Consulent Toeslagenaffaire (KOT)

Logo van de gemeente Amstelveen met de tekst "Gemeente Amstelveen" met een rood en zwart schildembleem met daarop drie zilveren kruisen.

Aanvraagnummer: 12640
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Amstelveen
Locatie: Amstelveen
Uren per week: 32 per week
Tarief: 0 - 75 per uur
Duur van de opdracht: 5.5 maanden
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 07-07-2025
Optie tot verlenging: 3 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 23-06-2025 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten



Opdrachtomschrijving

De afdeling Werk en Inkomen maakt onderdeel uit van het Sociaal domein en richt zich op de uitvoering van de Participatiewet.

Gemeente Amstelveen en Aalsmeer hebben voor ouders die gedupeerd zijn in de kinderopvangtoeslagenaffaire een steunpunt om deze ouders bij te staan op verschillende leefgebieden en hun hulpvraag te ondersteunen.

Arbeidsrelatie:
Voor deze opdracht is er sprake van leiding en toezicht. ZZP komt niet in aanmerking voor deze opdracht.

De opdracht
Als consulent ben je het aanspreekpunt voor gedupeerden van de Kinderopvang toeslagenaffaire. Vertrouwen is een belangrijk uitgangspunt in deze opdracht en in het kader van het behoud van en het bieden van zorgvuldige ondersteuning aan bestaande gedupeerden.

Je hebt al contact met de gedupeerden en onderhoudt de hulpvraag vanuit de gemeente Amstelveen/Aalsmeer. Je geeft gevolg aan ondersteuning uit de reeds plaatsgevonden gesprekken en monitort de vastgelegde doelen uit de plan van aanpak.
Als contactpersoon van de gedupeerden is het herstellen van het vertrouwen een van de belangrijkste uitgangspunten.
Je blijft in contact en houdt overzicht in de hulpvragen en geeft gevolg als Consulent met desbetreffende afdelingen. Vanuit jouw rol blijf je de regie voeren en monitor je het traject van de ouder binnen de gemeente Amstelveen/Aalsmeer. Indien nodig stel je het plan bij. Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen m.b.t. de KOT. Je dient je in te lezen, zodat jij andere afdelingen en/of collega’s kunt voorzien van actuele informatie óf hen kan wijzen op nieuwe ontwikkelingen die betrekking hebben op hun werkzaamheden.

De opdracht start zo snel mogelijk na gunning en loopt in ieder geval tot 31 december 2025. Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.

Kandidaatomschrijving

Profiel

  • Ervaring met bestaande dossier kindertoeslagaffaire van gedupeerden.
  • Minimaal een afgeronde HBO/WO opleiding.
  • Ruime kennis van de Participatiewet en Wet gemeentelijke schulphulpverlening.
  • Ervaring en affiniteit met hulpverlening aan klanten met psychosociale problematiek.
  • Kennis van de sociale kaart en ervaring met integrale hulpverlening.
  • Ervaring met bestuur-sensitieve taken.
Competenties
  • Klantgericht.
  • Resultaatgericht.
  • Betrouwbaar.
  • Analytisch.
  • Stressbestendig.
  • Inlevingsvermogen.
  • Feedback geven en ontvangen.
  • Vermogen om samen we werken.
  • Proactief.

Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.

Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure.
Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

VOG
Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden. Kosten van de aanvraag kunnen worden gedeclareerd bij de Gemeente Amstelveen.

Interviewplanning


De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken vinden plaats op maandag 30 juni tussen 9:00 en 11:00 uur of tussen 13:00 en 15:00 uur. De kandidaat dient op deze datum en tijdsblok beschikbaar te zijn en vindt fysiek op het raadhuis plaats.

Toelichting op rooster


Woensdag hebben wij vaak casusoverleg en voorkeur dan dat kandidaat op kantoor werkt. De rest van uren in overleg met teamleider te bepalen.

Eisen

  • HBO Opleiding
  • Op cv aantoonbaar minimaal een afgeronde HBO opleiding.
  • Werkervaring (KOT)
  • Op cv aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring op het gebied van Toeslagaffaire opgedaan in de afgelopen 4 jaar.
    Referentie vereist
  • Gevraagde documenten
  • Aanleveren na gunning
    • Verklaring van geheimhouding en integriteit
    • Gegevens crediteuren
    • VOG

    Gunningscriteria



    Weging prijsdeel: 20 %



    Werkervaring (bestaande dossier): weging 20 %

    Op cv aantoonbaar werkervaring op bestaande dossier van gedupeerden binnen een gemeentelijke organisatie 100.000+, opgedaan in de afgelopet;'>20 %

    Kennis: weging 20 %

    Op cv aantoonbaar uitstekende kennis van de Participatiewet en Wet gemeentelijke schulphulpverlening. Graag geel arcert;'>20 %

    Werkervaring: weging 10 %

    Op cv aantoonbaar ruime werkervaring en affiniteit met hulpverlening aan klanten met psychosociale problematiek, opgedaan in de afgelopen 3 jaar. Graag geel arcert;'>10 %

    Werkervaring: weging 10 %

    Op cv aantoonbaar ervaring met integrale schuldhulpverlening (kennis van de technische schuldhulpverlening en WSNP, opgedaan in de afgelopet;'>10 %

    Interview: weging 20 %

    Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.