Adviseur duurzaamheid

Logo van Gemeente Hardenberg met gestileerde groen-blauwe letters.

Aanvraagnummer: 13250
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Hardenberg
Locatie: Hardenberg
Uren per week: 24 per week
Tarief: 95 per uur
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: 31-08-2025
Optie tot verlenging: 2 x 12 maanden
Sluitingsdatum: 01-07-2025 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Hardenberg mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Hardenberg. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is'.

Organisatie

Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee
De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Opdracht
Hardenberg is al jaren aan de slag met het verduurzamen van de gemeente. Een omvangrijke opgave die voortvarend is en wordt opgepakt. De energietransitie pakken we op vanuit het in maart 2025 vastgestelde Programma Energie. De aanpak van netcongestie is een belangrijk onderdeel in dit programma. Ben jij de coördinator voor ons netcongestiemanagement?

Je zorgt voor een goede coördinatie in de aanpak en het vinden van oplossingen voor de netcongestie in onze gemeente. Dit doe je in samenwerking met andere  afdelingen binnen de gemeente. Het netcongestiemanagement voer je uit in samenhang met, en in dienst van de inhoudelijke transitiepaden uit ons Programma Energie: gebouwde omgeving, toekomstbestendige bedrijventerreinen, duurzame mobiliteit en eigen gebouwen en activiteiten. Daarbij is het tegelijkertijd zaak de energietransitie betaalbaar te houden en mensen comfortabel te laten wonen. Je onderhoudt als coördinator netcongestiemanagement de contacten met Enexis en draagt daarbij zorg voor een gecoördineerde en samenhangende inbreng van de gemeentelijke belangen. Daarnaast draag je zorg voor de monitoring over de energietransitie vanuit data-gedreven werken. Dit doe je door:

  • Onderhouden contacten met netwerkbedrijf Enexis en andere relevante partners zoals de provincie en Vechtdal Wonen;
  • Zorgen voor een gecoördineerde inbreng van de gemeentelijke belangen bij Enexis;
  • Zorgen voor een gecoördineerde gemeentelijke uitvoering van maatregelen in het energienetwerk gericht op het verminderen en oplossen van netcongestie, zoals het toekomstbestendig maken van laagspanningsnetten in onze gemeenten en de versterking van HS/MS-stations;
  • Coördineren van afstemming met de betrokken gemeentelijke organisatieonderdelen;
  • Inrichten van een heldere communicatie naar inwoners, bedrijven en belanghebbenden gericht op acceptatie van maatregelen en ingrepen gericht op netcongestiemanagement;
  • Coördineren van afstemming met de betrokken gemeentelijke organisatieonderdelen;
  • Heldere en tijdige advisering aan wethouders en het College, en een goede informatievoorziening richting de Raad;
  • Opstellen van een jaarlijkse monitor voor het Programma Energie op basis van data-gedreven werken.

 Vereisten
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau op het gebied van infrastructuur- en milieuplanning;
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van energietransitie en duurzame ontwikkeling bij een overheidsinstanties;
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van netverzwaring en netcongestie binnen een overheidsinstantie;
5. Aantoonbare werkervaring als coördinator in de aanpak van netcongestie bij gemeenten en afstemming met (regionale) netbeheerders;
6. Uurtarief maximaal € 95,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk.

Gunningscriteria
1. Relevante ervaring met vergelijkbare projecten;
2. Mate van kennis van en ervaring met regionale energiestrategieën;
3. Beschikbaarheid gedurende de looptijd van het project.

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Communicatief vaardig
- Analytisch en oplossingsgericht
- Samenwerken
- Creatief
- Proactief
- Bestuurlijk sensitief

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma - vrij

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 3 juli 2025, 09.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 2 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 1 juli 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.


Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!

Let-op: Deze opdracht betreft een detacheringsopdracht. Deze opdracht kan niet als ZZP'er worden uitgevoerd.