Aanvraagnummer: 6654
Organisatie: Gemeente Dalfsen
Locatie: Dalfsen
Uren per week: 24 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 31 December 2025
Regio: Overijssel
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: 3 maal 3 maand(en)
Sluitingsdatum: 30-01-2025 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Organisatie
De Gemeente Dalfsen, gelegen aan de oevers van de Overijsselse Vecht, is een plattelandsgemeente met ongeveer 30.000 inwoners. Met de grootste kernen Dalfsen, Nieuwleusen, Lemelerveld, Oudleusen en Hoonhorst, beslaat de gemeente een uitgestrekt buitengebied en is het een actieve deelnemer binnen de Regio Zwolle. Daarnaast is Dalfsen lid van de P10, het samenwerkingsverband van grote plattelandsgemeenten, en van de Talentenregio.
Dalfsen staat bekend als een veelzijdige gemeente met een uitstekende leefomgeving. In 2023 heeft het CBS vastgesteld dat de inwoners van Dalfsen de gelukkigste van Nederland zijn, iets waar wij enorm trots op zijn. De gemeente hecht veel waarde aan duurzaamheid en een goede woon-, werk- en leefomgeving. Samenwerken is de kracht van onze organisatie.
Bij de gemeente Dalfsen werken circa 300 betrokken en bevlogen medewerkers die dagelijks bijdragen aan het welzijn van onze inwoners. Onze organisatie voegt waarde toe door effectieve samenwerking, zowel intern als extern, met oog voor de veranderende samenleving. Werken bij Dalfsen betekent deel uitmaken van een hecht team dat samen voor elkaar klaar staat.
Opdracht
Als Beleidsadviseur Bestaanszekerheid bij de gemeente Dalfsen draag je bij aan het verbeteren van de levensomstandigheden van onze inwoners. Je werkt aan thema's zoals armoede en schuldhulpverlening, en hebt een directe impact op de gemeenschap.
In deze functie pak je verschillende beleidsonderwerpen binnen het sociaal domein aan, met een speciale focus op armoedebeleid en het vinden van oplossingen voor vraagstukken rondom bestaanszekerheid. Dit omvat onder andere het minimabeleid en de schuldhulpverlening. Een belangrijke opdracht voor de komende tijd is het analyseren van het huidige minimabeleid en het doen van toekomstgerichte voorstellen.
Relevante thema’s binnen het vakgebied zijn:
- Schuldhulpverlening: Sturing op het verbeteren van de vroeg signalering en preventie;
- Implementeren van het beleidsplan bestaanszekerheid 2025 - 2029. Waaronder het aanpassen van verordeningen en beleidsregels op het gebied van bestaanszekerheid, armoedebestrijding, en schuldhulpverlening.
- Werken met verschillende stakeholders, waaronder preventieve organisaties, om gemeenschappelijke doelen te bereiken.
- Adviseren van wethouders en het bestuur over beleidsmaatregelen en strategische beslissingen.
- Evalueren van bestaande beleidsinstrumenten en doen van voorstellen voor verbeteringen.
- Bewaken en monitoren van de voortgang en effectiviteit van beleidsinitiatieven.
Jouw kwaliteiten als beleidsadviseur bestaanszekerheid
Op basis van jouw (gemeentelijke) ervaring kun je zelfstandig aan de slag en werk je samen met de beleidsmedewerkers, consulenten en diverse ketenpartners.
Het is belangrijk dat je snel kunt schakelen en makkelijk verbindingen legt met en tussen collega’s om resultaten te realiseren.
Je werkzaamheden richten zich met name op implementatie en uitvoering van het beleidsplan, de monitoring van beleidsdoelstellingen, en het maken c.q. evalueren van praktische uitvoeringsafspraken. Hiervoor heb je nauw contact met de uitvoering en ketenpartners en ben je praktisch ingesteld.
Voor jouw beleidsonderdelen ben je financieel budgetbeheerder. Dit houdt in dat je uitgaven monitort en bijstelt waar nodig. Je adviseert aan de wethouder, het college van B&W en de gemeenteraad.
Vereisten
1. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur bij een gemeentelijke organisatie;
3. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op beleidsterrein bestaanszekerheid/re-integratie, licht dit duidelijk toe in het cv;
4. Aantoonbare werkervaring als budgethouder en de p&c cyclus, licht dit duidelijk toe in cv
Gunningscriteria
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur binnen het Sociaal domein bij een gemeentelijke organisatie (35 punten);
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur in de afgelopen 10 jaar met bestuurlijk gevoelige dossiers bij een gemeentelijke organisatie, geef dit duidelijk weer in het cv doormiddel van een voorbeeld (25 punten);
7. Bereid om minimaal 2 dagen per week in Dalfsen aanwezig te zijn (40 punten);
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- HBO/WO denkniveau aangevuld met de benodigde relevante werkervaring;
- Actuele kennis van ontwikkelingen en publicaties op dit specifieke werkveld;
- Handelt strategisch handig bij belangentegenstellingen;
- Je bent zeer goed financieel onderlegd, beleeft plezier aan sparren met collega’s van F&C;
- Je werkt zelfstandig, communicatief vaardig en resultaatgericht;
- Je hebt bewezen soepel te kunnen acteren in een complex bestuurlijk, ambtelijk en maatschappelijk krachtenveld;
- Ervaring met het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving en in de publieke dienstverlening;
- Je hebt een bijzonder goede schrijfvaardigheid en weet je ideeën goed en helder over te brengen.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Hybride werken is mogelijk, maar het is wel de bedoeling regelmatig in Dalfsen te zijn. In elk geval de donderdag
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 3 februari 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 31 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 30 januari 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.