Aanvraagnummer: 1035
Organisatie: Gemeente Rijswijk
Locatie: Rijswijk
Uren per week: 32 tot 36 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: Tot en met 30 juni 2025
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 3-6-2024
Optie tot verlenging: 1 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 10-05-2024 09:00
LET OP! Deze opdracht is gesloten.
Deel deze opdracht
Organisatie
Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. Rijswijk groeit. Het aantal inwoners steeg in zes jaar tijd van 49.000 in 2016 naar 58.000 in 2024. En de groei gaat door. De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven. De ambtelijke organisatie telt ca. 500 interne medewerkers en ongeveer 200 externe medewerkers. Rijswijk is een organisatie die wordt getypeerd door een familiaire sfeer, korte lijnen, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen initiatief. We kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: Toewijding, Betrokkenheid, Betrouwbaarheid en Deskundigheid die leidend zijn in ons dagelijks handelen. Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.
Opdracht
Je hebt een stevige regisserende en adviserende rol in het ontwikkelen en innoveren van (financieel) control, beleid en risicomanagement voor de gehele gemeente. Je stelt mede het financiële beleid en de begroting op, maar geeft ook inhoudelijk advies bij politieke beleidsvraagstukken. Je bent sparringpartner van het management, bestuur en specialisten in de organisatie. Je bewaakt samen met het management de financiële kaders en het risicobeheer. Je organiseert proactief en samen met de interne organisatie de totstandkoming van innovaties en bijdragen voor de P&C cyclus. Ook lever je zelf een bijdrage aan het opleveren van de P&C producten. Verder neem je deel aan het reeds lopende Project GROEI, waarbij de gemeentelijke boekhouding in Key2Financiën overgaat naar een ERP-pakket. Kortom, je kent de wereld van gemeentefinanciën zeer goed en je hebt een enorme ervaring waarmee je een betrouwbare vraagbaak en ondersteuner bent van collega’s binnen en buiten team concern Financiën.
Vanwege de drukte, onder andere gerelateerd aan de implementatie van het nieuwe ERP-pakket, en de reeds opgelopen achterstand op het werk, ben je uiterlijk per 3 juni beschikbaar voor minimaal 32 uur per week. Om een adequate bijdrage te kunnen leveren aan het project GROEI en voor de continue afstemming met collega’s om de workload weg te werken, is de bedoeling dat je normaliter minimaal 4 dagen per week op kantoor werkt.
Taken
- Ontwikkelt instrumenten en adviseert daarover voor besturing en control van de P&C cyclus;
- Adviseert gevraagd en ongevraagd over ontwikkelingen en trends in gemeentefinanciën;
- Adviseert en ondersteunt het management, directie en bestuur bij het opstellen van de begroting, wijzigingen van de begroting, jaarrekening en halfjaarrapportages en neemt daarin ook mee inhoudelijk afwegingen bij politieke beleidsvraagstukken;
- Adviseert over de ontwikkelingen betreffende de algemene en specifieke uitkeringen en de circulaires van het Rijk, en verwerkt de gevolgen daarvan in de begroting(swijzigingen);
- Coördineert, bewaakt en beoordeelt als teamlid van concern financiën de aanlevering van gegevens voor de begroting, jaarrekening en rapportages;
Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Business controller bij een gemeente vanaf 58.000 inwoners of een regionale Gemeenschappelijke regeling (35 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met de coördinatie en bijdragen aan P&C-producten op concernniveau (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met inhoudelijke advisering bij politieke beleidsvraagstukken binnen een gemeente (15 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met Key2finance, benoem waar dit is opgedaan (10 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met de implementatie van een nieuw financieel pakket (5 punten);
10. Is minimaal 4 dagen per week op kantoor (5 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op WO- niveau in de richting van bedrijfseconomie of financiën, aangevuld met een postdoctorale Register controllers-opleiding;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met BBV;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Business controller of een vergelijkbare functie (b.v. Financieel adviseur) bij een gemeente of Gemeenschappelijke regeling;
4. Uiterlijk per 3 juni beschikbaar voor tussen de 32 en 36 uur per week;
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11-11A. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. Hangt af van mate ervaring en kennis
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Planning
De gesprekken bij de gemeente worden gehouden in de periode 20 t/m 23 mei. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 16 mei 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Overige informatie
De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.