Casemanager Omgevingswet

Logo van Gemeente Oldebroek met de naam in blauwe tekst en een schildembleem met drie witte bladeren op een groene achtergrond.

Aanvraagnummer: 9090
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Oldebroek
Locatie: Oldebroek
Uren per week: 24 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 3 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: z.s.m.
Optie tot verlenging: 4 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 19-04-2025 17:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten



Let op! Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich meebrengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Payroll/Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden. Dat betekent dat de inschrijver bij zijn/haar reactie in het ‘opmerkingen’ veld expliciet moet benoemen via welke partij hij/zij de opdracht gaat vervullen. Of dat de inschrijving al direct via deze partij gedaan wordt.

Organisatie
De gemeente Oldebroek is volop in beweging! Met elkaar werken we aan een organisatie die aansluit bij de samenleving en de mogelijkheden van deze tijd. Samen werken aan een sterke en leefbare samenleving. Die samenleving geven we met elkaar vorm; inwoners en gemeente vanuit onze kernwaarden Dienstverlenend, Eigenaarschap, Verbindend, Flexibiliteit en Vakbekwaam. Het onlangs gerenoveerde gemeentehuis is modern ingericht en biedt alle voorzieningen die jij nodig hebt!

Opdracht
Er gebeurt veel in Oldebroek. Arno, Rik, Gerben en Ties kunnen wel een enthousiaste collega gebruiken! Als casemanager toets je aanvragen aan het omgevingsplan en beoordeel je of een afwijking mogelijk is. Daarbij vraag je de relevante planologische, milieukundige, bouwkundige en juridische adviezen van collega’s en externe adviseurs zoals de Omgevingsdienst en de veiligheidsregio. Als het nodig is schrijf je hierover een college- en raadsvoorstel. Ook behandel je aanvragen in vooroverleg en legalisatie onderzoeken voor het team Toezicht en Handhaving. Je adviseert klanten en ondersteunt de frontoffice in juridische en planologische zaken. Ook vertegenwoordig je de gemeente bij de bezwaarcommissie en de rechtbank in bezwaren en beroep bij omgevingsvergunningen.

Zoals je kunt lezen, een erg dynamische functie want het is een erg brede functie waarin je je werkervaring kan uitbreiden! Want je bent ook nog de erfgoedspecialist binnen het cluster en je ondersteunt de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit (GAO). Hierin geef je inhoud aan het door ontwikkelen van het beleidsveld erfgoed en hebt daarbij oog voor de afstemming met flankerende beleidsterreinen. Je adviseert het bestuur en je collega’s en speelt daarbij in op actualiteiten binnen het vakgebied.

Dit ga je doen
Als casemanager Omgevingswet ga je aan de slag met:

  • Het behandelen van eenvoudige en complexe aanvragen om een omgevingsvergunning van begin tot eind. Dit betekent dat je (bouw)plannen toetst aan de geldende ruimtelijke regels, zoals het omgevingsplan. Als niet wordt voldaan aan de regels, beoordeel je of er mogelijkheden zijn om een afwijking te verlenen. Je betrekt hierbij de nodige collega’s met hun expertise over bijvoorbeeld, geluid, verkeer, milieu, archeologie of andere aspecten. Ook betrek je het college van B&W en de gemeenteraad via college- en raadsvoorstellen, wanneer nodig.
  • Het behandelen van (eenvoudige) conceptaanvragen, waarbij initiatiefnemers willen weten of het plan dat ze hebben kansrijk is voor het krijgen een omgevingsvergunning of niet;
  • Het beoordelen van bezwaren en beroepen die zijn ingediend tegen een omgevingsvergunning. Je vertegenwoordigt dan de gemeente bij de bezwaarcommissie, de rechtbank of de Raad van State.
  • Het adviseren van collega’s over (de haalbaarheid van) omgevingsvergunningen. Denk aan collega’s van handhaving die hebben geconstateerd dat iets zonder vergunning is gebouwd en willen weten of niet alsnog een vergunning gekregen kan worden. Maar het kan ook gaan om baliemedewerkers of projectleiders die willen weten hoe een proces voor vergunningverlening verloopt.

Een gemeente is een politiek-gestuurde organisatie. Het is belangrijk dat je een goed gevoel hebt voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en dat je over goede communicatieve eigenschappen beschikt. Je hebt immers veel contacten binnen en buiten de gemeente. Daarnaast vinden we het fijn wanneer je een teamspeler bent die integraal werkt, maar ook zelfstandig kan functioneren. Tevens ben jij de persoon die over inzicht in complexe maatschappelijke processen en vraagstukken beschikt.

Vereisten
1. Aantoonbaar afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau richting bouwen, ruimtelijke ordening en/of planologie;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als casemanager omgevingswet bij een gemeente.

Gunningscriteria
3. Minimaal 8 jaar aantoonbare  werkervaring als casemanager binnen een gemeente (40 punten);
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het behandelen van omgevingsvergunningen, bouw- en sloopaanvragen (beschrijf separaat een voorbeeld in het cv) (30 punten);
5. Aantoonbare kennis van / werkervaring met het omgevingsrecht (15 punten);
6. Aantoonbaar afgeronde cursus aangaande duurzaamheid woning (energielabel/EPC) én asbestcontrole (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Bestuurlijk sensitief;
  • Communicatief vaardig;
  • Planmatig werken.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Nee
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 18 december 2024 vanaf 15.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 17 december 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 16 december 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.