Raadsadviseur / Kwartiermaker

Aanvraagnummer: 13326
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Oost Gelre
Locatie: Lichtenvoorde
Uren per week: 24 - 32 per week
Tarief: 125 per uur
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-09-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 02-07-2025 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Oost Gelre mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Oost Gelre. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Oost Gelre merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).
Opdrachtgever
De gemeente Oost Gelre ligt centraal in de Achterhoek. Een gemeente waarin de natuur in combinatie met de stadse en dorpse sfeer centraal staan en waarin het dan ook heerlijk wonen, werken en recreëren is. De gemeente bestaat uit twee grote(re) kernen -Groenlo en Lichtenvoorde- en zes kleine dorpen met ruim 30.000 inwoners. De gemeente is groen vanwege veel agrarisch gebied, en kent ook economische activiteiten gericht op nieuwe technologie zoals het verduurzamen van energie. Wij zijn een evenementengemeente met een rijk verenigingsleven, waardoor onze organisatiekracht groot is. De samenleving in Oost Gelre is actief: maatschappelijk betrokken en ondernemend. Dit zorgt voor een grote sociale samenhang. Wij zijn verder een gemeente die zich extern sterk(er) wil neerzetten. Vanuit eigen kracht zoeken wij de samenwerking met buurgemeenten en andere partners.
De gemeente Oost Gelre heeft 21 raadsleden. De gemeenteraad van Oost Gelre is divers en collegiaal, en de sfeer binnen de gemeenteraad valt te typeren als gemoedelijk. De gemeenteraad heeft ambities en een flinke gedrevenheid om de handen uit de mouwen te steken. Er is een onderzoek doorontwikkeling gemeenteraad gedaan die als basis dient voor mogelijke vernieuwing.
De huidige Griffie bestaat uit 2 personen; de griffier (leidinggevende) en de griffiemedewerker.
Opdracht
Onze raad is ambitieus en in ontwikkeling. Dit geldt ook voor de Griffie. De gemeenteraad heeft extra budget beschikbaar gesteld om de ondersteuning door de Griffie te optimaliseren en uit te breiden. Dit heeft geleid tot deze opdracht; we zoeken een kwartiermaker die, in samenwerking met de Griffie, de richting van de Griffie verder vorm en inhoud geeft. Je gaat hierbij uit van de kwaliteiten van de huidige medewerkers. Je draagt bij aan het (verder) professionaliseren van de Griffie. Door jouw rol en de dingen die je oppakt staat Door jouw ervaring staat t.z.t. deze voor ons nieuwe functie van raadsadviseur binnen ons team en kunnen we hiervoor structureel werven.
Naast de rol van kwartiermaker werk je mee in het griffieteam als raadsadviseur. Je werkt intensief samen met de griffier en de griffiemedewerker; samen ondersteunen jullie de gemeenteraad en het bestuur van de raad. Je gaat onder andere de volgende taken uitvoeren.
Je ondersteunt de gemeenteraad inhoudelijk en proactief in de breedste zin van het woord. Denk aan het strategisch adviseren over het inzetten van instrumenten van de raad zoals moties en amendementen, de bijbehorende juridische check, het begeleiden van voorzitters van politieke sessies als commissiegriffier, en het voorbereiden en ondersteunen van raadscommissies en -werkgroepen.
Je hebt ook een adviserende rol richting de raad- en commissieleden. Deze advisering gaat, uiteraard in samenspel met College, Griffie en ambtelijke organisatie, over de vergaderstructuur, het besluitvormingsproces en de kwaliteit van de bestuurlijke informatiestroom en informatievoorziening naar raad- en commissieleden.
Je levert je bijdrage aan het (verder) professionaliseren van de positie, rol en taken van de raad en de griffie. Samen met de griffier breng je maatschappelijke, juridische en politieke ontwikkelingen/opgaven in kaart, waarbij je altijd oog hebt voor het tijdig informeren en juist positioneren van de gemeenteraad, ook als hoeder van de democratie.
Je bent een sparringpartner voor de griffier en de griffiemedewerker.
Vereisten
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Een aantoonbaar relevante afgeronde hbo opleiding;
3. Minimaal 1,5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als raadsadviseur (of soortgelijke functie) binnen een Griffie van een gemeente;
4. Aantoonbare kennis van en affiniteit met lokale politiek, bestuurlijke processen en het functioneren van gemeentelijke overheden;
5. Maximale reistijd woon-werk is 1 uur, minimaal 3 dagen fysiek op kantoor en bereid om in de avonduren te werken;
6. Een maximum uurtarief van € 125,- exclusief BTW inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer.
Gunningscriteria
Uw antwoord hier, inclusief voorbeelden en specificaties over de gunningscriteria.
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u of de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Je beschikt over sterke communicatieve en sociale vaardigheden.
- Je schakelt met gemak tussen strategisch adviseren, praktisch plannen en organiseren en het uitvoeren van concrete acties.
- Je beschikt over een proactieve en resultaatgerichte houding, met het vermogen om zelfstandig te werken en meerdere taken en projecten tegelijkertijd te beheren.
- Je voelt je thuis in een klein team met een informele werksfeer in soms hectische perioden.
Benodigd aantal professionals
1
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 10 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 4 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 2 juli 2025, 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.