Senior medewerker/adviseur afhandeling klachten en bezwaren

Aanvraagnummer: 12774
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Sluis
Locatie: Sluis
Uren per week: 24 - 36 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 3 maanden
Regio: Zeeland
Startdatum: 01-07-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend.
Sluitingsdatum: 26-06-2025 12:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Door uitval en grote drukte zijn wij met spoed op zoek naar een senior medewerker/adviseur afhandeling klachten en bezwaren gemeenten.
De commissie Bezwaarschriften is een onafhankelijke commissie die de gemeentelijke organen adviseert ten aanzien van bezwaarschriften, die zijn ingediend tegen hun besluiten. De commissie bezwaarschriften bestaat uit een voorzitter en twee leden, een plaatsvervangend lid en wordt ondersteund door een ambtelijk secretariaat.
Functieomschrijving
Als adviseur bereid je de behandeling van bezwaarschriften en klachten door de commissie inhoudelijk voor. Je draagt zorg voor een pré-advies voor de betreffende commissie. Je formuleert de adviezen van de commissie aan burgemeester, college of gemeenteraad.
Taken van de commissie
De commissie Bezwaarschriften beoordeelt de inhoud en de wijze van totstandkoming van de besluiten, waartegen bezwaar wordt gemaakt. Zij nodigt bezwaarden uit hun bezwaarschrift in een openbare hoorzitting nader mondeling toe te lichten. Deze vindt in de regel één keer per maand plaats. De commissie brengt na het onderzoek advies uit aan het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen.
De commissie Bezwaarschriften fungeert tevens als Klachtencommissie. Deze is belast met de advisering met betrekking tot de afhandeling van een klacht.
Momenteel is er een vacature voor twee leden van de commissie Bezwaarschriften. De taken van een lid van de commissie bestaan uit het vooraf bestuderen van de op het bezwaarschrift betrekking hebbende stukken, het deelnemen van openbare hoorzittingen van de commissie en het deelnemen aan de beraadslagingen en de formulering van het advies, welke laatste twee handeling plaatsvinden na afloop van de zitting(en).
Functie- eisen
- Juridische opleiding op HBO en/of universitair niveau;
- Kennis van en ervaring met het algemeen bestuursrecht in al zijn facetten, kennis van het Sociaal Domein is een pré;
- Bekendheid met het functioneren van een gemeentelijke organisatie en haar bestuursorganen;
- Beschikken over een onafhankelijke oordeelsvorming;
- Communicatief tactvol en sociaal vaardig;
- Geen binding met of direct betrokkenheid bij het bestuur van de gemeente Sluis;
Je bent op de hoogte van jurisprudentie en ontwikkelingen op je vakgebied;
Je hebt kennis van de gemeentelijke besluitvormingsstructuur, werkprocessen, de actuele maatschappelijke en politieke ontwikkelingen en belangen. (Geen must)