Interimmanager A&I

Aanvraagnummer: 13216
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Hoge Raad der Nederlanden
Locatie: Den Haag
Uren per week: 32 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 4 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-08-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 23-06-2025 16:00
LET OP! Deze opdracht is gesloten
Opdrachtomschrijving
De interim manager geeft op bestuurlijk niveau leiding aan de circa 25 medewerkers van de stafunit A&I in nauwe samenwerking met de huidige aangewezen coördinator van het team. Je staat aan de lat voor:
- Het in kaart brengen van externe ontwikkelingen in de directe omgeving van de Hoge Raad die impact kunnen hebben op het landschap / IT voorzieningen van de Hoge Raad. Dit doe je onder meer in de vorm van inspiratiesessies met medewerkers.
- Het vertalen van de ontwikkelingen en de impact daarvan op de IT omgeving van de Hoge Raad naar een meerjarenvisie op IT inclusief begroting, in nauwe samenwerking met de directeur bedrijfsvoering.
- Het zorgen van een goede werksfeer en prettige samenwerking tussen collega's van de afdeling en ook ten opzichte van anderen werkzaam bij de Hoge Raad en andere externe relaties.
- Het beter in kaart krijgen van de projecten en werkzaamheden en samen met het team en de coördinator prioriteren van deze, om ook bestuurlijk draagvlak te kunnen genereren.
- Vergroten van bestuurlijk bewustzijn bij medewerkers om operationele keuzes te bezien op bestuurlijke aspecten en daarmee besluitvorming.
- Onderhouden van relaties met voor de Hoge Raad belangrijke externe sleutelfiguren op het gebied van IT in nauwe samenwerking met de directeur bedrijfsvoering.
- Diversen, die behoren bij het managen van een afdeling.
Achtergrond opdracht
De omvang van de IT organisatie (afdeling A&I) is beperkt. Alle medewerkers vervullen meerdere rollen waardoor voor een ieder een interessant takenakket mogelijk is. De rol van de manager bestaat zowel uit CIO-, CTO-, als ook COO-taken, etc. waardoor een totaalpakket werkzaamheden is onstaan wat taakverdeling behoeft. De manager stemt met het bestuur af welke taken hij/zij zelfstandig gaat uitvoeren zonder verantwoordelijkheid en grip te verliezen. De gezochte interimmanager doet dit op een wijze waarbij zowel het bestuur als de medewerkers van de afdeling de toegevoegde waarde ervaren. Voor de juiste kandidaat ligt er een breed en divers werkpakket, zoals het plannen van de operationele werkzaamheden, het begeleiden van (niet) ICT- projecten tot het inzichtelijk maken van oa de financieen van de IT-afdeling, het sturen op de planning en control-cyclus binnen de afdeling, het begeleiden van inkooptrajecten voor IT-middelen (zowel hardware als software), etc. De kandidaat vormt hierdoor de spin in het web binnen de ICT afdeling van de Hoge Raad.
Eisen
- HBO
- IT - Projectmanagement (3 jaar)
- Sourcingmanagement (3 jaar)
- Overheidsdienstverlening in de IT (3 jaar)
Wensen
- De kandidaat heeft aantoonbare kennis van kwaliteitsmanagement en het werken in ketens en de bestuurlijke en digitale uitdagingen hierbij.
- Aantoonbare ervaring in het opstellen en beheren van een begroting, budget en forecast (vermoedelijk beloop).
- Ervaring met aanbestedingsregelgeving en rijksinkoopbeleid.
- Verder heeft de kandidaat kennis van MS Office 2016 en hoger, ITIL en BISL.
- Je bent in staat om realistisch te plannen en zodanig te sturen dat planningen ook worden waargemaakt.
- De kandidaat heeft ervaring in een rechterlijke organisatie.
Competenties
- Kerncompetenties voor deze rol:
- zorgvuldig,
- conceptueel sterk,
- organisatie-sensitiviteit.
De kandidaat heeft inhoudelijke IT-kennis en kan gesprekspartner zijn voor de medewerkers binnen de afdeling A&I. De kandidaat is in staat om taken zelfstandig op te pakken en uit te voeren. De kandidaat legt makkelijk contact met mensen, is een bruggenbouwer en kan zich goed inleven in uiteenlopende vraagstukken binnen de bedrijfsprocessen en de IT-toepassingen van de Hoge Raad.