Adviseur informatievoorziening

Logo van purmerend met een gestileerde groene en blauwe stierenkop naast de merknaam in vet, schreefloos lettertype.

Aanvraagnummer: 2188
Organisatie: Gemeente Purmerend
Locatie: Purmerend
Uren per week: 16-20 per week
Tarief: Geen maximum
Regio: Noord-Holland
Startdatum: Zo snel mogelijk
Optie tot verlenging: 3 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 24-06-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie

Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de “Purmerendse manier”, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.


Opdracht

Zoals gezegd is de gemeente Purmerend volop in ontwikkeling en dit geldt ook zeker voor team informatievoorziening (IV). Het team richt zich op informatiemanagement, informatiebeheer, informatiebeveiliging en privacy en met portfoliomanagement. Gezien de verdergaande digitaliseringen, maar ook de verschillende wetgevingen en richtlijnen die op ons af komen, is dit het juiste moment om goed te kijken naar de huidige inrichting en positionering van team informatievoorziening en welke stappen nodig zijn voor de toekomst.

De adviseur informatievoorziening heeft als opdracht om enerzijds in kaart te brengen wat nodig is voor een goede verdere informatievoorziening binnen de gemeente Purmerend en anderzijds om de ontwikkeling van team IV hierin te begeleiden.

De behoefte groeit om de informatievoorziening verder vorm te geven binnen de organisatie. Het bewust aan de voorkant inzetten van informatievoorziening bij beleidsontwikkeling gaat bijdragen aan een goede wisselwerking tussen beleid en uitvoering en het optimaal benutten van de kansen die de digitale technologie ons brengen.

Hiervoor moet een aantal stappen worden gezet, waaronder het ontwikkelen van sturingsinstrumenten, zoals beleidsplannen, een visie op informatievoorziening of een informatiestrategie. Deze strategie gaat de leidraad vormen voor de wijze waarop Purmerend de komende jaren de informatievoorziening verder gaat versterken en vernieuwen, met aandacht voor de risico’s, maar vooral ook met oog voor de kansen om slimmer te werken en mee te bewegen met maatschappelijke ontwikkelingen. Bij de ontwikkeling wordt zoveel mogelijk het gesprek aangegaan met de vakteams en waar nodig wordt er toegewerkt naar officiële voorstellen ter besluitvorming op bestuursniveau.

Je werkt als adviseur informatievoorziening samen met de collega’s binnen team IV, waarbij je overzicht houdt op de ontwikkeling van de verschillende sturingsinstrumenten. Waar nodig coach je medewerkers, bijvoorbeeld als het gaat om het voeren van het juiste gesprek bij verandering in aanpak en inrichtingsprincipes.

Je zorgt ervoor dat de producten en processen van het team in kaart worden gebracht en zo efficiënt en effectief mogelijk worden ingericht. Je faciliteert en begeleidt dit proces en zorgt ervoor dat er aan het einde van de opdracht antwoord is gegeven op de vragen; waar zijn we van en hoe doen we dat? Dit resulteert in een aantal basisproducten op het gebied van visie en beleid. Je maakt daarbij een vertaalslag naar benodigde functies en expertise en levert input aan de teammanager om tot een juiste rolverdeling/functie/inrichtingsplan te komen.


Vereisten / knock-outcriteria


1. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van iv en ict;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het optimaliseren van processen en het in kaart brengen van teams. Toon dit duidelijk aan op het cv;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie in de afgelopen 5 jaar.


Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)

4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als adviseur op het gebied van procesoptimalisatie van informatievoorzieningen binnen een gemeente (35 punten);
5. Aantoonbare ervaring met het begeleiden van complexe veranderingen, reorganisaties op het gebied van informatievoorziening binnen een gemeentelijke organisatie. Hierbij kunnen schakelen op alle niveaus om betrokken managers te informeren en medewerkers te begeleiden (25 punten).
6. Een afgeronde opleiding Lean Six Sigma (20 punten);
7. Je geeft aan in een korte motivatie waarom deze opdracht je aanspreekt en waarom jij de geschikte kandidaat bent. De motivatie dient te zijn geschreven door de kandidaat zelf (10 punten);
8. Je bent bereid om de werkzaamheden binnen deze opdracht vanuit het stadshuis te Purmerend te vervullen (10 punten).


Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.


Benodigd aantal professionals

1.


CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.


Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op werkdagen die in overleg te bepalen zijn. We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad; wij verwachten dat werken vanuit het Stadhuis te Purmerend het meest effectief is in verband met het aantal uren van de opdracht en de verbinding met de veelal aanwezige collega’s.


Planning

De fysieke bij de gemeente zijn gepland op donderdag 27 juni 2024 tussen 14.00 uur en 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 26 juni 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.