Adviseur Kwaliteit en Jaarrekening Administratie

Logo van gemeente zoetermeer met een gestileerd blauw boompictogram boven de tekst "gemeente zoetermeer" in grijs.

Aanvraagnummer: 3588
Organisatie: Gemeente Zoetermeer
Locatie: Zoetermeer
Uren per week: 36 uur
Tarief: Geen maximum
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 01-10-2024
Optie tot verlenging: 2 maal 3 maand(en)
Sluitingsdatum: 06-09-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie en afdeling
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

De opdracht wordt uitgevoerd binnen het team Administratie van de afdeling Financiën en Control. Het team Administratie bestaat uit +/- 25 FTE en vormt samen met de teams Advies en team Expertise de afdeling Financiën en Control (F&C). Dit team verzorgt de administratieve ondersteuning voor de vak-afdelingen. Dit omvat debiteuren- en crediteurenbeheer, grootboek, koppelingen met sub administraties en opstellen van de jaarrekening. Uit de missie en visie van team Administratie: ‘Wij (team Administratie) zorgen met elkaar voor een moderne administratie die voldoet aan actuele wet- en regelgeving. Een moderne administratie draagt bij aan verdere optimalisering van de werkprocessen, innovatieve verbeteringen en het continu verbeteren van de kwaliteit van de Administratie’.

Opdracht
Taken
Als adviseur kwaliteit financiële administratie heb je een ondersteunende rol bij de totstandkoming van de jaarrekening waaronder de balans en de toelichting op de balans alsmede het controletraject door de accountant. Samen met je collega’s ben je verantwoordelijk voor de dossiervorming conform de in- en externe kwaliteitseisen. Daarnaast heb je een belangrijke rol bij controles op en het verbeteren van de kwaliteit van de administratie.

Samen met je collega adviseurs kwaliteit werk je aan de volgende onderdelen:

  • Ondersteunen bij het opstellen van de jaarrekening; balans en toelichting op de balans;
  • Ondersteunen bij het opstellen van het overzicht niet uit de balans blijkende verplichtingen;
  • Ondersteunen bij het invullen van formats van de accountant die betrekking hebben op de balans en toelichting op de balans;
  • Ondersteunen bij het invullen van formats van de accountant met betrekking tot de voortgezette controle en verbonden partijen;
  • Ondersteunen bij de opzet van de inkomende subsidies;
  • Ondersteunen bij het controle traject van de jaarrekening;
  • Ondersteunen bij de controle op de kwaliteit van de aangeleverde stukken en onderdelen van de jaarrekening;
  • Periodieke controles op kwaliteit financiële administratie aan de hand van het kwaliteitshandboek Administratie;
  • Je draait mee in het werkrooster van de adviseurs kwaliteit (controles op de betalingen, memorialen, grootboeknummers en factuurroutes plus mailbox kwaliteit);
  • Analyseren en indien nodig bijwerken van procesbeschrijvingen;
  • Ondersteunen bij de Iv3 en de kwaliteitstoets op Administratie.

Vereisten / Kock-outcriteria
1. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie);
2. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van de jaarrekening (balans, toelichting op de balans, brugstaat) binnen een gemeentelijke organisatie, licht dit duidelijk toe;
3. Aantoonbare kennis van en werkervaring in de afgelopen 3 jaar met de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording);
4. Aantoontoonbare werkervaring met kwaliteitscontroles op de financiële administratieve processen (memorialen, grootboek, transitoria, reserves & voorzieningen, activa, passiva);
5. Minimaal een afgeronde HBO bachelor op het gebied van financiën, accountancy, bedrijfseconomie of bedrijfsadministratie;

Gunningscriteria
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het opstellen van de jaarrekening (balans, toelichting op de balans, brugstaat) binnen een gemeentelijke organisatie (50 punten);
7. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met Key2financiën in een gemeentelijke organisatie (15 punten);
8. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met Pepperflow in een gemeentelijke organisatie (10 punten);
9. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met kwaliteitscontroles op de financiële administratieve (memorialen, grootboek, transitoria, reserves & voorzieningen, activa, passiva) (25 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Plannen;
- Samenwerken;
- Secuur;
- Integer;
- Communicatief vaardig.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).

Benodigd aantal professionals
1.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 12 september 2024 tussen 09:00 uur en 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 10 september 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag. 

Overige informatie
- Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste;

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 6 september 2024, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.