Aanvraagnummer: 2247
Organisatie: Gemeente Zoetermeer
Locatie: Zoetermeer
Uren per week: 20 per week
Tarief: €90 per uur
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: Zo snel mogelijk
Optie tot verlenging: 2 maal 12 maand(en)
Sluitingsdatum: 24-06-2024 09:00
Deel deze opdracht
Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Opdracht
Wij zijn op zoek naar een projectleider communicatie met genoeg ervaring met projectmatig werken in het fysiek domein, binnenstedelijk bouwen, bewonersparticipatie en communicatie rond gebiedsontwikkelingen. Het gaat specifiek om het project Wijkontwikkeling Meerzicht. Meerzicht is een wijk waar ambitieuze plannen zijn om op fysiek en sociaal vlak de leefbaarheid te vergroten. Binnen de wijk lopen verschillende deelprojecten. De opdracht voor de communicatie in relatie tot de wijkontwikkeling Meerzicht heeft verschillende doelen: **Uitdragen van de kernboodschap**:
Hierbij richt de projectleider communicatie zich op alle mogelijke doelgroepen en daarbij passende middelen. Denk aan het ondersteunen van bestuurders bij het uitdragen van de kernboodschap, opstellen en verzenden van persberichten met nieuws over de wijk opstellen en afstemmen. Ook zoeken wij iemand die het beeldmerk uitbouwt tot een fenomeen in de wijk en de stad waarbij de boodschap van het beeldmerk wordt ondersteund. Tot slot zoeken wij iemand die de verbinding legt met andere werkgroepen en andere partijen die actief zijn in de wijk zodat er op tijd geacteerd kan worden.
**Communicatie gericht op bewoners:**
Het bereiken van bewoners vraagt om een creatieve en innovatieve aanpak. We zien dat bij verschillende activiteiten de doelgroepen die in de wijk wonen niet bereiken. Het bereik is beperkt tot de bekende doelgroepen. Dit heeft betrekking op het vergroten van het bereik_, het aangaan van de relatie en het krijgen van vertrouwen.
Om dit doel te bereiken wordt voortgebouwd op wat er reeds in gang in gezet:
- Investeer in de wijk door mensen in beeld te brengen. Het voortzetten van de reeks interviews met mensen die iets bijzonders doen in de wijk (parels van Meerzicht) met als doel om de kracht van deze mensen te laten zien en hoe zij zich op positieve wijze voor de wijk inzetten. Ongeveer 25 mensen worden geïnterviewd en van deze interviews maken we een boek dat te verkrijgen is in het winkelcentrum. Dat het gepresenteerd wordt met alle mensen die geïnterviewd zijn en dat zij de ambassadeurs worden voor positieve veranderingen in de wijk.
· Versterk de communicatielijnen. Maak daarbij vooral gebruik van beelden van mensen (foto/video/podcast). De wijk bestaat uit mensen, niet uit gebouwen.
· Zet regelmatig het bewonerspanel in. Een zo groot mogelijke groep inwoners in de wijk aan wie vier tot zes keer per jaar vragen gesteld kunnen worden. Zorg voor continuïteit en herkenbaarheid.
· Realiseer een kwalitatief goede digitale nieuwsbrief. Inhoud en redactie. Die makkelijk te vinden is op de websites van alle betrokken partners
· Breng bestaande en nieuwe activiteiten op een positieve wijze in beeld en geef aan hoe deze bij kunnen bijdragen aan de benoemde doelstellingen.
· Onderzoek en verken de mogelijkheden om gebruik te maken van sleutelfiguren om andere doelgroepen in de wijk te bereiken.
· De activiteitenkalender opstellen, bijhouden en uitbreiden om zo minimaal inzichtelijk te maken voor bewoners en organisaties wat er allemaal plaats vindt in de wijk.
**Communicatie ondersteunend aan maatschappelijke participatie**
De wijkontwikkeling Meerzicht zet in op het herstellen en opbouwen van een vertrouwensband met bewoners. Het aangaan van de relatie met elkaar en organisaties.
Vanuit de projectleider communicatie in samenwerking met de werkgroep communicatie verwachten wij de volgen de bijdrage:
· Communicatie is hierbij ondersteunend, een adviseur kan meedenken.
· Verbindingen leggen tussen de verschillende partners in de wijk en bewoners.
**Communicatie en participatie ter ondersteuning van projecten**
Binnen de wijkontwikkeling Meerzicht vinden vele projecten en activiteiten plaats. Deze hebben allemaal als doel de projecten en activiteiten zo goed mogelijk te laten verlopen en maximaal mogelijk bij te laten dragen aan de opgaven in de wijkontwikkeling._
Vanuit de werkgroep communicatie verwachten wij in afstemming met de werkgroep communicatie de volgende inzet:
· Advies aan de projectmanagers, betrokken projectleider hoe zij de dit het beste kunnen realiseren en zorg voor de verbinding en de rode draad met de wijkontwikkeling
- Regelmatig overleg met de gebiedsmanager en ambassadeur van de werkgroep communicatie en het verzorgen van terugkoppeling.
· Bewaken van het Communicatie en participatiekader Meerzicht.
· Bedenk en voer nieuwe manieren om moeilijk bereikbare doelgroepen toch te bereiken uit.
**Communicatie gericht op de eigen organisaties**
De wijkontwikkeling Meerzicht betreft een samenwerking van meerdere organisaties. Het lijkt daarmee vanzelfsprekend dat voor elke organisatie het even hoog op de agenda staat, de praktijk is weerbarstiger en interne communicatie vraagt ook de nodige aandacht. We zijn samen Meerzicht_
Vanuit de werkgroep communicatie verwachten wij dan ook een bijdrage aan:
- Successen worden gevierd, bestuurders van de verschillende partners weten wat er wordt gedaan.
· Iedere organisatie gebruikt het beeldmerk optimaal. Dat organisaties en personen trots zijn dat ze deel uitmaken van het proces om de wijk beter te maken.
· Investeer in de relatie met de bestuurs/communicatieadviseur van de wijkwethouder.
· Investeer in de relaties met alle samenwerkende e overige partijen in de wijk die bijdragen aan de wijkontwikkeling Meerzicht
Vereisten / knock-out criteria
1. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.) 2. Aantoonbare werkervaring met communicatiewerkzaamheden in het Fysieke Domein, zoals participatie bij woningbouwontwikkeling;
3. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als communicatieadviseur bij een (semi) overheidsorganisatie;
Gunningscriteria
5. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding op het gebied van communicatie (20 punten); 6. Aantoonbare werkervaring met advisering op het gebied van projectcommunicatie (25 punten);
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als communicatieadviseur bij een (semi) overheidsorganisatie (30 punten);
8. Aantoonbare werkervaring als tekstschrijver en social media gebruiker en kan adviseren over diverse soorten middelen / producten / uitgaven, benoem hiervan een voorbeeld middels een aparte alinea in het cv (15 punten);
9. Uurtarief maximaal € 90,00 exclusief BTW en inclusief Fee Flextender en reiskosten woon/werk (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Benodigd aantal professionals:
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag