Informatiebeheerder

Aanvraagnummer: 12236
Contractvorm: Detachering
Organisatie: De Nederlandse Emissieautoriteit
Locatie: Den Haag
Uren per week: 36 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 21-07-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 11-06-2025 12:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Opdrachtomschrijving
De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) is een snel groeiende organisatie. Dit betekent een steeds grotere informatiebehoefte. Om deze vraag bij te benen, zijn wij op zoek naar een informatiebeheerder. Als informatiebeheerder ondersteun je de informatiespecialist bij het op orde krijgen en houden van de informatiehuishouding.
Als informatiebeheerder zorg je ervoor dat onze informatie betrouwbaar, vindbaar en bruikbaar is, ook wel duurzaam toegankelijk genoemd. Daarnaast ondersteun je bij het opstellen van de benodigde beleidsstukken en de uitvoering hiervan. Het betreft een servicegerichte rol, waarin je de organisatie actief ondersteunt, Onderdeel hiervan is het trainen en instrueren van collega’s en het inrichten en beheren van een DMS/RMA. Ook ondersteun je de Woo-specialist bij het vinden, anonimiseren en publiceren van documenten voor Woo-verzoeken, en voor het proces van actieve openbaarmaking volgens de Wet open overheid.
In je dagelijkse werk kun je rekenen op je naaste collega’s binnen het team informatievoorziening (IV), dat onder meer bestaat uit
informatiebeveiligings-, ICT- en integriteitsexperts.
Achtergrond opdracht
De NEa groeit snel en zit op dit moment in een digitale overgang van systemen. Dit brengt extra druk met zich mee voor een goed geordende informatiehuishouding. Het is belangrijk de druk op collega’s te verlichten en te voldoen aan wet- en regelgeving.
De nieuwe Archiefwet staat gepland voor 2026 en brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Hiermee kunnen we pas echt goed aan de slag
als de huidige informatiestromen op orde zijn.
De Wet open overheid vraagt van de NEa om naast passieve openbaarmaking ook actief openbaar te maken. De volgende ronde van actieve openbaarmaking staat gepland voor 1 januari 2026, maar voor die tijd moet alle informatie verzameld en gereed zijn. Daarnaast wil de NEa graag beginnen met proactieve openbaarmaking om zo haar transparantie nog verder te vergroten.
De verregaande digitalisering van de werkprocessen biedt mogelijkheden om binnen de organisatie efficiënter en effectiever te werken en daarmee
zowel de interne als de externe omgeving beter te bedienen. Deze transitie bij de overheid naar digitaal werken levert de uitdaging op hoe we digitale
overheidsinformatie zo kunnen bewaren en beheren dat deze in de tijd gezien beschikbaar, toegankelijk, leesbaar en bruikbaar blijft. Binnen de
algehele informatievoorziening van de organisatie zien we in werkprocessen informatieverwerking en -bewerking, gericht op inhoud en het wijzigen
van inhoud, met daar tegenover informatiebeheer (recordbeheer). Recordbeheer dient, binnen dit brede aandachtsgebied, een aantal deelaspecten
zoals gebruikersondersteuning, ontsluiting, archivering, vernietiging, overbrenging en een overkoepelende integrale kwaliteitszorg gericht op de
bedrijfsinformatie.
Onder bedrijfsinformatie verstaan we alle informatie die wordt gebruikt of beschikbaar komt in werkprocessen die
overheidsorganisaties in het kader van hun taakstelling uitvoeren en dient verantwoording en bedrijfsvoering, de burgers in het kader van
dienstverlening en het publiek in het kader van openbaarmaking van overheidsinformatie. De aandachtsgebieden vullen elkaar aan en hebben elkaar
nodig. Recordbeheer vervult een belangrijke ondersteunende en stimulerende rol waarbij continuïteit van dienstverlening van groot belang is. Draagt
zorg voor kwalitatieve intake, formele ontsluiting, distributie en archivering van de gekanaliseerde inkomende poststromen. Monitort de eenduidigheid
en juistheid van de metagegevenssets op zaak, proces en documentniveau en signaleert tijdig de afwijkingen en de noodzakelijk herstelbewerkingen
hierop. Recordbeheer onderhoudt hiertoe veelvuldig contact met zaakhouders/(mede)behandelaren teneinde de informatiebehoeften zo goed mogelijk
af te stemmen en informatieprocessen bij het organisatieonderdeel beter te laten verlopen.
Opdrachtgever
De NEa bestaat uit drie domeinen: Emissiehandel, Hernieuwbare Energie en Serviceverlening & Organisatie. Binnen het domein Serviceverlening & Organisatie maak je deel uit van het team Informatievoorziening. Samen met een klein, betrokken team ondersteun je de organisatie bij het beheren en verbeteren van informatievoorzieningsprocessen en informatiehuishouding. Het team Bedrijfsvoering, waar je onderdeel van bent, bestaat uit circa 16 professionals met uiteenlopende specialisaties. Naast het team informatievoorziening heb je collega’s die werken op gebieden zoals financiën, inkoop, kwaliteitsmanagement en facilitaire ondersteuning. Samen vormen jullie een energiek, professioneel en open team dat de NEa als organisatie ondersteunt.
Eisen
- Aanbiedingen kunnen alleen gedaan worden via onze portal Striive voorzien van een volledig Nederlands CV van max. 5 pagina's, anders kunnen we deze helaas niet in behandeling nemen. Mocht je hulp hierbij nodig hebben dan kan je contact opnemen met onze afdeling support.
- Uitsluitend aanbiedingen voorzien van een volledig ingevuld aanbiedingsdocument, met alle eisen en wensen uitgelegd voor een grotere slagingskans, nemen we mee in de selectie.
- Minimaal een afgeronde mbo-opleiding
- Het op hoofdlijnen kennen en kunnen toepassen en toetsen van Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer, zoals de Archiefwet en Wet open overheid
- Het kunnen overdragen van wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer aan interne
klanten - Minimaal 2 jaar ervaring met het beheer van informatie in een document management systeem (DMS) of record management applicatie (RMA)
- Ervaring in het gebruik van office-producten, met name Excel
Wensen
- Kennis van of ervaring bij het gebruik van Content Manager (CM)
- Kennis van of ervaring met het publiceren van stukken conform de Wet Open Overheid
- Nieuwsgierig, innovatief, en denkt graag mee bij uitdagingen op het gebied van informatiehuishouding
Competenties
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Accuraat werken
- Initiatief
- Integriteit
- Zelfontwikkeling
Aanvullende informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid.
De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever.
Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening.
Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst.
Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst.
Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren.
Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.