Incident Manager

Aanvraagnummer: 12561
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Logius
Locatie: Den Haag
Uren per week: 36 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 14-07-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 16-06-2025 10:30
LET OP! Deze opdracht is gesloten
Deze opdracht is niet geschikt voor ZZP'ers.
Opdrachtomschrijving
Als Kwartiermaker Incident Management ben je verantwoordelijk voor het opstellen, inrichten en professionaliseren van het incidentmanagementproces binnen een organisatie die volgens de SAFe methodiek werkt en waar deze processen nieuw leven ingeblazen moeten worden. Binnen de organisatie bestaan een vijftal Agile Release Trains (ARTs). Je richt je op het opzetten van Incident management en de onderliggende procedures, werkwijze en rapportages, alsmede de aanwezige ITSM-tool TOPdesk, met een specifieke focus op Major Incident Management. Je werkt nauw samen met de Servicedesk, Service Management, DevOps-teams, Agile Release Trains (ARTs), business stakeholders en -operations om de organisatie naar een volwassen incidentmanagementstructuur te begeleiden.Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Ontwerpen en implementeren van een effectief incidentmanagementproces, inclusief Major Incident Management, afgestemd op een SAFe/Agile- omgeving.
- Creëren en uitrollen van incidentmanagementprocedures, inclusief escalatieprocessen en communicatieplannen.
- Trainen en begeleiden van DevOps teams om incidentmanagementprincipes te adopteren en effectief toe te passen en goed aan te sluiten bij het incidentmanagementproces.
- Opstellen van rapportages en dashboards om inzicht te geven in incidenten, trends en verbeteracties.
- Aansluiten van het Major Incident Management proces op het bestaande Calamiteiten en Crisis Management Proces van de moederorganisatie Logius.
Achtergrond opdracht
De organisatie kent een eigen servicedesk en heeft onlangs de switch gemaakt van een managed hosting omgeving naar een eigen cloud-based en hosting based omgeving waarbij diverse beheertaken aan de DevOps teams zijn toegevoegd. Veel verantwoordelijkheden zijn dus van de hostingpartij naar de eigen teams verschoven. Incidentmanagement is op dit moment niet meer optimaal ingericht.
Eisen
- Uitsluitend Nederlandstalige cv’s indienen met een max van 5 pagina’s.
- Minimaal HBO werk- en denkniveau
- Kennis van en ervaring met ITIL (bij voorkeur gecertificeerd in ITIL v4)
- Begrip van CI/CD en cloudplatformen (Kubernetes/Docker).
- Ervaring met monitoring- en ticketingsystemen
- Kandidaat beschikt over een eigen (ontwikkel-)laptop met toegangswoord, versleutelde harde schijf (encryptie), up-to-date antivirussoftware en een t.b.v. de uit te voeren werkzaamheden
- Incident Manager rol binnen complexe IT-omgevingen (3 jaar)
- Major Incident Management en crisisbeheer (1 jaar)
Wensen
- Ervaring met werken in een SAFe (Scaled Agile Framework) omgeving.
- Ervaring met werken in een organisatie met DevOps teams.
- Bij voorkeur ervaring bij de (Rijks)overheid.
Competenties
- Uitstekende coördinatie- en stakeholdermanagementvaardigheden
- Sterke communicatieve vaardigheden
- Probleemoplossend vermogen
- Stressbestendigheid
- Proactieve en pragmatische instelling