Communicatieadviseur Warmtetransitie en Duurzaamheid

Logo van gemeente Tytsjerksteradiel, met tekst in een minimalistisch lettertype.

Aanvraagnummer: 14118
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Tytsjerksteradiel
Locatie: Burgum
Uren per week: 24 - 32 per week
Tarief: 105 per uur
Duur van de opdracht: 4,5 maanden
Regio: Friesland
Startdatum: 12-08-2025
Optie tot verlenging: 4 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 10-07-2025 23:59

LET OP! Reacties dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Opdracht omschrijving

Binnen het team HMR, JZ, Inkoop en Communicatie is de gemeente Tytsjerksteradiel op zoek naar een enthousiaste en ervaren Communicatieadviseur op het gebied van Warmtetransitie en Duurzaamheid. 

Als Communicatieadviseur ben je verantwoordelijk voor de communicatie rondom de warmtetransitie en andere projecten binnen het programma Duurzaamheid. Je geeft uitvoering aan het  strategisch communicatieplan. Je vertaalt ambities en opgaven naar heldere, effectieve communicatieactiviteiten. Een deel daarvan voer je zelf uit.

Je adviseert, ondersteunt en faciliteert collega’s binnen het programma Duurzaamheid bij hun communicatie over beleid, ontwikkelingen en behaalde resultaten. Ook werk je nauw samen met projectleiders, de programmamanager Duurzaamheid en adviseer je de wethouder op het gebied van duurzaamheid.

Eén van je concrete taken is het herinrichten van de informatie over duurzaamheid op de gemeentelijke website. Daarnaast vertegenwoordig je de gemeente in communicatienetwerken zoals de Friese Energietafel, het Nationaal Isolatieprogramma en het Landelijk Communicatienetwerk Klimaat.

Je maakt deel uit van het subteam Communicatie en draagt bij aan algemene communicatiewerkzaamheden, zoals het verzorgen van persdiensten tijdens kantooruren.

Deze functie is ingeschaald in schaal 10A Cao Gemeenten.

De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht. Dit kan alleen als zij in dienst zijn bij een detacheringsbureau. Als een zelfstandige zonder personeel of een BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder zich inschrijft leidt dit uitsluiting tot van de opdracht. 

Verantwoordelijkheden

De Communicatieadviseur die we zoeken is dus op hoofdlijnen verantwoordelijk voor de uitvoering van de volgende taken:

  • Het uitvoeren van het strategisch communicatieplan voor de warmtetransitie en duurzaamheid;
  • Het vertalen van ambities en opgaven naar effectieve communicatieactiviteiten;
  • Het zelf uitvoeren van (een deel van) de communicatieactiviteiten;
  • Het adviseren, ondersteunen en faciliteren van collega’s binnen het programma Duurzaamheid bij hun communicatie over beleid, ontwikkelingen en resultaten;
  • Het nauw samenwerken met projectleiders en de programmamanager Duurzaamheid;
  • Het adviseren van de wethouder op het gebied van duurzaamheid;
  • Het herinrichten van de informatie over duurzaamheid op de gemeentelijke website;
  • Het vertegenwoordigen van de gemeente in externe communicatienetwerken.


Wij zoeken een Communicatieadviseur die:

  • Politiek sensitief is;
  • Initiatief neemt;
  • Ervan houdt om te werken in een dynamische omgeving waar nog niet alles is vastgelegd;
  • Meerdere ballen tegelijk in de lucht kan houden zonder het overzicht te verliezen;
  • Goed prioriteiten kan stellen;
  • Ervan houdt om ook op kantoor te zijn en graag in teamverband werkt;
  • Interesse heeft in wat er in de samenleving speelt;
  • Op de hoogte is van de ontwikkelingen in het vakgebied.

III. Eisen en gunningscriteria


Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 12 augustus 2025 tot en met 31 december 2025 voor 24 tot 32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 24 - 32 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week. De gesprekken vinden plaats op woensdag 16 juli 2025.

Kwaliteit (eisen)

U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
U voegt een motivatiebrief van de kandidaat van maximaal 2 pagina's A4 toe.
De kandidaat heeft Hbo-opleiding afgerond op het gebied van Communicatie (blijkt uit CV).
De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring als Communicatieadviseur (blijkt uit CV).
De kandidaat heeft meerdere jaren (minimaal 2 jaar) ervaring als Communicatieadviseur bij een gemeentelijke organisatie (blijkt uit CV).
De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht. Als een zelfstandige zonder personeel of een BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder zich inschrijft leidt dit uitsluiting tot van de opdracht.
De kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.

Gunningscriteria

Sortering

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van prijs : 40 %
Gewicht van kwaliteit : 60 %


Uitleg gunningscriteria

Op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.

De EMVI komt als volgt tot stand:

prijs score = 100 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) * ( 100 / ( hoogste prijs - laagste prijs ) ) )
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )


Gunningscriteria (wensen)

30 %
Mate van werkervaring binnen een gemeentelijke organisatie (blijkt uit CV).
30 %
Mate van ervaring met persvoorlichting (blijkt uit CV).
20 %
Mate van ervaring met het organiseren van bijeenkomsten en organisatie brede evenementen (blijkt uit CV).
10 %
De kandidaat is minimaal drie dagen per week op kantoor aanwezig.
10 %
De kandidaat heeft een positieve houding ten opzichte van de Friese taal, passieve beheersing van de Friese taal is een pré.

Prijs (eisen)

Maximaal: € 105,00
Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

De kandidaat beschikt bij voorkeur over de volgende competenties:

1. Politiek sensitief;

2. Proactief;

3. Effectief prioriteren.

Fase 2: Het interview

Beschrijving (uitleg)

Als Inschrijver in de top 2 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.


Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!

Let-op: Deze opdracht betreft een detacheringsopdracht. Deze opdracht kan niet als ZZP'er worden uitgevoerd.