Aanvraagnummer: 1856
Organisatie: Gemeente Haarlemmermeer
Locatie: Gemeente Haarlemmermeer
Uren per week: 36 per week
Tarief: €140 per uur
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 01-09-2024
Optie tot verlenging: 7 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 16-06-2024 17:00
Deel deze opdracht
Opdrachtomschrijving
De aanvraag betreft een interim teammanager Vastgoed binnen het cluster Grond en Vastgoedzaken.
Gemeente Haarlemmermeer
Haarlemmermeer is een ambitieuze groeigemeente van meer dan 150.000 inwoners in de Metropool Regio Amsterdam (MRA) en de thuisbasis van Schiphol. Er vinden grootschalige ontwikkelingen plaats, zowel op het gebied van woningbouw als bedrijvigheid. Dit brengt grote dynamiek met zich mee.
Cluster Grond- en Vastgoedzaken
Cluster Grond- en Vastgoedzaken stelt zich ten doel op professionele wijze invulling te geven aan het gemeentelijk grond- en vastgoedbeleid en adviseert bij de voorbereiding en uitvoering van ruimtelijke en investeringsprojecten. Binnen het cluster zijn voor de taakvelden grond en vastgoed alle taken op het gebied van beleid, (project)advisering, verwerving, uitgifte en beheer samengebracht. Het cluster staat voor een solide grondbeleid waarbij situationeel grondbeleid het uitgangspunt is. De uitgangspunten voor het grondbeleid en voor de financiële verantwoording zijn in diverse beleidsnota’s vastgelegd en daarmee geborgd. Advisering aan ruimtelijke projecten vormt een ander belangrijk onderdeel van het takenpakket.
Ten aanzien van het vastgoed streeft het cluster naar een optimale balans tussen maatschappelijk en financieel rendement van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Een planmatige aanpak vormt hiervoor de basis. De ambitie is om ook voor dit taakveld tot een stevige verankering van deze aanpak in een strategische agenda, beleidsnota’s en (meer)jarenplannen te komen.
Team Vastgoed
Het team Vastgoed van de gemeente Haarlemmermeer is onderdeel van het cluster Grond- en Vastgoedzaken en is verantwoordelijk voor de totale gemeentelijke vastgoedportefeuille. Team Vastgoed houdt zich bezig met het verwerven, beheren, exploiteren van gebouwen en gronden en het verkopen van gebouwen. Het team bestaat uit 19 fte verdeeld over de volgende vakgebieden: portefeuillemanagement, assetmanagement, accountmanagement, juridisch, technisch en (financieel) administratief beheer. Op dit moment zit het team in een transitiefase, waarbij een doorontwikkeling van het team in gang is gezet van traditioneel vastgoedbeheer naar professioneel vastgoedmanagement op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
Het portefeuilleplan van het team Vastgoed geeft richting aan het portefeuille-, asset-en accountmanagement van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Tevens is op basis van het portefeuilleplan de gemeentelijke vastgoedportefeuille onderverdeeld in een kern-portefeuille en niet-kernportefeuille.
Interim opdracht teammanager Vastgoed:
Management
- Dagelijkse aansturing van het team Vastgoedzaken (22 fte);
- Zorgdragen voor overzicht en prioritering en daarmee het maken van keuzes in de hoeveelheid opgaven;
- Samen met andere MT leden besluiten nemen over de strategische opgaven van de gemeente, meedenken en adviseren over bedrijfvoeringsvraagstukken.
- Samen met de clustermanager en portefeuillemanager als gesprekspartner fungeren voor directie, portefeuillehouder vastgoed en het bestuur als geheel;
- Adviseren en ondersteunen op bestuurlijk en politiek gevoelige dossiers en thema’s die betrekking hebben op het werkveld vastgoed;
- Doorontwikkelen van de bestaande beleidskaders;
- Sturen op en afhandelen van overige bestuurlijke afspraken
Veranderopgave
- De ontwikkeling van team Vastgoed naar meer strategisch portefeuillebeheer;
- Doorontwikkelen van diversen rapportages en bedrijfvoeringsprocessen;
- Doorontwikkelen van team technisch beheer;
- Opleiden en inwerken van diversen nieuwe collega’s;
- Inkoop van onderhoud optimaliseren;
- Verdere ontwikkeling van de monitoring van de inkomsten en uitgaven onderhoudsvoorziening en overige begrotingsposten;
- Een aantal medewerkers is specifiek belast met onderwijshuisvesting. In de tweede helft van 2024 wordt besloten of dit een vakgroep binnen team Vastgoedzaken blijft of een zelfstandig team van circa 6 fte. In beide gevallen is er een sterke relatie met de werkzaamheden van team Vastgoedzaken en zal er een implementatietraject moeten worden doorlopen;
- We hebben de verduurzamingsopgave globaal in beeld voor de hele portefeuille; Hiervoor dient een programmatische aanpak te worden opgesteld en de uitvoering te worden opgestart;
Borgen
- Aanscherpen primaire werkprocessen om het databeheer op orde te brengen en te houden;
- Het doorlopen van een cultuurtraject gericht op het leveren van bijdragen, waarde dialogen en eigenaarschap;
- Het aantrekken van kandidaten voor de vacante vacatures inclusief die van teammanager;
- Beschikbaar zijn voor ondersteuning/coaching/begeleiding van de nieuwe teammanager voor verdere implementatie.
Aanvullende informatie
- maximaal 1 aanbieding per leverancier;
- op deze opdracht zijn de Algemene Inkoopvoorwaarden van gemeente Haarlemmermeer van toepassing;
- modelovereenkomst van opdracht en de Integriteitsverklaring externen zijn van toepassing;
- het uurtarief is inclusief reis- en verblijfkosten (woon-/werkverkeer) en exclusief btw.
Kandidaatomschrijving
Wij hebben het volgende profiel voor een kandidaat voor ogen:
- een kandidaat die bekwaam en enthousiast is om voornoemde interim opdracht te vervullen en die fulltime beschikbaar is op de gewenste startdatum;
- academisch werk en denkniveau;
- kennis van en ervaring met strategisch vastgoedmanagement binnen een gemeente;
- kennis van en ervaring met adviseren van directie en bestuur;
- in staat is om een veranderproces aan te sturen en dit ook echt door te zetten;
- die een uitdagende leeromgeving creëert en de ontwikkeling van medewerkers stimuleert;
- die ervaring met weerstand heeft en dit weet om te zetten in positieve energie.
Eisen
Referentie vereist
Referentie vereist
- Integriteitsverklaring externen
- Doe de Waadi-check
- VOG (niet ouder dan 6 maanden)
Gunningscriteria
Motivatiebrief
Ervaring met Haarlemmermeer
Interview
Gezien de opgave waar het team voor staat wordt bij het interview gelet op de persoonlijke klik, de uitstraling, doortastendheid, communicatieve vaardigheden en natuurlijke autoriteit van de kandidaat
Interviewplanning
De top 3 wordt enkele dagen ná ontvangst van de offertes en de eerste beoordeling daarvan, door de gemeente uitgenodigd voor een gesprek. De gesprekken vinden plaats op 9 juli 2024. De gesprekken vinden plaats op onze locatie Beukenhorst te Hoofddorp