Fraud Blocker Adviseur portfolio- en projectmanagement - Freelance Opdracht

Adviseur portfolio- en projectmanagement

Logo van purmerend met een gestileerde groene en blauwe stierenkop naast de merknaam in vet, schreefloos lettertype.

Aanvraagnummer: 3679
Organisatie: Gemeente Purmerend
Locatie: Purmerend
Uren per week: 16 - 20 uur
Tarief: Geen maximum
Regio: Noord-Holland
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: 3 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 16-09-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie
Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de “Purmerendse manier”, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.

Opdracht
Zoals gezegd is de gemeente Purmerend volop in ontwikkeling en dit geldt ook zeker voor de teams informatievoorziening (IV) en ICT. Het team richt zich op informatiemanagement, informatiebeheer, informatiebeveiliging en privacy en met portfoliomanagement. En vanuit portfoliomanagement worden de opdrachten gepland voor ICT. Gezien de verdergaande digitaliseringen, maar ook de verschillende wetgevingen en richtlijnen die op ons af komen, is dit het juiste moment om goed te kijken naar de huidige inrichting en positionering van de teams ICT en informatievoorziening en welke stappen nodig zijn voor de toekomst. Als adviseur portfolio- en projectmanagement ga je aan de slag met

  • organiseren, voorbereiden en faciliteren van maandelijkse voortgangsgroep- en stuurgroep meetings. Op basis van een groeimodel zorg je ervoor dat de overleggen steeds efficiënter verlopen en het team hier steeds zelfstandiger mee aan de slag kan.
  • verbeteren van de project- en onderzoeksrapportages ten behoeve de advieskwaliteit en besluitvorming.
  • in kaart brengen van de capaciteitsvraagstukken vanuit projecten en onderzoeken door de besluitvorming goed te faciliteren.
  • ondersteunen van de projectleiders binnen team ICT bij het bepalen van de juiste werkwijze en randvoorwaarden om het projectmanagement vorm te geven. Denk hierbij aan het inrichten van werkprocessen en het bepalen van rollen en verantwoordelijkheden van de belangrijkste stakeholders van (projectleiders, opdrachtgevers, informatiemanagers teammanager, etc.).

Je zorgt ervoor dat de producten en processen van de teams in kaart worden gebracht en zo efficiënt en effectief mogelijk worden ingericht. Je faciliteert en begeleidt dit proces en zorgt ervoor dat er aan het einde van de opdracht antwoord is gegeven op de vragen; waar zijn we van en hoe doen we dat? Dit resulteert in een aantal basisproducten op het gebied van visie en beleid. Je maakt daarbij een vertaalslag naar benodigde functies en expertise en levert input aan de teammanager om tot een juiste rolverdeling/functie/inrichtingsplan te komen.

Vereisten / Kock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van portfolio- of projectmanagement;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het optimaliseren van processen én het in kaart brengen van teams. Toon dit duidelijk aan op het cv;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie in de afgelopen 5 jaar.

Gunningscriteria
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als adviseur op het gebied van portfoliomanagement en projectmanagement binnen een gemeente (35 punten);
5. Aantoonbare ervaring met het begeleiden van complexe veranderingen, reorganisaties op het gebied van informatievoorziening en/of ICT binnen een gemeentelijke organisatie. Hierbij kunnen schakelen op alle niveaus om betrokken managers te informeren en medewerkers te begeleiden (15 punten);
6. Aantoonbare afgeronde opleiding Lean Six Sigma (20 punten);
7. Je geeft aan in een korte motivatie waarom deze opdracht je aanspreekt en waarom jij de geschikte kandidaat bent. De motivatie dient te zijn geschreven door de kandidaat zelf (10 punten);
8. Je bent bereid om de werkzaamheden binnen deze opdracht vanuit het stadshuis te Purmerend te vervullen (10 punten).

Competenties

  • Analytisch;
  • Oplossingsgericht;
  • Communicatief vaardig;
  • Overtuigend;
  • Kritisch;
  • Empatisch. 

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door de selectie zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling).

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op werkdagen die in overleg te bepalen zijn. We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad; wij verwachten dat werken vanuit het Stadhuis te Purmerend het meest effectief is in verband met het aantal uren van de opdracht en de verbinding met de veelal aanwezige collega’s.

Planning
De fysieke bij de gemeente zijn gepland op donderdag 19 september 2024 tussen 14.00 uur en 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 17 september 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van Flextender wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 16 september 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.