Beleidsadviseur Openbare Orde & Veiligheid

Logo van de gemeente Opsterland met een schild met bomen en gebouwen, met daarboven een kroon, en daaronder de tekst gemeente Opsterland.

Aanvraagnummer: 9384
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Opsterland
Locatie: Beetsterzwaag
Uren per week: 16 per week
Tarief: 95 per uur
Duur van de opdracht: 2,5 maanden
Regio: Friesland
Startdatum: 12-05-2025
Optie tot verlenging: ja, 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 04-05-2025 23:59

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Opdracht omschrijving

De regierol van gemeenten op complexe vraagstukken wordt steeds belangrijker. Ook de inzet van de bevoegdheden van de burgemeester hierbij vraagt steeds meer aandacht, afweging en regie. Samen met je collega beleidsadviseur openbare orde en veiligheid ben jij in staat om al deze ontwikkelingen (en meer) te signaleren, analyseren en te verbinden.

De beleidsadviseur OOV houdt zich bezig met zowel fysieke als sociale veiligheid. Je adviseert de burgemeester, het college en de raad ten aanzien van het veiligheidsbeleid en ontwikkelt nieuw beleid dat aansluit bij de behoefte van de samenleving. 

De nadruk bij deze opdracht ligt bij het thema zorg en Veiligheid.

Daarnaast werk je als procesregisseur binnen meervoudige, complexe casuïstiek. Als procesregisseur heb je de regie zowel bij individuen als bij gezinnen, door het regisseren en monitoren van een effectieve en efficiënte aanpak. Je neemt zelfstandig besluiten en zorgt voor het initiëren en optimaliseren van de samenwerking tussen partijen die nodig zijn om complexe casuïstiek beheersbaar te maken of op te lossen. Dit door het verbinden van partners, ketens en processen om te zorgen voor een breed gedragen plan. Belangrijk doel daarbij is het voorkomen van escalatie, beperken van veiligheidsrisico’s en maatschappelijke onrust.

Verantwoordelijkheden

Verantwoordelijkheden OOV

  • Je adviseert en ondersteunt de burgemeester in zijn specifieke bevoegdheden, maar ook bij calamiteiten, ingrijpende gebeurtenissen en crisissituaties;
  • Je zorgt voor de ontwikkeling, vertaling en monitoring van het integraal veiligheidsbeleid, waarbij je signalen en initiatieven van buiten de organisatie goed kunt vertalen;
  • Je brengt interne en externe partners (o.a. politie, openbaar ministerie, veiligheidsregio, veiligheidshuis en andere gemeenten) samen en regisseert en bevordert deze samenwerking;
  • Je signaleert (on)gevraagd risico’s en knelpunten op het gebied van openbare orde en veiligheid en doet hiervoor verbetervoorstellen;
  • Je speelt een rol bij niet-voorzienbare werkzaamheden in het kader van openbare orde en integrale veiligheid,
  • Je bent in staat projecten te leiden c.q. te participeren in projecten op het gebied van openbare orde en veiligheid en aanpalende beleidsterreinen;
  • We zoeken bij voorkeur iemand met ervaring in het thema zorg en veiligheid. Het exacte takenpakket wordt in samenspraak met je directe collega geregeld en kan rouleren, onderlinge vervangbaarheid is noodzakelijk.

Verantwoordelijkheden Procesregie

  • Je pakt procesregie op in complexe domein-overstijgende casussen waarin de veiligheid in het geding is of waar de zorg stagneert. Je maakt samen met betrokkenen een probleemanalyse en stelt in gezamenlijkheid een plan van aanpak op. Je bewaakt de voortgang en stuurt het proces doorlopend bij;
  • Je bent in staat partijen tot samenwerking en gedragen besluitvorming aan te zetten en weet om te gaan met belangentegenstellingen en conflicten;
  • Je bent de schakel tussen uitvoering en bestuur/management bij complexe problematiek. Je bent  in staat in te schatten wanneer bestuur en/of management geïnformeerd moet worden en adviseert hen bij te nemen beslissingen;
  • Je brengt gesignaleerde knelpunten in de uitvoeringspraktijk die vragen om beleidsmatige of strategische veranderingen in beeld. Je maakt hierin een vertaalslag naar beleidsadvies;
  • Je werkt nauw samen met de procesregisseur veiligheid/zorg en draagt zorg voor op- en/of afschaling van een casus binnen de methodiek: aanpak voorkoming escalatie;
  • Je bent aanspreekpunt voor en richting het Veiligheidshuis Fryslân in casuïstiek.

III. Eisen en gunningscriteria


Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 12 mei 2025 tot en met 31 juli 2025 voor 16 uur per week.

De inhuuropdracht kan 2 x optioneel worden verlengd met maximaal 6 maanden per keer. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Kwaliteit (eisen)

U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
Door je ruime werkervaring in een complexe samenwerkingsomgeving beschik je over aantoonbaar HBO werk- en denkniveau
Je ervaring als beleidsadviseur binnen het werkveld openbare orde en veiligheid werkt hierbij in je voordeel
Zelfstandigen zonder personeel (ZZP'ers) zijn gerechtigd om deel te nemen aan deze aanbestedingsprocedure, mits zij verklaren en aantonen dat de werkzaamheden niet als ZZP'er worden uitgevoerd, maar via tussenkomst van een detacheringsbureau plaatsvinden. Deze bepaling is van toepassing omdat de werkzaamheden worden uitgevoerd onder toezicht en leiding van de gemeente. De ZZP'er dient in zijn bieding: a. Te vermelden via welk detacheringsbureau de werkzaamheden zullen worden verricht; b. Een verklaring van het betreffende bureau te overleggen waaruit blijkt dat het bureau bereid is de ZZP'er voor deze opdracht te verlonen; c. Te verklaren dat het detacheringsbureau akkoord gaat met de algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente en dat de inkoopvoorwaarden van het bureau niet van toepassing zullen zijn op de opdracht. Gunning aan een ZZP'er vindt uitsluitend plaats onder de voorwaarde dat aan de bovengenoemde vereisten wordt voldaan. Als niet aan deze vereisten is voldaan, behoudt de gemeente zich het recht voor de inschrijving ongeldig te verklaren.

Gunningscriteria

Sortering

Sorteer op prijs


Uitleg gunningscriteria

Op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.

De EMVI komt als volgt tot stand:

prijs score = 100 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) * ( 100 / ( hoogste prijs - laagste prijs ) ) )
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )


Gunningscriteria (wensen)

30 %
Je bent in staat om bestuurlijke belangen, opinies en inbreng van anderen samen te brengen
30 %
Je kunt anderen inspireren, overtuigen en motiveren en regie voeren op de uitvoering
40 %
Je hebt specifiek ervaring in het thema zorg en veiligheid

Prijs (eisen)

Maximaal: € 95,00
Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

  • Je bent in staat om bestuurlijk te denken;
  • Je kunt duidelijk communiceren en adviseren zowel in woord als geschrift;
  • Het schrijven van een beleidsadvies gaat je net zo makkelijk af als het houden van een presentatie;
  • Je bent stressbestendig en beschikt over een gezonde dosis zelfvertrouwen;
  • Samenwerken is een tweede natuur voor je.

Fase 2: Het interview

Beschrijving (uitleg)

Als Inschrijver in de top 2 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. 


Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!

Let-op: Deze opdracht betreft een detacheringsopdracht. Deze opdracht kan niet als ZZP'er worden uitgevoerd.