Aanvraagnummer: 1865
Organisatie: Gemeente Gooise Meren
Locatie: Gooise Meren
Uren per week: 16 - 20 per week
Tarief: €115 per uur
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 01-07-2024
Optie tot verlenging: 3 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 10-06-2024 09:00
Deel deze opdracht
Organisatie
Bussum, Naarden en Muiden/ Muiderberg vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. De gemeente barst van de historie en cultuur en staat bekend om zijn oude, historische kernen, prachtige natuurgebieden en waterrijke omgeving. Als Projectleider in het kader van de Energietransitie krijg jij de kans om echt een verschil te maken voor onze inwoners en ondernemers en bij te dragen aan het behoud van deze prachtige woon- en werkomgeving. Gemeente Gooise Meren is een platte en overzichtelijke organisatie en telt ongeveer 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht en met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.
We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Zo voelt iedereen zich mede-eigenaar van de oplossing.
De fijne werksfeer met korte lijntjes richting het bestuur, de ontwikkelgerichte en open mentaliteit en onderlinge hulpvaardigheid zijn punten waarop wij ons weten te onderscheiden.
Opdracht
Gemeenten staan voor de opgave om een bijdrage te leveren aan de doelen van het nationaal Klimaatakkoord om in 2030 fors minder energiegebonden CO 2 uit te stoten ten opzichte van de uitstoot in 1990. Dat doen we lokaal onder andere door in te zetten op het duurzaam opwekken van energie op daken, parkeerplaatsen en langs infrastructuur. De Regionale Energie Strategie (RES) van de regio Noord-Holland Zuid (vastgesteld zomer 2021) is het overkoepelende beleidskader voor de transitie naar duurzame energie. Er moet de komende jaren in de regio en ook binnen het grondgebied van onze gemeente een aanzienlijke hoeveelheid duurzame energie worden opgewekt. En deze moet worden ‘verwerkt’ via de daarvoor benodigde energie-infrastructuur.
Samen met Rijkswaterstaat en het Rijksvastgoedbedrijf werken wij binnen het landelijk programma Opwek van Energie op Rijksvastgoed (OER) aan het project Zonneroute Gooi en Vechtstreek.
Hierbinnen verkennen we waar en hoe we met steun van de omgeving grootschalig energie kunnen opwekken op rijksgrond, en op de gemeentelijke en Provinciale gronden. De zoekgebieden van dit project liggen rond de A1, de A6 en het spoor. We bereiden hiermee de kaders en het beleid voor de daadwerkelijke realisatie van energieprojecten door ontwikkelaars.
Hierin werken naast Rijkswaterstaat (RWS) en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) ook de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), de Provincie Noord-Holland, de Regio Gooi- en Vechtstreek, en de gemeenten Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Blaricum en Laren, samen met ProRail en Liander.
Het project Zonneroute Gooi en Vechtstreek is in de verkenningsfase, waarin naast verder ruimtelijk onderzoek naar mogelijkheden voor opwek ook een intensief participatietraject is gestart. Een groot deel van de ruimtelijke mogelijkheden die worden onderzocht bevinden zich binnen de grenzen van onze gemeente.
We zijn op zoek naar een ervaren projectleider die vanuit onze gemeente, in nauwe samenwerking met genoemde partners, verdere invulling en uitwerking kan geven aan deze volgende fase.
Als projectleider zorg je dat de vakinhoudelijke collega’s op de juiste momenten in inbreng kunnen leveren aan het project, zorg je voor het lokale stakeholdermanagement en draag je actief bij aan de vertaling van de uitgangspunten uit de RES, zoals lokaal eigenaarschap, naar dit project.
Je neemt deel aan projectteam-overleggen en bent de linking-pin tussen het project en de gemeentelijke organisatie. Tevens adviseer je de wethouder en het college over het project en de keuzes die voorliggen in afstemming met de beleidsadviseur energietransitie opwek. Samen met de participatie-, en communicatieadviseur bereid je de participatietrajecten voor. De overlegstructuur met partners is ingericht, daarop kan de projectleider direct aansluiten.
De projectleider maakt onderdeel uit van het team Energietransitie. Dat team is onderdeel van de integrale beleidsafdeling Mens en Omgeving waar ongeveer 70 beleidsadviseurs werken aan vraagstukken in zowel het fysieke als sociale domein. Daarnaast werkt de projectleider nauw samen met de collega’s van communicatie en participatie, juridische zaken en financiën.
Minimumeisen / knock-outcriteria
1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider voor een gemeentelijke overheid; 2. Maximum uurtarief van € 115,- exclusief BTW/ inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten;
3. Beschikbaar per uiterlijk 1 juli 2024 voor 16 tot 20 uur per week.
Gunningscriteria (weging totaal 100 punten)
4. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider/procesmanager bij een overheidsorganisatie (30 punten); 5. Aantoonbare kennis van projecten in of in nauwe samenhang met grootschalige infrastructuur (laat dit blijken uit korte projectreferenties in het CV) (20 punten);
6. Aantoonbare kennis van de realisatie van grootschalige energie opwek projecten (laat dit blijken uit korte projectreferenties in het CV) (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het ruimtelijk inpassen van projecten en samenwerking met verschillende overheidspartijen (20 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10a. Deze functie is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: dagen in overleg te bepalen.
Gooise Meren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland van op donderdag 13 juni 2024 tussen 09.00 uur en 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn (standaard 3), ontvangen uiterlijk op woensdag 12 juni 2024 bericht. De gesprekken vinden bij voorkeur fysiek/digitaal plaats. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van de inhuuropdracht.