Coördinator Major Incident (CMI)- J & V- OM

De afbeelding toont de tekst "OPENBAAR MINISTERIE" gecentreerd onder een horizontale oranje lijn op een effen witte achtergrond.

Aanvraagnummer: 14067
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Openbaar Ministerie (OM)
Locatie: Utrecht
Uren per week: 36 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Utrecht
Startdatum: 01-08-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 09-07-2025 11:30

LET OP! Reacties dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Opdrachtomschrijving

De Coördinator Major Incidenten heeft de regie bij het oplossen van grotere ICT-storingen. Indien storingen niet tijdig of op een juiste wijze worden opgelost kan dat tot stagnatie leiden van het primaire proces (de rechtspraak). Het is belangrijk dat de CMI concrete/heldere doelen/prioriteiten voor zichzelf en voor anderen stelt om met elkaar tot een goede en structurele oplossing te komen en/of de impact van de storing te beperken. De CMI stuurt de betrokken oplospartijen aan en zorgt dat zij onderling afstemmen en met elkaar de oorzaak achterhalen en een oplossing aanbieden. De CMI zorgt ook voor communicatie over de voortgang van het Major incident naar afnemers van de betreffende dienst en management van de afdeling Productie. Het signaleren van de onderliggende oorzaken van grotere storingen vergt analyserend vermogen. Indien de oorzaak van het probleem niet goed wordt doorgrond kan er vervolgens geen structurele oplossing (in de infrastructuur) worden ontwikkeld. Het is aan de CMI om het probleem scherp te krijgen en deze te toetsen bij anderen (bijvoorbeeld de klant en de stakeholders). De CMI dient een goed overzicht te hebben van de verschillende processen binnen de keten en van de consequenties van bepaalde aanpassingen/oplossingen voor de rechtspraak.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Coördineren grote incidenten (storingen in de productieomgeving)
  • Bewaken CMI proces
  • Resultaatgebieden
  • Neemt de regie bij het oplossen van grotere (landelijke) storingen
  • Faciliteert, instrueert en coacht het crisisteam (met als doel het stabiliseren van de ICT-dienstverlening)
  • Communiceert naar alle betrokken partijen
  • Verantwoordelijk voor het certificatenproces, zoals het verlengen van certificaten of domeinnamen
  • Regelmatige deelname aan taskforce om te helpen in de analyse van hardnekkige en complexe problemen
  • Bewaken opvolging verbeterpunten uit RCA-proces
  • Documenteren opgedane kennis en ervaring

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan.

Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal 'bijzondere' eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl

IVOM is begin 2022 opgericht als zelfstandig OM-onderdeel en versterkt, vernieuwt en professionaliseert de dienstverlening op het gebied van informatievoorziening (IV) binnen het OM en met ketenpartners zoals de Rechtspraak en de Politie. Dit doet zij aan de hand van drie strategische pijlers: continuïteit, professionalisering en vernieuwing.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over HBO werk -en denkniveau
  • De kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Incident Coördinator
  • De kandidaat beschikt over minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring binnen grotere complexe IT omgevingen
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis van ITIL
  • Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring op het gebied van incidentmanagement
  • De kandidaat is bereid consignatiediensten te draaien
  • Deze opdracht is niet geschikt voor een ZZP'er

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft 'X' aantal jaren werkervaring als Incident Coördinator.

Competenties

  • analyseren
  • klantgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen en organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!