(Business) Controller Sociaal Domein

Aanvraagnummer: 13181
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Zwartewaterland
Locatie: Hasselt
Uren per week: 28 - 36 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 25-06-2025 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Organisatie
Beleef de Gemeente Zwartewaterland
De gemeente Zwartewaterland bestaat uit 3 kernen en een mooi buitengebied. Genemuiden staat bekend om zijn grootschalige tapijtindustrie van internationale allure. Hanzestad Hasselt kent een rijke en eeuwenoude historie. Zwartsluis heeft veel watersport en scheepsbouw en fungeert als toegangspoort naar Nationaal Park Weerribben-Wieden. Zwartewaterland is dus een bedrijvige én een groene gemeente, prachtig gelegen aan het Zwartewater. Belangrijk daarbij is het behoud van evenwicht tussen economie en ecologie. Kenmerkend is verder het respect van de mensen naar elkaar en de betrokkenheid van de gemeenschappen bij onze samenleving.
Bij de gemeente Zwartewaterland werken we met ongeveer 170 mensen. Het is overzichtelijk, persoonlijk en collegiaal. Samen creëren we de beste ondersteuning voor onze inwoners, door breed te denken op een kleinschalige manier en altijd met een passende oplossing. Daarvoor maken wij ons hard. Onze kernwaarden zijn: participatief, integer, integraal en kwaliteitsgericht.
Onze organisatie kent weinig hiërarchie en veel korte lijnen. Als medewerker van Zwartewaterland draag je grote verantwoordelijkheden. Je wordt uitgedaagd om buiten vakspecialistische kaders te denken. Daarbij hanteren we vanzelfsprekend moderne arbeidsvoorwaarden.
Vanuit ons kantoor in Hasselt, aan de rand van de binnenstad, ben je binnen 10 minuten op de A28. Prima bereikbaar vanaf bijvoorbeeld Zwolle, Meppel en Kampen.
Opdracht
(Business) Controller Sociaal Domein
Het resultaat van deze opdracht moet dan ook zijn het realiseren van een structureel financieel gezond sociaal domein in 2027, binnen de wettelijke kaders en met een houdbare balans tussen zorg, ondersteuning en beschikbare middelen.
Enerzijds heb je in een inhoudelijke control functie en anderzijds ben je een bouwer die begrijpt dat voor een duurzame bedrijfsvoering, proces- en rapportageverbeteringen doorgevoerd kunnen worden voor het Sociaal Domein. Daarin ben je de rechterhand van de concernmanager en trek je samen op met onze financieel adviseur Sociaal Domein. In jou schuilt een adviseur die gemakkelijk verbinding maakt en er energie van krijgt om informatie en cijfers te doorgronden en deze inzichtelijk te maken voor non-financials. Daarbij is het sturen op en faciliteren van (deel)budgethouders van belang waarbij een ieder goed in positie gebracht wordt. Rolduidelijk en eigenaarschap spelen daarbij een belangrijke rol.
Voor het sociaal Domein is een integraal project gestart waar financiën een onderdeel van is. In die rol neem je ook deel aan het project.
Met jouw kennis, kunde en ervaring adviseer jij gevraagd en ongevraagd de specialisten van de eenheid. Jij bent het financiële geweten van de eenheid Sociaal Domein, bewaakt de realisatie, geeft inzicht in middelen en mensen. De vragen vanuit de eenheid weet jij goed en helder te beantwoorden en te onderbouwen. In deze rol is er periodiek overleg met andere belanghebbenden zoals de concernmanager, concerncontroller, de portefeuillehouder en waar nodig schuif je aan bij andere overleggen in de organisatie.
De opdracht houdt in:
- de ondersteuning van de eenheid Sociaal Domein bij alle financiële handelingen. Jij bent de vraagbaak voor de eenheid. Hierbij draag je ook zorg voor het meer grip krijgen door aan de ‘voorkant’ te sturen i.p.v. aan de ‘achterkant’;
- de bewaking van de planning en kwaliteit van de P&C cyclus en daarmee zorgen dat de eenheid Sociaal Domein tijdig aansluit op de centrale planning;
- het leveren van onderbouwingen voor afwijkingen en toelichtingen voor de P&C producten;
- de inkooptrajecten, toetsen of de opdracht en de te hanteren financiële kaders goed worden toegepast. Ook geef jij direct advies op de basisgrenzen van aanbestedingen;
- de procesoptimalisatie, rolduidelijkheid en eigenaarschap binnen de eenheid Sociaal Domein en zoek je hierin de samenwerking/aansluiting op met het team financiële administratie;
- het meedenken en advies geven over voorstellen en projecten om te komen tot volledige, resultaatgerichte en financieel sluitende voorstellen;
- het deelnemen aan organisatie-brede projecten of nieuwe projecten;
- het bewaken van de acties die nodig zijn voor de interne beheersing en het risicomanagement;
- opstellen van kwartaalrapportages, (project)begrotingen.
Vereisten
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbobachelor niveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als financieel adviseur/controller;
3. Aantoobare werkervaring binnen het sociaal domein binnen een gemeentelijke instelling;
Gunningscriteria
4. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Bedrijfseconomie of Accountancy (5 punten);
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als financieel adviseur/controller (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van financiële rapportages/analyse (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met hetbewaking van de planning en kwaliteit van de P&C cyclus binnen het sociaal domein (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het aanbestedingen en het adviseren hierop (15 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van kwartaalrapportages en (project)begrotingen (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u of de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Overtuigingskracht;
- Verbinder;
- Teamspeler;
- Analyserend vermogen;
- Communicatief sterk;
- (Politiek) sensitief.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever met betrekking tot de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 30 juni 2025 vanaf 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 27 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 25 juni 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.