Communicatieadviseur (netcongestie)

Logo van provincie utrecht met links een gedetailleerd wapen en rechts de naam "provincie utrecht" naast twee rode vierkantjes.

Aanvraagnummer: 4112
Organisatie: Provincie Utrecht
Locatie: Provincie Utrecht
Uren per week: 32 uur
Tarief: €95 per uur
Regio: Utrecht
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: 2 maal 12 maand(en)
Sluitingsdatum: 07-10-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Context
De verduurzaming van de energievoorziening leidt er o.a. toe dat er steeds meer bedrijven en huishoudens overstappen op elektriciteit als energiebron. Tegelijkertijd zijn er ook steeds meer aanbieders van decentraal opgewekte (duurzame) energie. Door de grote toename van vraag en aanbod van elektriciteit ontstaan er knelpunten in het energiesysteem. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld niet meer uitbreiden of er kan alleen nog netneutraal gebouwd worden. Netcongestie raakt vrijwel alle maatschappelijke ambities van niet alleen de provincie maar ook andere overheden. Intern werken we daarom nauw samen met beleidsafdelingen en programma’s waaronder woningbouw, mobiliteit en economie. Extern werken we intensief samen met andere overheden en netbeheerders aan oplossingen om daarmee knelpunten zo veel mogelijk te voorkomen en op te lossen. Als provincie hebben wij hierin een regierol. Communicatie is daarbij essentieel.

Opdracht
Je komt te werken in een leuk en enthousiast team dat bestaat uit circa 10 personen. We onderscheiden grofweg 3 sporen bij de aanpak van netcongestie. In spoor 1 wordt gewerkt aan een integrale programmering (PMIEK). Samen met overheden en netbeheerders werken we naar het toekomstige energiesysteem. In spoor 2 wordt toegewerkt naar mogelijkheden om de (ruimtelijke) procedures voor uitbreiding van de netinfrastructuur te versnellen en in het 3e spoor brengen we slimme oplossingen in kaart. De projectleiders van de 3 werksporen trekken onderling samen op en worden aangestuurd door de programmamanager netcongestie. We zoeken een enthousiaste communicatieadviseur die verantwoordelijk wordt voor de in- en externe communicatie over netcongestie. Je ondersteunt daarbij de 3 projectleiders en programmamanager netcongestie met communicatieadvies en –uitvoering. Hierin werk je ook nauw samen met de senior communicatieadviseur, de projectcommunicatieadviseur van het team energietransitie en je stemt regelmatig af met de woordvoerder en het team corporate communicatie van de provincie.

Dit ga je doen

  • Coördinatie en uitvoering van alle uit de communicatiestrategie voortkomende interne en externe communicatie, gericht op de verschillende stakeholders;
  • Het maken en bijhouden van een communicatiekalender, adviseren ten aanzien van de juiste middelenmix (online en print), doelgroepen en kernboodschappen;
  • Het actueel houden van de communicatie over het programma netcongestie op intranet, internet en social media o.a. door het delen van goede informatie;
  • Het ondersteunen van externe bijeenkomsten, met advies en communicatiemiddelen, zoals conferenties, werkbezoeken en symposia die het programmateam (mede) organiseert of waarbij de provincie Utrecht een inbreng levert vanuit het programmateam;
  • Het afstemmen van de boodschap en het proces zowel in- als extern. Hierbij heb je regelmatig contact met de communicatieadviseurs van de netbeheerders en gemeenten;
  • Op basis van informatie van het programmateam en de samenwerkende partners maak je ter ondersteuning van het programma artikelen, nieuwsberichten, story’s, filmpjes, social mediaberichten en andere aansprekende communicatiemiddelen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur met het opzetten, implementeren en uitvoeren van communicatieplannen in projectvorm;

Knock-outcriteria
3. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van communicatie of aanverwant (15 punten);
4. Aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur met de volgende onderwerpen zoals netcongestie en energietransitie (30 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met het opzetten van campagnes en kennis van agile werken (20 punten);
6. Aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur bij minimaal twee overheidsorganisaties, zoals Rijks-, Provincie en/of gemeentelijke organisaties (20 punten);
7. Maximaal uurtarief € 95,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Empathisch: Je hebt een goed inlevingsvermogen en kunt goed luisteren;
  • Communicatief en netwerkvaardig: Je legt en onderhoudt makkelijk contacten met relevante personen en organisaties;
  • Proactief: je ziet zelf kansen voor communicatie en het leggen van contacten of verbindingen;
  • Flexibel en open: snel kunnen schakelen tussen landelijke, provinciale en lokale schaalniveaus. Je hebt daarbij een antenne voor relevante berichten die buiten het programma zelf liggen en staat open voor oplossingen en ideeën die je zelf wellicht niet had voorzien;
  • Resultaatgericht: Je toont eigenaarschap en steekt je nek uit om zaken voor elkaar te krijgen;
  • Hands-on mentaliteit, een doener en weet een project te vertalen in communicatie uitingen.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Op dinsdag en donderdag vinden de teamoverleggen plaats waarbij aanwezigheid (bij voorkeur fysiek en in overleg digitaal) vereist is.
Is hybride werken mogelijk: ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever vinden plaats in de week van 7 oktober 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 7 oktober 2024, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.