Omgevingsmanager City

Aanvraagnummer: 13134
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Nieuwegein
Locatie: Nieuwegein
Uren per week: 32 - 36 per week
Tarief: 120 per uur.
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: 1 x 12 maanden
Sluitingsdatum: 30-06-2025 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Organisatie
Nieuwegein is een jonge, levendige stad met historische accenten. Een complete stad met veel ruimte en groen, uitstekende voorzieningen en moderne woningen. Nieuwegein ligt centraal gelegen en heeft eigen aansluitingen op de doorgaande autowegen A27, A2 en A12 en beschikt over efficiënt openbaar vervoer, waaronder een sneltramverbinding met de buurgemeenten IJsselstein en Utrecht. In deze complete stad ligt voor de Gemeente Nieuwegein ook een taak in het verduurzamen van de stad. Daarvoor is het project City-Nieuwegein gestart: De grootschalige herontwikkeling van de binnenstad van Nieuwegein, met als ambitie de ‘Duurzaamste Binnenstad van Nederland’ te worden.
Opdracht
Team City is een projectorganisatie binnen de gemeente Nieuwegein, belast met de ontwikkeling van onder andere 3.000 woningen. Het project City-Nieuwegein, waar dit team verantwoordelijk voor is, behoort veruit tot het grootste en meest complexe planontwikkelingsproject dat de gemeente Nieuwegein heeft. De unieke kennis- & kunde die benodigd is voor dit project, kan de gemeente niet zelf bemensen. De gemeente heeft er om die reden voor gekozen om voor specifieke functies van dit team externe expertise in te huren.
Een van de rollen die de gemeente voor dit project extern wil bemensen betreft de functie van Omgevingsmanager. Het omgevingsmanagement voor City-Nieuwegein vraagt om zeer specifieke kennis & kunde. Het project behelst de grootschalige ontwikkeling van de binnenstad van de gemeente Nieuwegein. Dat betekent dat we niet alleen ‘de winkel ontwerpen’, maar ook bouwen. Dat terwijl ‘de winkel gewoon open moet blijven’. Gedurende de ontwikkelingen moet de binnenstad gewoon bereikbaar blijven en worden aan publieksvriendelijkheid en veiligheid hoge eisen gesteld.
Er is omgevingsmanagement nodig voor de realisatie van 13 grote woningbouwontwikkelingen, diverse gebieden in de openbare ruimte, gerelateerde infrastructuur, een bioscoop en de ontwikkeling van het kernwinkelgebied.
Je bent als omgevingsmanager breed inzetbaar. In deze rol is het van belang dat je ook oog hebt voor politiek en bestuurlijk verhoudingen. Met jouw open blik en uitstekende communicatieve vaardigheden weet jij te verbinden, doortastend op te treden en draagvlak te creëren. Je bent sterk in het voeren van gesprekken, participatietrajecten, communicatie en hebt kwaliteit hoog in het vaandel staan. Je hebt dan ook veel ervaring met (bewoners)participatie en communicatie en spreekt de taal van bewoners, ondernemers en marktpartijen.
Je beschikt over het volgende profiel:
- Je bent ervaren als omgevingsmanager in complexe projecten binnen binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen;
- Je hebt kennis en ervaring in complexe processen met bewoners, ondernemers, initiatiefnemers en overheden;
- Je bent gewend om besluitvorming mogelijk te maken op (politiek) gevoelige onderwerpen.
Je werkt samen in een team met andere extern ingehuurde deskundigen, alsook met interne vaste collega’s. Voor wat betreft overleggen, afstemmingen en evenementen die gerelateerd zijn aan het project City-Nieuwegein word je geacht hieraan deel te nemen. Dit geldt niet voor vaste, structurele overleggen vanuit de lijnorganisatie van de gemeente zelf. Je bent geen interne vaste medewerker. Je richt je werktijden en aanwezigheid op locatie zelfstandig in, e.e.a. naar de behoefte en belangen van de inhoudelijke opgave.
Vereisten
1. Minimaal een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Bestuurskunde;
2. Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als Omgevingsmanager aan de opdrachtgeverszijde;
3. Maximaal uurtarief van €120,- exclusief btw inclusief reiskosten woon-werkverkeer.
Gunningscriteria
4. Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met (burger)participatie en interactie met belanghebbenden (overheid, initiatiefnemers, inwoners, bedrijven) (25 punten);
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als Omgevingsmanager bij een middelgrote gemeentelijke organisatie (dit zijn gemeenten met 30.000 tot 80.000 inwoners) (benoem dit duidelijk in het cv.) (25 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als Omgevingsmanager bij een binnenstedelijk gebiedsontwikkelingsproject, bestaande uit minimaal 2000 woningen en een OV knooppunt voor tram en bus (benoem dit duidelijk in het cv.) (25 punten);
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met opstellen van het kader voor BLVC plannen, inclusief de coördinatie (15 punten);
8. Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met contracten onder de UAV-GC voorwaarden (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u of de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Verbindend
- Proactief
- Sociaal vaardig
- Representatief
- Flexibel
- Initiatiefrijk
- Doortastend
- Overtuigingskracht
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Vergoeding
Het maximale te hanteren uurtarief bedraagt 120 euro per uur, exclusief BTW, inclusief reiskosten woon-werkverkeer en algemene onkosten.
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands.
Werkdagen
De professional wordt geacht zelf zijn werkdagen in te plannen, aansluitend op de benodigde inzet voor dit project.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zullen worden gepland op een later moment. De gemeente zal bij de uitnodiging voor het gesprek duidelijk maken of deze fysiek dan wel digitaal zal plaatsvinden. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 30 juni 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.