Aanvraagnummer: 1727
Organisatie: Provincie Noord-Brabant
Locatie: Provincie Noord-Brabant
Uren per week: 36 per week
Tarief: €90 - €97 per uur
Regio: Noord-Brabant
Startdatum: 12-06-2024
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 03-06-2024 06:00
Deel deze opdracht
Opdrachtomschrijving
Een belangrijke opgave voor een betere leefomgeving is de realisatie en bescherming van de Brabantse natuur. De samenwerkende programma’s Aanpak Stikstof, Natuurontwikkeling en Vergunningverlening Toezicht en Handhaving zijn op zoek naar een doortastende en oplossingsgerichte adviseur die vanuit de provincie Noord-Brabant inhoudelijk invulling kan geven als adviseur bij het ondersteuningsloket Stikstof binnen het speelveld van vraag- en aanbod van stikstofruimte.
De uitvoering van het stikstofbeleid en gebiedsbescherming is technisch, juridisch en bestuurlijk complex. De aanpak stikstof is volop in beweging en staat, door de belangen die ermee gemoeid zijn, sterk in de politieke en bestuurlijke schijnwerpers, zowel op landelijk als provinciaal niveau. De aanpak stikstof raakt veel maatschappelijke opgaven, zoals o.a. op het gebied van agrofood, energietransitie, milieu- en waterbeleid, mobiliteit, ruimtelijke ordening en economie.
Activiteiten met mogelijk nadelige effecten voor de natuurwaarden zijn vergunning plichtig op grond van de Wet natuurbescherming. De provincie is hiervoor bevoegd gezag. De uitvoering van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving ligt bij de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN).
Wat ga je doen?
- De functie bevindt zich op het snijvlak van beleidsmatige advisering en uitvoeringsvraagstukken.
- Je vergaart gaandeweg de kennis en kunde die nodig is voor een goede invulling van deze functie
- Je werkt vanuit het ondersteuningsloket mee in diverse projecten binnen programma aanpak stikstof (bijvoorbeeld project pasmelders of de provinciale uitvoering van Rijksregelingen)
- Je signaleert hoe veranderingen in het stikstofbeleid en gebiedsbescherming doorwerken in de integrale opgaven van de provincie Noord-Brabant (zoals agrofood, energietransitie, milieu- en waterbeleid, mobiliteit, ruimtelijke ordening en economie) en anticipeert daarop;
- Je hebt en geeft inzicht in risico’s en effecten van keuzes die moeten worden gemaakt voor de uitvoeringspraktijk.
- Vraagbaak en aanspreekpunt zijn voor beleidsvragen die binnenkomen bij het ondersteuningsloket en deze kennis ook kunnen overbrengen in externe overleggen (casussen) samen met collega’s van het loket.
- Hierbij rekening houdend met juridische en financiële risico’s voor de provincie;
- Je bent een verbinder en zoekt voor de verschillende projecten de juiste expertise binnen de organisatie en helpt een project of casus vooruit.
- Adviseren bij diverse casussen, op het gebied van vergunningverlening
- Organiseren/briefing en eindcontrole fysieke opnames
- Ondersteunen bij (AERIUS) berekeningen
- Samen met je naaste collega maak je afspraken over een goede verdeling van bovenstaande taken en werkzaamheden.
Kandidaatomschrijving
Wat verwachten we van jou?
- Kennis, inzicht en vaardigheden
- WO/HBO+ werk- en denkniveau.
- Je adviseert helder en draagt zorg voor de integraliteit.
- Je beschikt over goede spreek- en schrijfvaardigheden.
- Je hebt kennis en ervaring dan wel aantoonbare affiniteit met vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH).
- Je hebt de competenties en ervaring om in projecten mee te draaien.
- Je hebt affiniteit met natuur, stikstof en landbouw.
- Je hebt gevoel voor bestuurlijke en politieke processen en verhoudingen.
- Je bent oplossingsgericht, analytisch sterk, doortastend, creatief en weet snel tot de kern te komen.
- Je komt tot afgewogen standpunten in een samenspel met andere actoren.
- Je bent rolvast en hebt oog voor het provinciale belang en draagt dit ook uit.
- Je kunt presteren onder druk.
Eisen
Gunningscriteria
Opleidingsachtergrond / werk en denkniveau.
- Ja, afgeronde HBO-opleiding met minder dan 5 jaar werkervaring (5 %)
- Ja, afgeronde HBO-opleiding met minimaal 5 jaar werkervaring of WO-opleiding (10 %)
- Ja, afgeronde HBO-opleiding met minimaal 5 jaar werkervaring of WO-opleiding én relevante opleiding (15 %)
Werkervaring
- Ja, kennis, ervaring en affiniteit met vergunningverlening & aantoonbare werkervaring binnen de (provinciale) overheid (20 %)
- Ja, aantoonbare affiniteit met vergunningverlening & aantoonbare werkervaring binnen de (provinciale) overheid) (15 %)
- Ja, aantoonbare werkervaring binnen de (provinciale) overheid (10 %)
Kennis en ervaring projectmatig werken
- 1-3 jaar (10 %)
- 3-5 jaar (15 %)
- > 5 jaar (25 %)
Interview
Tijdens het sollicitatiegesprek zijn de laatste (maximaal) 25 punten toe te kennen. Deze 25 punten worden als volgt verdeeld:
1) De zienswijze en visie op de betreffende functie/werkzaamheden, gerelateerd aan eigen ervaring en visie provincie: maximaal 10 punten.
2) Match met het team (voldoende complementair in kennis en samenwerking): maximaal 5 punten.
3) Competenties zoals verbindend, doortastend, vernieuwend, betrouwbaar maximaal 10 punten.
Bij de provincie gaan we uit van het BYOD (Bring Your Own Device) principe.