Aanvraagnummer: 1575
Organisatie: Gemeente Westerkwartier
Locatie: Gemeente Westerkwartier
Uren per week: 36 per week
Tarief: €100 - €130 per uur
Regio: Groningen
Startdatum: 17-6-2024
Optie tot verlenging: 1 x 3 maanden
Sluitingsdatum: 28-05-2024 09:00
Deel deze opdracht
Opdrachtomschrijving
Het team Financiën bestaat uit 15 collega's verdeeld over de volgende functies: administratief medewerker, medewerker financiële administratie (waarbinnen de kassierstaak), beheerder financiële administratie, adviseur financiën en senior-adviseur financiën.
Het team staat voor een financieel gezonde gemeente en een professionele en betrouwbare dienstverlening. De ontwikkelingen op het vakgebied gaan snel en het team heeft een ontwikkelagenda om de processen voortdurend te verbeteren. Onderwerpen die op de agenda staan zijn de optimalisatie van de financiële werkprocessen, de professionalisering van de advisering en de beïnvloedbaarheid van de begroting.
De gemeente Westerkwartier heeft, net als nagenoeg alle andere gemeenten in Nederland, een
aanzienlijke financiële opgave voor de meerjaren-begroting. De gemeente wil op de lange termijn financieel solide blijven en wil zich voorbereiden op financieel mindere tijden. Om het bestuur en politiek in staat te stellen om overwogen lange-termijnkeuzes te maken, wil de gemeente Westerkwartier inzicht krijgen in de beïnvloedbaarheid van de begroting. Hiermee zijn we inmiddels gestart. Een extern bureau ondersteund ons hierbij.
Na de zomer gaat het traject verder met het uitwerken van concrete maatregelen op basis van de knoppen om aan de te draaien.
Op dit moment vindt een verfijning van de teamstructuur plaats. Daarbij wordt gekeken of de huidige teamsamenstellingen voldoende zijn om de organisatie aan te laten sluiten op de veranderde eisen die de samenleving aan ons stelt.
Bij de indeling van de teams zijn de processen leidend.
Kandidaatomschrijving
De interim-teamleider is zakelijk met oog voor de menselijke maat. Hij/zij is duidelijk in zijn/haar manier van communiceren, in het maken van afspraken en in het sturen op het nakomen van afspraken.
Hij/zij weet goed aan de hand van een planning te sturen op de te behalen resultaten en de daarbij behorende formatie.
We verwachten van de interim-teamleider dat hij/zij in staat is het beste uit de individuele teamleden en het team te halen, waarbij in deze interim-periode het leidinggeven en sturen op resultaten voorop staat.
De interim-teamleider geeft de medewerkers vertrouwen en verantwoordelijkheid maar verwacht daarvoor resultaten van de medewerkers.
De interim-teamleider is een verbinder, kan goed samenwerken, draagt bij aan de integraliteit binnen het ondersteunende domein en daarbuiten.
De interim-teamleider staat voor onze kernwaarden, verantwoordelijk, wendbaar en verbinding, en draagt deze uit.
Gaat o.a. over duidelijk zijn, vertrouwen geven, ruimte bieden voor eigenaarschap en verantwoordelijkheid, stimuleren van probleemoplossend vermogen, verbinding zoeken, richting geven, constructieve feedback geven, leiderschap afstemmen op de individuele behoeften, veilige en samenwerkingsgerichte werkomgeving bevorderen, en geven van het voorbeeld in houding en gedrag.
Eisen
Gunningscriteria
Motivatiebrief
Ervaring met het sturen op opdrachten en resultaten
Ervaring met het optimaliseren van financiële werkprocessen
Leidinggevende ervaring bij een gemeente
Minimaal 75% aanwezig op de werklocatie
Interview