Aanvraagnummer: 6514
Organisatie: Gemeente Zeist
Locatie: Zeist
Uren per week: 24 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 30 juni 2025
Regio: Utrecht
Startdatum: z.s.m.
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 17-01-2025 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Organisatie
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer!
In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.
Zeist is na Utrecht en Amersfoort de grootste gemeente in de metropoolregio Utrecht en kent vele en diverse ruimtelijke ontwikkelingen. Je komt te werken in een open, informele en collegiale werkomgeving. Iedere dag zetten we ons met zo’n 500 medewerkers in voor 67.000 inwoners. Dit doen we op basis van onze kernwaarden: ”vertrouwen, kracht en nabijheid”. Onze gemeente is niet te massaal en daardoor zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Ontwikkeling is voortdurend vereist, want als organisatie willen we precies weten wat er in de samenleving speelt. Daar spelen we flexibel op in. En daar zit als medewerker nou juist jouw toegevoegde waarde. In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional kunt blijven groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.
Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Team Beleid & Advies
De afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling bestaat uit ca. 40 medewerkers. We vormen beleid, adviseren en werken aan het mogelijk maken van ruimtelijke initiatieven die bijdragen aan Het Goede Leven in Zeist. Dat doen we zoveel mogelijk ‘aan de voorkant’. Vervolgens verlenen we omgevingsvergunningen, zorgen voor toezicht en handhaving en geven juridisch advies op het vlak van omgevings- en handhavingsrecht. We werken aan de implementatie van de Omgevingswet met het opstellen van de Omgevingsvisie Zeist 2050 en het integrale Omgevingsplan. De afdeling bestaat uit team Beleid & Advies, team Vergunningen en team Juridisch Advies, Toezicht en Handhaving.
Deze vacature ligt binnen team Beleid & Advies. Het team heeft ca. 15-20 medewerkers rond ruimtelijke ontwikkeling, stedenbouw en erfgoed. Het team verbindt met diverse adviseurs in de organisatie, o.a. wonen, mobiliteit, duurzaamheid en economie. In het team zijn 8 adviseurs ruimtelijke ontwikkeling werkzaam.
Opdracht
Wij zijn op zoek naar een ervaren adviseur ruimtelijke ontwikkeling die adviseert of trekker is bij het ontwikkelen, uitwerken en vastleggen van diverse ruimtelijke ontwikkelingen.
Dit doe je veelal vanuit ruimtelijke initiatieven in bestemmings/omgevingsplannen of andere planologische procedures, of als adviseur in projecten met een gemeentelijke projectleider (waarbij jij het bestemmingsplan begeleidt). Ook kan dit vorm krijgen in vooroverleg.
Daarnaast is het mogelijk dat we je vragen om een rol te spelen in procesbegeleiding of het verbeteren van werkwijzen.
Hoofdopdracht ligt bij ruimtelijke initiatieven en veelal bestemming/omgevingsplannen. Deze vormen het sluitstuk van interactieve en open planprocessen. Hiervoor begeleid en behandel je planologische procedures voor het opstellen, wijzigen of herzien van bestemmingsplannen. Je voert, soms samen met projectleiders, de regie over bouwplannen en projecten en bent daarbij verantwoordelijk voor het planologisch-juridisch proces. Maatschappelijke initiatieven begeleid je met gevoel voor het samenspel tussen inwoners, gemeente en andere betrokkenen waarbij je het belang van een zorgvuldig, weloverwogen advies aan onze bestuurders niet uit het oog verliest.
Werkwijzen en processen rond ruimtelijke initiatieven vind je interessant en je bent in staat een bijdrage te leveren aan het opstellen of verbeteren hiervan. Daarnaast kun je indien gewenst ook ruimtelijke gebiedsprocessen begeleiden.
Uiteraard ben je op de hoogte van de ontwikkelingen rond de Omgevingswet en kun je conform de Omgevingswet handelen.
Gezien de teamsamenstelling hebben we behoefte aan een kracht met een stevige juridische basis, expertise rond kosten(dekking) en kennis van omgevingsmanagement
Vereisten
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Een aantoonbaar afgeronde cursus of opleiding op het gebied van ruimtelijke ordening;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur ruimtelijke ordening bij een gemeente;
Gunningscriteria
4. Een afgeronde opleiding op wo-niveau; (15 punten)
5. Aantoonbaar afgeronde cursus of opleiding of masterclass Grondexploitatiewet; (5 punten)
6. Aantoonbaar afgeronde cursus of opleiding Omgevingsmanagement; (5 punten)
7. Aantoonbaar afgeronde cursus of opleiding omgevingsplan; (10 punten)
8. Aantoonbaar afgeronde cursus of opleiding milieurecht; (10 punten)
9. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur ruimtelijke ontwikkeling in de afgelopen 10 jaar bij een gemeente; (25 punten)
10. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring met het voeren van planologische-juridische procedures binnen een gemeentelijke instelling; (20 punten)
11. Aantoonbare werkervaring met forensische zorgfuncties en daarbij behorende voorbereidingsbesluit. (10 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Je hebt aantoonbare ervaring met bestemmings-/omgevingsplannen, planologisch-juridische procedures en ruimtelijke initiatieven;
- Je vertrekt vanuit opgave: de vraag van de klant met de context van de omgeving en de ruimtelijke ambities van Zeist;
- Je vindt goed je weg in een bestuurlijk-politieke omgeving en het bijbehorende krachtenveld;
- Je legt makkelijk verbinding met je omgeving, je bent stressbestendig en kunt goed relativeren met het liefst de nodige humor. Daarbij kun je ruimte en vertrouwen geven maar ook duidelijk zijn en grenzen bewaken;
- Je volgt de ontwikkelingen in wet- en regelgeving op de voet en weet deze te vertalen in het dagelijks werk.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: in overleg
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 21 januari 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 20 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 17 januari 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.