleiden van bouwplannen.
  • Je hebt ervaring met relevante softwarepakketten zoals o.a. RO-totaal, Rx. Base, Squit XO Rx. Mission.
  • Je hebt gespeciialiseerd in Omgevingswet en op de hoogte van de wijziging en ervaring met het in procedure hiervan.

Competenties
Als Senior Adviseur Omgevingsrecht beschik je over competenties zoals: bestuurlijke sensitiviteit, zelfstandigheid, lerend vermogen, flexibel, communicatief vaardig en resultaatgericht


In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert.
Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.


Referentie

Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.


VOG

Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden. Kosten van de aanvraag kunnen worden gedeclareerd bij de Gemeente Amstelveen.

De AA-organisatie wil een diverse en inclusieve organisatie zijn. Daarom bieden wij ruimte aan iedereen en zetten wij de diversiteit van onze collega’s in om de beste resultaten te behalen voor onze organisatie en de inwoners van Amstelveen en Aalsmeer. Talent als basis, diversiteit als kracht. Vanuit deze visie staan al onze vacatures open voor iedereen.

Interviewplanning


De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken vinden plaats op donderdag 23 juni tussen 9.00 en 13.00 uur. De gesprekken vinden online via Teams plaats. De kandidaat dient op deze datum en tijdsblok beschikbaar te zijn.

Eisen

  • Werkervaring
  • Op CV aantoonbaar minimaal 5 jaar werkervaring met de ruimtelijke procedures omtrent bedrijventerreinen, glastuinbouw en woningbouw in de afgelopen 7 jaar.
  • Werkervaring
  • Op CV aantoonbaar minimaal 5 jaar werkervaring als adviseur ruimtelijke ordening, opgedaan in de afgelopen 7 jaar.
  • Kennis en Ervaring
  • Op CV aantoonbaar werkervaring met regels en procedures van de Omgevingswet en het opstellen van het Omgevingsplan.
  • Gevraagde documenten
  • Aanleveren na gunning
    • Verklaring van geheimhouding en integriteit
    • Gegevens crediteuren
    • VOG

    Gunningscriteria



    Weging prijsdeel: 25 %



    Werkervaring: weging 30 %

    Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als adviseur ruimtelijke Ontwikkeling bij een gemeente, opgedaan in de afgelopet;'>30 %

    Werkervaring: weging 10 %

    Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring op het gebied van woonarken in de afgelopen 5 jaar. (benoem dit specifiek per opdracht/wt;'>10 %

    Systeemkennis: weging 10 %

    Op CV aantoonbare werkervaring met RO-totaal, Squit XO Rx. Base, Rxt;'>10 %

    Interview: weging 25 %

    Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

    Reageer nu op deze opdracht!

    (Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!