Consulent Wmo

Logo van wijdemeren, met gestileerde blauwe tekst met daaronder groene en aqua abstracte watervormen.

Aanvraagnummer: 14263
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Wijdemeren
Locatie: Loosdrecht
Uren per week: 24 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 6,5 maanden
Regio: Noord-Holland
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 11-07-2025 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten



Organisatie
Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor ruim 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continue in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer, de korte lijnen en de diverse ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat we relatief klein zijn, weten collega’s elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer én voer je vaak ook uit. Het verder ontwikkelen van onze organisatie staat de komende jaren bij ons centraal. Ons doel? Binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel.

Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in Gooi & Vecht tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend! Per 1 januari 2026 zal de gemeente ambtelijk fuseren met Hilversum, vanaf 1 januari 2027 zal Wijdemeren en Hilversum 1 gemeente worden.

Opdracht
Als Wmo-consulent voer je keukentafelgesprekken met inwoners die een Wmo-aanvraag doen voor ondersteuning op het gebied van zelfredzaamheid, participatie en beschermd wonen. Je indiceert voorzieningen en stelt beschikkingen op conform wet- en regelgeving.

Je werkt binnen een dynamisch team en draagt bij aan de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Je schakelt dagelijks met zorgaanbieders, wijkteams, collega’s van jeugd, werk & inkomen en informele netwerken.

Werkzaamheden:

  • Voeren van (her)onderzoeken en keukentafelgesprekken met cliënten
  • Opstellen van heldere rapportages en beschikkingen
  • Beoordelen van aanvragen in het kader van Wmo (maatwerkvoorzieningen)
  • Afstemmen met ketenpartners en zorgaanbieders
  • Verwerken van dossiers en voortgangsbewaking in Civision Samenlevingszaken
  • Werken met Digitaal Leefplein (DLP) en i-Samenleving
  • Adviseren van cliënten en het signaleren van knelpunten
  • Deelname aan casuïstiekoverleggen en wijkgerichte samenwerking

Vereisten:
1. Uiterlijk beschikbaar per 1 augustus 2025, voor 24 uur per week, gedurende de gehele opdracht inclusief verlengingen;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als wmo-consulent binnen een gemeentelijke organisatie;
4. Aantoonbare werkervaring met Civision Samenlevingszaken, Digitaal Leefplein (DLP) én i-Samenleving (Benoem dit duidelijk in het cv);
5. Een maximum uurtarief van € 72,50 exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten.

Gunningscriteria:
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als wmo-consulent binnen een gemeente (50 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met complexe casussen (beschermd wonen en multiproblematiek) (Benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 2 jaar met Civision Samenlevingszaken, Digitaal Leefplein (DLP) én i-Samenleving (Benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten).

Competenties

  • Analytisch sterk en besluitvaardig
  • Communicatief vaardig (zowel mondeling als schriftelijk)
  • Sociaal en empathisch vermogen
  • Zelfstandig en teamgericht
  • Oplossingsgericht en stressbestendig
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

De gemeente Wijdemeren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/op kantoor plaatsvinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

Planning
De gesprekken bij de gemeente Wijdemeren zijn gepland in de week van 14 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 14 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 11 juli 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.