Aanvraagnummer: 5863
Organisatie: Gemeente 's Hertogenbosch
Locatie: s-Hertogenbosch
Uren per week: 32 per week
Tarief: €0 - €130 per uur
Duur van de opdracht: 15-1-2025 t/m 14-1-2026
Regio: Noord-Brabant
Startdatum: 15-1-2025
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 06-01-2025 07:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Opdrachtomschrijving
De gemeente ’s-Hertogenbosch is met ruim 160.000 inwoners en ruim 1.800 medewerkers de hoofdstad van de provincie Noord-Brabant. Wij zijn op zoek naar een interim afdelingshoofd Openbare Orde en Veiligheid (OOV) met een ‘brede’ blik op veiligheid en veranderkundige ervaring. Iemand die voortbouwt op de ingezette koers van integraal opgavegericht werken; binnen en buiten de gemeentelijke organisatie.
Wat ga je doen
Als interim afdelingshoofd geef je samen met de medewerkers vorm en inhoud aan het veiligheidsbeleid en regelgeving op politiek/bestuurlijk, afdelings- en breder managementniveau. Daarbij zorg je voor afstemming in de hele organisatie. Je zorgt voor samenhang tussen veiligheidsvraagstukken en (andere) processen die strategisch dan wel tactisch van aard zijn. Het Integraal Veiligheidsplan (IVP) en het Bestuursakkoord zijn hierin leidend. Je ontvangt de vragen vanuit bestuur en politiek en vertaalt dit naar de afdeling en de medewerkers. Je stimuleert en (bege)leidt de teamontwikkeling, die recent is gestart in reactie op het medewerkersbelevingsonderzoek. Dat doe je op een coachende en inspirerende wijze. Je geeft vertrouwen, biedt ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en weet de teamleiders in positie te brengen.
Je maakt deel uit van het Sector Management Team (SMT) van de sector Stadsbeheer. Je fungeert als aanspreekpunt voor in- en externen op het gebied van openbare orde en veiligheid.Waar ga je werken
De afdeling Openbare Orde en Veiligheid (OOV) is een afdeling binnen de sector Stadsbeheer. De afdeling is op het terrein van openbare orde en veiligheid verantwoordelijk voor de integrale beleidsvoorbereiding en realisatie. OOV adviseert en ondersteunt het bestuur en de ambtelijke organisatie op dit terrein. Bevolkingszorg, bestuursrechtelijke handhaving en vergunningverlening (bv horeca- en evenementenvergunningen) zijn eveneens belangrijke onderdelen van het werkterrein van de afdeling. De afdeling opereert niet alleen vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor openbare orde en veiligheid maar ook vanuit de regierol die de gemeente heeft naar in- en externe partners.
De afdeling bestaat uit 2 teams met ieder een teamleider; een team Beleid & Analyse en een team Beleidsuitvoering & Vergunningen (samen ruim 25 FTE).
Kandidaatomschrijving
Wie ben je
Je hebt ervaring met teamontwikkeling en verandertrajecten, waarbij inhoud en proces samengaan. Je kent het werkveld, weet hoe de samenwerkende veiligheidspartners werken en neemt daarin positie. Je hebt ervaring op het gebied van crises en (bestuurlijke) handhaving. Je bent in hoge mate politiek-bestuurlijk sensitief en hebt visie op de thema’s van OOV.
Je weet een juiste balans te vinden tussen de direct vereiste actie en de langere termijn doelen. Je spreekt mensen zo nodig aan op hun houding en gedrag. Je bent iemand met een stevige, daadkrachtige persoonlijkheid. Je bent analytisch scherp en laat je niet leiden door de waan van de dag, maar je (her)kent deze wel. Tijdens crises blijf je kalm, heb je contact met het speelveld en ben je besluitvaardig. Je bent in staat om in het interne en het externe netwerk goed jouw weg te vinden. Ook koppel je structureel terug uit dat netwerk en je verbindt de medewerkers van de afdeling met je netwerk.Eisen
- Twee referenties m.b.t. de vereiste ervaring
- Actuele Uniform Europees Aanbestedingsdocument
- Verklaring omtrent Gedrag
Gunningscriteria
Gewenste opleiding
Gewenste ervaring
Gewenste ervaring
Gewenste competenties
Interview
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de eerder aangegeven criteria.
Met de top 3 kandidaten wordt een gesprek aangegaan waarin we onder andere zullen toetsen of de kandidaat voldoet aan het kandidaatsprofiel en aan de gestelde minimumeisen. Daarnaast zal worden beoordeeld welke kandidaat het beste aansluit bij datgeen de opdrachtgever zoekt in een kandidaat (competenties, aansluiting bij de organisatie, het team, etc.). Het gesprek is onderdeel van de beoordeling..