Communicatie adviseur omgevingswet

Logo van de gemeente Den Helder met een blauw schild met een wit streeppatroon, met daarbovenop een gele kroon, naast de tekst "gemeente DEN HELDER.

Aanvraagnummer: 9000
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Den Helder
Locatie: Den Helder
Uren per week: 8 per week
Tarief: 80 - 90 per uur
Duur van de opdracht: 19.5 maanden
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 01-05-2025
Optie tot verlenging: 2 x 3 maanden
Sluitingsdatum: 25-04-2025 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten



Opdrachtomschrijving

Sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 heeft Gemeente Den Helder grote stappen gezet. Er is actief gewerkt aan een overkoepelend omgevingsplan, waarin alle bestaande bestemmingsplannen zijn geïntegreerd (en waarin ook de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is meegenomen).

De wet heeft als doel om regels te vereenvoudigen en procedures toegankelijker te maken. Dat betekent voor ondernemers dat hun vergunningen automatisch blijven gelden, tenzij ze wijzigingen willen doorvoeren. In dat geval kunnen ze terecht bij het Omgevingsloket. In Den Helder is alles hiervoor inmiddels ingericht en in werking.

De invoering van de Omgevingswet staat, maar de praktijd levert knelpunten op. Met het Omgevingsplan in de ene hand en de bestaande vergunningen in de andere, is niet altijd duidelijk of bepaalde bestaande vergunningen in de toekomst kunnen blijven gelden. In sommige gevallen botsen ze met de belangen en wensen van inwoners, ondernemers en andere gebruikers van de omgeving, zoals vastgelegd in het Omgevingsplan.

Voordat we overgaan tot het formuleren van maatregelen, willen we – samen met ondernemers – op zoek naar praktische en haalbare oplossingen die er in de toekomst voor kunnen zorgen dat zij hun bedrijfsvoering kunnen voortzetten, binnen de nieuwe regels.

Om dit bewerkstelligen moet er een duidelijk plan van aanpak komen gericht op de doelgroep. Eén op één sessies zijn hiervoor te tijdrovend en de bedoeling is om dit in kleine groepen vorm te geven middels participatiebijeenkomsten.

Voor deze opdracht willen een communicatieadviseur die ons tijdens het gehele traject kan ondersteunen.

De communicatieadviseur is verantwoordelijk voor:

  • inventarisatie en opdrachtanalyse
  • communicatieplan en strategie
  • Organiseren en uitvoering participatiebijeenkomsten
  • Evaluatie en bijsturing

Na gunning dient de gegunde partij een VOG van de kandidaat te overleggen

Kandidaatomschrijving

Afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van communicatie
Ervaring op het gebied van de omgevingswet bij een gemeente
Ervaring als communicatieadviseur bij een gemeente
De kandidaat is per begin mei beschikbaar voor het gevraagde aantal uur.

Toelichting op rooster


Hybride werken is in overleg mogelijk

Eisen

  • Voorwaarden voor deelname
  • Werkervaring
  • De kandidaat heeft minimaal vijf jaar werkervaring als communicatieadviseur bij een gemeente. Geef dit duidelijk aan in het C.V.
  • Ervaring
  • De kandidaat heeft minimaal twee jaar werkervaring als communicatieadviseur op het gebied van de omgevingswet bij een gemeente. Geef dit duidelijk aan in het C.V.

    Gunningscriteria



    Weging prijsdeel: 20 %



    Opleiding: weging 25 %

    De kandidaat beschikt over een afgeronde hbo bachelor opleiding op het gebied van communicatie. Geef dit duidelijk aan int;'>25 %

    Werkervaring: weging 15 %

    De kandidaat heeft minimaal tien jaar ervaring als communicatieadviseur. Geef dit duidelijk aan int;'>15 %

    Ervaring: weging 10 %

    De kandidaat heeft in de afgelopen vijf ervaring opgedaan met het organiseren en uitvoeren van participatiebijeenkomsten bij een t;'>10 %

    Beschikbaarheid: weging 10 %

    De kandidaat is uiterlijk per 12 mei beschikbaar voor het gevraagde aat;'>10 %

    Interview: weging 20 %

    Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.